به گزارش اکونا پرس،

برخی از کشورهای بزرگ با اقتصادهای قدرتمند که در همسایگی جمهوری اسلامی ایران قرار دارند بازارهای خوبی برای برای اقتصاد کشور محسوب می شوند.مهم این است که ما بتوانیم از این ظرفیت بالقوه به خوبی استفاده کنیم. در مورد کشور روسیه با سفر رسمی رئیس جمهور کشور همراه است این اتفاق رخ نداده و معمولاً روابط ما با کشور روسیه بسیار جلوتر از روابط اقتصادی ما است.

بر این اساس شاخص های  اقتصادی کشور روسیه بدین ترتیب است که به عنوان یازدهمین اقتصاد برتر دنیا با ۱۴۴ میلیون جمعیت ، ۱۷.۳ میلیون کیلومتر مربع مساحت، ۱۱ هزار و ۷۸۷ دلار تولید ناخالص داخلی سرانه، ۴.۳ درصد نرخ رشد سرانه تولید ناخالص داخلی، ۸.۴ درصد تورم، ۴.۳۳ درصد نرخ بیکاری و ۲۱ هزار و ۵۶ میلیون دلار تراز تجاری شناخته می شود.

با توجه به جایگاه اقتصادی کشور روسیه میزان تجارت ایران با این کشور در سال ۲۰۲۰ قابل تامل است بر این اساس حجم کل تجارت ایران با روسیه بالغ بر دو هزار و ۲۳۰ میلیون دلار است که از این رقم هزار و ۴۲۰ میلیون دلار واردات و ۸۰۰ میلیون دلار صادرات می شود.

این ارقام نشان می‌دهد ایران ۳۵ صدم درصد حجم تجارت کشور روسیه را در اختیار دارد که گفته می‌شود این ظرفیت می‌تواند تا ۱۲ هزار میلیارد دلار افزایش یابد.طبق آمار و ارقام در ۸ ماهه اول سال جاری ۳۷۱ میلیون دلار صادرات و هزار و ۲۵ میلیون دلار واردات  با روسیه انجام شده است که نسبت به زمان مشابه سال ۱۳۹۹ در میزان صادرات ۲۸ درصد و در میزان واردات ۴۸% افزایش داشته ایم.

گفتنی است ۷۲ درصد از اقلام وارداتی ایران از روسیه شامل گندم، ذرت دامی، جو، چوب و روغن دانه آفتابگردان است.

جالب است بدانید کشور اکوادور با فرسنگ ها فاصله حجم تجارت بیشتری نسبت به ایران با روسیه دارد یا کشور ترکیه در همسایگی روسیه بالغ بر ۲۲ درصد از حجم تجارت این کشور را به خود اختصاص داده است.این آمار نشان می‌دهد که وضعیت تجارت ایران و روسیه در جایگاه بسیار پایینی قرار دارد.