رونق بازار ارزهای دیجیتال در ایران منجر به نگرانی سیاست‌گذاران شد. مدیران بورسی معتقد هستند بازار رمز ارزها منجر به خروج دارایی‌ها از بورس شده است. عده‌ای پا فراتر گذاشته‌اند و ادعا می‌کنند، ریزش‌های اخیر در بازار سرمایه به واسطه رونق ارزهای دیجیتال شکل گرفته است. با راه‌اندازی رمز ارز ملی صحبت از عرضه در بورس شده است و تعدادی از کارشناس‌ها معتقدند این امکان وجود دارد که تابلویی در فرابورس برای رمز ارزها ایجاد شود. در امریکا نیز تجربه عرضه صندوق‌های قابل معامله ETF رمز ارز در ابتدای راه است. در خصوص این موضوع گفتگویی با یکی از کارشناسان بورسی فعال در بازار ارزهای دیجیتال داشتیم.

حسین مرید السادات، مدرس و تحلیلگر بازارهای مالی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: تفکری سنتی، قدیمی و کم اطلاع در میان مدیران ما شکل گرفته است. به اندازه‌ای اطلاعات مدیران کم است که پیشنهاد ورود ارزهای دیجیتال به معاملات بورسی را نمی‌توانیم ارائه دهیم. باید شرایط فعلی و اقتصاد دنیا را پذیرفت. بازار ارزهای دیجیتال جایگزین (Alternative) جدیدی نسبت به بازار سرمایه است. برخلاف بورس که یک‌طرفه، سنتی، دارای دامنه نوسان و زمان محدود است. بازار ارزهای دیجیتال مزیت‌های زیادی دارد.

مزایای ورود رمز ارزها به بورس

مرید السادات اظهار کرد:  خیلی از افراد فکر می‌کنند، فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال به معنای خروج سرمایه از بورس است. در حالی که ارزش بازار ارزهای دیجیتال از بورس بیشتر است. همچنین تعداد معاملات ایرانی‌ها در بازار رمز ارزها نسبت به بازار سرمایه بیشتر است. باید این شرایط و حقایق را بپذیریم. مدیران ما یا بلد نیستند و یا نمی‌خواهند از تفکر سنتی خود خارج شوند. اگر ارزهای دیجیتال وارد معاملات بورسی شوند، شرایط خوبی شکل می‌گیرد. در این وضعیت سرمایه از کشور خارج نمی‌شود.

وی افزود: صحبت از ورود ارزهای دیجیتال به صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسی می‌شود. در ابتدا سیاست‌گذاران مشخص کنند، ارزهای دیجیتال را قبول دارند یا خیر؟ باید باز خود ما نسب به بازار ارزهای دیجیتال شفاف باشد. در مرحله بعد می‌توانیم نسبت به ورود رمز ارزها به صندوق‌های سرمایه‌گذاری بحث کنیم. صندوق‌ها عملکرد درخشانی در این زمینه خواهند داشت. بازار رمز ارزها دوطرفه است. هم در کف بازار و هم در ناحیه مقاومتی می‌توانیم، از بازار استفاده کنیم. رمز ارزها فرصت ۲ برابری نسبت به بورس دارند. اگر این روند نهادینه شود، احتمالا گشایشی در بورس که مرده متحرک است، ایجاد شود.

شباهت ریال دیجیتال به جوک

مدرس و تحلیلگر بازارهای مالی تاکید کرد: در هر نظامی که مرکزیت ایجاد شود، فساد و به نوعی تضعیف حق سهامدار  نیز وجود دارد. باید از فناوری بلاک چین استفاده کرد تا مشکلات مختلفی مثل مجمع سهامداران کرمان  و دی برطرف شود. در تمامی حوزه‌ها می‌توانیم از فناوری بلاک چین استفاده کنیم. بلاک چین دفتر صدبرگی است که در گذشته یک نفر مالک آن بود اما در حال حاضر در دست همه قرار دارد. در نتیجه شفافیت در بازار بورس با فناوری بلاک چین ایجاد می‌شود.

مریدالسادات ضمن اشاره به رمز ارز ملی خاطرنشان کرد: در حقیقت ریال دیجیتال شبیه جوک است. در بازار بورس چه عملیاتی داشتیم که به دنبال راه‌اندازی رمز ارز ملی هستیم؟ بعید به نظر می‌رسد که از رمز ارز ملی استقبال نشود. بهتر در ابتدا خرابه بورس درست شود، بعدا به دنبال آبادی بازارهای دیگر باشیم. وی در پایان گفت: صندوق پالایش در آن زمان جذاب بود به این واسطه که تفکر سودآوری بود. ارز دیجیتال هم در سال گذشته خوب بود که سودآور بود. الان فرصت سیاست‌گذاری پیرامون ارزهای دیجیتال از دست رفته است. باید هرچه سریع‌تر به این موضوع ورود کنیم.