پوریا بختیاری و علی رئوفی، دو پژوهشگر و کارشناس اقتصادی به این پرسش پاسخ دادند.

بختیاری گفت: قیمت دلار به صورت منطقی تا پایان امسال با فرض تورم ۴۰ درصد، به حدود ۲۶ تا ۲۹ هزار تومان می‌رسد و بالاتر از ۲۹ هزار تومان بعید است.

او افزود: در ایران صحبت از کف قیمت کردن چندان ساده و منطقی نیست؛ چرا که این موضوع به عملکرد سیاستگذاری و موجودی دلاری که در اختیار دارد و روانه بازار می‌کند بستگی دارد. اما نهایتا قیمت دلار به ۲۲ هزار تومان برسد و کمتر از این را نمی‌توان متصور بود، اگر هم به کمتر از این برسد ناپایدار خواهد بود.

به گفته بختیاری، اگر قیمت دلار به کمتر از این مبلغ برسد فرار سرمایه افزایش شدیدی می‌یابد.

کف و سقف قیمتی دلار

علی رئوفی هم در مورد پیش بینی قیمت دلار و طلا  گفت: سال آینده احتمالا نرخ ارز به ثبات می‌رسد. هر چند انتظاری برای کاهش قیمت آن به کمتر از ۲۵ هزار تومان وجود ندارد. پیش‌بینی می‌شود در میانه سال هم به ۲۸ هزار تومان برسد. ولی به هر حال به اندازه تورم رشد نمی‌کند.

او توضیح داد: آنالیز آماری ما نشان می‌دهد که تنها ۱۵ درصد احتمال دارد قیمت دلار به زیر ۲۴ هزار تومان برسد. درباره نهایت قیمت دلار نیز، تنها به احتمال ۹ درصد ممکن است به بیشتر از ۳۲ هزار تومان افزایش پیدا کند.

رئوفی تصریح کرد: اما به احتمال ۹۰ درصد قیمت دلار تا انتهای امسال به حدود ۲۷ هزار تومان و تا انتهای سال بعد به رقمی بین ۲۹ تا ۳۱ هزار تومان می‌رسد.

به گفته این کارشناس اقتصادی، پیش‌بینی می‌شود افزایش نرخ دلار کمتر از تورم باشد.

اما درباره طلا چه روندی پیش‌بینی می‌شود؟

بختیاری، کارشناس اقتصادی معتقد است: تحلیل‌های خارجی برای طلا چشم‌انداز چندان مثبتی ترسیم نکرده‌اند. با توجه به سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا و موج جدید کرونا، انتظار رشد چندان زیادی برای اونس طلا تا پایان سال ۲۰۲۲ وجود ندارد.

او افزود: برای سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ چشم‌انداز مثبنی برای طلای جهانی می‌توان دید اما با نگاه یکسال آینده، طلا گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست؛ مگر به منظور حفظ ارزش پول. در مورد سکه نیز احتمال نوسان‌گیری قابل توجه وجود ندارد.

بختیاری گفت: خرید طلا با دید سرمایه‌گذاری تنها برای چشم‌انداز ۲ تا ۳ ساله خوب است و کانال ۱٫۱ میلیون تومان فعلی منطقی به نظر می‌رسد.

قیمت سکه تحت تاثیر مذاکرات

رئوفی، دیگر کارشناس حاضر در لایو نیز درباره بازاز جهانی طلا پیش‌بینی کرد: انس جهانی در سال ۲۰۲۲ در کانال ۱۸۰۰ دلار باقی می‌ماند. طلای داخلی نیز تحت تاثیر قیمت دلار و اونس جهانی قرار دارد و نهایتا نوسان طلا ۱۰ درصد خواهد بود.

او افزود: قیمت سکه در صورت توافق تا ۱۰٫۵ میلیون تومان ممکن است افت کند و تا پایان سال بعد ممکن است تا ۱۲ میلیون تومان برسد.

رئوفی گفت: در میان دلار و طلا، توصیه می‌شود افراد دومی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند؛ چرا که دولت کنترل کمتری روی بازار آن دارد. به همین دلیل احتمال بیشتری می‌رود که طلا در کوتاه‌مدت به قیمت تعادلی خود برسد.

به گفته او، این احتمال وجود دارد که دولت بخواهد کنترل‌ها و سرکوب‌هایی را در بازار دلار اعمال کند؛ در نتیجه طلا بیشتر ممکن است که به قیمت منطقی خود دست یابد.