به گزارش اکونا پرس،

ولی‌الله فرزانه در گفت‌وگو با اکوناپرس بیان کرد: دولت جدید متعهد شده است که سالانه یک میلیون مسکن را تولید کند. تحقق این وعده اراده بسیار زیادی می‌طلبد که در دولت جدید وجود دارد. در این خصوص 40 هزار میلیارد تومان برای تولید مسکن در نظر گرفته‌اند که بخشی از این رقم از صندوق پیشرفت و عدالت تأمین می‌شود. صندوق پیشرفت و عدالت، صندوقی است که در استان‌ها برای اشتغال و اشتغال‌زایی شکل می‌گیرد. قطعاً با تولید مسکن ما شاهد تولید اشتغال هم خواهیم بود چرا که با ساخت و ساز، بسیاری از صنایع ما مانند فولاد، شیشه و... فعالیت‌شان از سر گرفته می‌شود. 

وی در ادامه افزود: تحقق وعده‌ی 4 میلیون مسکن در طی چهار سال روابط زنجیره ‌وار بانک‌ها، دستگاه‌های اجرایی و ارگان‌های اقتصادی را می‌طلبد. درحقیقت برای اجرای این طرح باید از تمامی ظرفیت‌ها در کنار یکدیگر استفاده کرد. آن‌چه که در تحقق این وعده بسیار اهمیت دارد، توانمندی در تنظیم روابط خوب میان ظرفیت‌ها و همچنین توزیع مناسب سیمان، فولاد و سایر صنایع مورد نیاز در میان ساختمان‌سازها است. با ساخت و ساز مسکن، ما می‌توانیم شاهد رونق بسیاری از مشاغل مرتبط با تولید مسکن و در نتیجه رونق اقتصادی باشیم.

نماینده‌ی دولت یازدهم در پاسخ به این سوال که «آیا با رونق گرفتن بازار مسکن، معیشت مردم هم رونق می‌یابد؟»، مطرح کرد: معیشت مردم نیازمند کالاهای اساسی است ولی طبیعتاً در راستای رونق بازار مسکن و اقتصاد، شاهد بهبود معیشت مردم خواهیم بود. ان‌شاءالله در کنار رونق معیشت مردم کالاهای اساسی را هم به بهترین نحو تحویل مردم بدهیم.

اقدامات دیگر دولت در خصوص تولید مسکن

فرزانه گفت: سازمان منابع طبیعی، وزارت راه و شهرسازی و ... زمین‌ هایی را دارد که می ‌توانند در اختیار انبوه‌سازها قرار دهند. دولت هم از لحاظ قانونی برای اعطای زمین رایگان دستش باز است اما آن‌چیزی که حائز اهمیت است و دولت به آن بیشتر می‌پردازد، بحث خودمالکیتی است. خودمالکیتی یعنی افراد صاحب زمین هستند و دولت برای ساخت زمین به آن‌ها کمک می‌کند و تسهیلات می‌دهد.

کاهش سود تسهیلات، توجیه اقتصادی می‌خواهد

نماینده شهرستان محمودآباد و نور در خصوص کاهش سود وام مسکن بیان کرد: بانک مرکزی نمی‌تواند سود تسهیلات را کم کند چرا که یک توجیه اقتصادی می‌خواهد. در این زمینه حتماً باید یارانه تسهیلات در نظر گرفته شود و تا یارانه تسهیلات در نظر گرفته نشود، بانک مرکزی نمی‌تواند به‌صورت دستوری نرخ سود را کاهش دهد.

نماینده دولت یازدهم در ادامه گفت: مطالبه‌ای که مردم از گذشته و تاکنون دارند این است که مدت بازپرداخت زیاد شود. یکی از سیاست‌هایی که اکنون در برخی از بانک‌ها هم از جمله بانک مسکن در حال اجرا است طرح پرداخت پلکانی اقساط می‌باشد که در طرح نهضت ملی مسکن هم به آن اشاره شده است.

فرزانه در پایان در پاسخ به این سوال «اقدام بانک مرکزی برای ابلاغ ضوابط و شرایط اعطای تسهیلات مسکن قابل تقدیر است اما ضمانت اجرایی این اقدام چیست؟»، گفت: دولت ضامن اجرای اعطای تسهیلات می‌باشد. دولت بانک ها را تکلیف کرده است که تسهیلات را به مردم بدهند. زمانی که صحبت از تسهیلات تکلیفی می‌باشد بدین معنا است که درصدی از سپرده‌های مردم در نزد بانک‌ها به صورت تکلیفی به سمت یکی از بخش های مورد نیاز مثلاً بخش کشاورزی، خدمات ساختمانی و ... برود. اکنون این تسهیلات هم تکلیفی است و سیستم بانکی موظف است زیر نظر بانک مرکزی این تسهیلات را به مردم پرداخت کند.