به گزارش اکونا پرس،

عباس تابش با بیان این مطلب، افزود: تبیین این تغییر سیاست قیمتگذاری یکی از نکات مهم اجرای طرح است و جلسات با ذینفعان، تشکلها و بخش خصوصی همچنان در این راستا تداوم دارد.

وی در بررسی و کارشناسی انجام این طرح بیان داشت: جلسات با تولید کنندگان هم در استان ها و هم با تشکلهای تخصصی، انجام شده است و ابهامات و سوالات مختلفی مطرح شده که به تفصیل، پاسخ آنها تشریح شده است. در این جلسه هم نامه ای را ملاحظه کردیم که هم زمان با جلسه بررسی و رفع مشکلات ذی نفعان در اتاق ایران، از طرف اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران مطرح شده که در همین جلسه تمام موضوعات آن تشریح و توضیح داده خواهد شد. شبکه پخش و شرکت های توزیعی با ارائه اسناد مالی و طی جلسات بررسی در تحقق اهداف این طرح شرکت داشته اند و تفاهم مشترک با این بخش اقتصادی شکل گرفته و این شرکتها امروز آمادگی کامل خود را اعلام داشته اند و تمام هزینه ها و تسهیل نحوه فعالیت آنها در جریان این طرح ، در صورتجلسات موضوعی ذکر شده است. آماده دریافت نظرات اتاق اصناف به عنوان نماینده توزیع کنندگان هستیم.

جلسات بررسی ما با اصناف هم قبل از هر تصمیمی انجام شد و دبیرکل اتاق اصناف کشور با اعلام پذیرش درصدهای سود خرده فروشی فعلی، برای آغاز طرح، به درخواست هایی برای اصلاح این ضرایب اشاره کرد، و این آمادگی از طرف سازمان حمایت مطرح شد که تمام ضرایب با ارائه اسناد، اتاق اصناف مورد بازبینی قرار گیرد. البته تا کنون این درخواستی واصل نکرده ایم.

بازنگری ممکن است اما امکان بازگشت از طرح وجود ندارد

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه امکان بازگشت از این طرح وجود ندارد، گفت: بدون حضور ذینفعان هیچ تصمیمی را نگرفتیم، مستندات طرح پیش از اجرا و پس از اجرا موجود است و در اختیار بخش خصوصی، فعالان اقتصادی، انجمن ها و تشکل ها و ذینفعان قرار گرفته است. ضمن اینکه هر جا نیاز به بازنگری باشد با بررسی مدارک و مستندات، ارائه نظرات مختلف بخش خصوصی، فعالان اقتصادی و تشکلها، بازنگری های لازم انجام خواهد شد.

تابش با بیان اینکه در این راستا، قیمتهای ۸۴ هزار قلم کالا احصاء شده بود، گفت: در برخی از کالاها حتی تا ۱۲۰ درصد مازاد هزینه توزیع وجود داشته است که نوعی اجحاف در حق مصرف کنندگان بوده است.

کاهش قیمتی در 1700 قلم کالای مشمول درج قیمت تولیدکننده

وی با بیان اینکه ۳۳۰۰ قلم کالا تاکنون مشمول درج قیمت تولیدکننده شده است، گفت: با رصدهای انجام شده در یک هزار و ۷۰۰ قلم کالا کاهش قیمت از ۳ درصد تا ۶۵ درصد در بازار اتفاق افتاده است و هر چقدر جلوتر می رویم دامنه کالاهای مشمول قیمت گذاری بیشتر می شود.

قیمت تولید کننده مبنای مالیات و فاکتور است

وی با بیان اینکه قیمت درج شده توسط تولید کننده مبنای مالیات و به عنوان فاکتور محسوب می شود، گفت: تولید کننده 3 درصد بیشتر نمی تواند تخفیف بدهد؛ تخفیف بیشتر از این عدد یا برای افزایش تقاضای موثر دربازار و برای همیشه است، یا تخفیفهای منطقه ای و فصلی است که باید طی نامه ای به سازمانهای صمت استانی مربوطه ارسال تا اطلاع رسانی های لازم به مردم انجام بشود، همه این موضوعات برای شفافیت لازم و رسیدن تخفیف به مصرف کننده واقعی و نهایی است.

استقبال از درج قیمت تولیدکننده

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به جلسات مختلفی که با تولید کنندگان حوزه های مختلف داشته است، ادامه داد: تولیدکنندگان از این طرح استقبال کرده اند، شرکت های پخش و توزیع باسابقه و معتبر نیز برای گسترش کار خود به شدت موافق طرح هستند، با اجرای این طرح تخفیف های اغواکننده فروشگاه ها نیز از میان خواهد رفت و کالاها با قیمت واقعی به دست مصرف کننده نهایی(خریدار) می رسد. همچنین جاهایی که این طرح اجرا می شود مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت، همه کالاها طی جدول زمان بندی شده به مرور مشمول این طرح خواهند شد.

در این جلسه اعضای کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به بیان مهمترین نقطه نظرات خود در زمینه پروژه درج قیمت تولیدکننده پرداختند.