در حال حاضر نیز به نظر می‌رسد که روسیه هیچ برنامه‌ای برای عقب نشینی ندارد و به نظر می‌رسد که تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر بازار ارزهای دیجیتال، چشمگیرتر خواهد بود.

بیت کوین 9 درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین حد یک ماهه زیر 35000 دلار رسید و اتر با 13 درصد کاهش رقمی در حدود 2300 دلار را لمس کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا تحلیل بهتری در خصوص تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر بازار ارزهای دیجیتال داشته باشیم. این می‌تواند راهنمای مناسبی برای افرادی باشد که قصد خرید ارز دیجیتال در زمان حاضر را دارند.

222

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر بازار ارزهای دیجیتال

با شروع حملات روسیه به خاک اوکراین، کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال تحت تاثیر قرار گرفته و در وهله اول چیزی نزدیک به 5 درصد عقب نشست قیمتی داشته و به 1.6 تریلیون دلار رسید. به شکلی که در کمتر از نیم ساعت قیمت بیت کوین از 37 هزار دلار به زیر 35 هزار دلار سقوط کرد.

نخستین چهارشنبه پس از حمله، تمام 12798 ارز دیجیتال در اقتصاد کریپتو، به اندازه 4.7 درصد در برابر دلار آمریکا سقوط کردند.

ارز دیجیتال به عنوان یک "شمشیر دولبه" در جنگ بین روسیه و اوکراین ظاهر شده است، روبل روسیه در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین حد خود رسیده و محدودیت‌های شدیدی که بر ضد شهروندان عادی و ثروتمندترین الیگارش‌های روسی وضع شده است، به این التهابات دامن می‌زند.

کاهش ارزش روبل

با کاهش ارزش روبل در روزهای گذشته، فعالیت‌های روسیه در حوزه ارزهای دیجیتال اوج گرفت. به گفته محقق CryptoCompare، حجم معاملات بین روبل و ارزهای دیجیتال روز دوشنبه به 15.3 میلیارد روبل (140.7 میلیون دلار آمریکا) رسید که نسبت به هفته قبل جهش سه برابری داشته است. ماهیت غیرمتمرکز ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین نگرانی‌هایی را در مورد استفاده از دارایی‌های دیجیتالی برای دور زدن تحریم‌ها یا حداقل کاهش اثربخشی مجازات‌های اقتصادی غرب بر روسیه ایجاد کرده است.

میخائیلو فدوروف، معاون نخست‌وزیر و وزیر تحول دیجیتال اوکراین، هفته گذشته توییتی ارسال کرد و از همه صرافی‌های ارزهای دیجیتال خواست تا تجارت با حساب‌های روسی، شهروندان و الیگارش‌ها را متوقف کنند.

این امر باعث واکنش شدید برخی صرافی‌های بزرگ مانند بایننس و کراکن شد، که نشان می‌دهد با وجود این که آنها از تحریم‌ها در مورد حساب‌های مرتبط با افراد محدود تبعیت می‌کنند، ممنوعیت‌های کلی برای تراکنش‌ها در میان جمعیت روسیه صادر نمی‌کنند.

اما تصور این که الیگارش‌ها بتوانند از ارزهای دیجیتال به عنوان راهی برای کاهش اثر تحریم‌ها استفاده کنند، به این سادگی امکان پذیر نیست. چنان چه یکی از مقامات اتحادیه اروپا اخیرا عنوان ساخته بود، این تصور اشتباه است که رمزارزها قابل ردیابی یا مشمول مقررات دولتی نیستند.

شاید موضوع جنگ روسیه و اوکراین و تحریم‌های غرب بر ضد کشور روسیه، باعث شود تا مقررات سختگیرانه‌تری در حوزه ارز دیجیتال در کشورهای مختلف جهان وضع شده و تا حدودی شرایط بدون نظارت این دارایی‌های دیجیتال، تحت کنترل دربیاید.

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر بازار ارزهای دیجیتال و تنظیم مقررات

اگر چه ارز دیجیتال غیرمتمرکز است، اما تراکنش‌ها به طور دائم در بلاک چین ثبت می‌شوند و این طور که کارشناسان می‌گویند، امکان پیگیری پول از طریق تبدیل‌های مختلف در زنجیره‌های بلاک چین از طرقی فراهم خواهد بود. به عبارتی دیگر از پوتین یا الیگارش‌های روسی بخواهند از بیت کوین به عنوان ابزاری برای دور زدن تحریم‌های غرب ضد این کشور استفاده کنند، همیشه این امکان وجود دارد که مسیر ورود و خروج برای این عده را مسدود کرد.

برایان ماسف، مدیرعامل پلتفرم سرمایه گذاری ارز دیجیتال Ether Capital مستقر در تورنتو، می‌گوید این صنعت در نقطه عطفی قرار دارد که نحوه مدیریت تحریم‌ها و سایر تلاش‌های جهانی برای تنظیم مقررات به طور فزاینده‌ای روشن خواهد شد و به نظر می‌رسد که پس از این گذار جنگ، فصل جدیدی در نگاه دولت‌ها به ارزهای دیجیتال آغاز شود.

او می‌گوید این به نفع صرافی‌های رمزنگاری است که با این تحریم‌ها مطابقت داشته باشند، زیرا صنعت به سمت مشروعیت بین‌المللی و جریان اصلی حرکت می‌کند. آینده ارزهای دیجیتال در اینجا کاملاً در خطر است. شما می‌بینید که چیزی که در 13 سال اول وجودش به حاشیه رانده شده و کنار گذاشته شده بود، اکنون بخشی از یک گفتگوی جهانی است.

به نظر می‌رسد که بیشتر صرافی‌های معتبر جهانی از موضوع تحریم روسیه و الیگارش‌هایش حمایت کرده و تصمیم نداشته باشند که در مقابل عزم کشورهای غربی برای تحریم روسیه، صف آرایی کنند. به علاوه ارزهای دیجیتال به عنوان نقطه تجمعی برای مقاومت اوکراین در برابر حملات روسیه و غیرنظامیانی که از درگیری فرار می‌کنند، تبدیل شده است.

333

به گفته سایت ردیابی ارزهای دیجیتال Elliptic، بیش از ۵۴ میلیون دلار بیت‌کوین و اتریوم تاکنون به دولت اوکراین و یک سازمان غیردولتی که از ارتش این کشور پشتیبانی می‌کند، اهدا شده است.

نقش ارز دیجیتال برای مردم اوکراین در خلال جنگ

عجیب نیست که بگوییم ارز دیجیتال در حال تبدیل شدن به راهی برای مردم در سراسر جهان است تا به هر شکلی به مردم اوکراین کمک کرده و روش‌هایی جدید و کانال هایی تازه را باز کند. از آن جایی که کریپتو بدون مرز و غیرمتمرکز است، تا زمانی که مالک کلید خصوصی خود را در دست داشته باشد، در هر جایی از جهان می‌تواند به کیف پول شخصی بیت کوین یا اتریوم و ... دسترسی داشته باشد. به این شکل پناهندگان اوکراینی که مطمئن نیستند در چه شهری اسکان گرفته و چطور روزها و حتی ماه‌های آتی را سپری خواهند کرد، دارایی دیجیتال به عنوان گزینه‌ای عالی و فوق العاده انعطاف پذیر مطرح می‌شود.

همین طور ارز دیجیتال، دارایی مطمئنی برای افراد داخلی اوکراین است که هنوز نمی‌دانند آیا روسیه بر اوکراین تسلط پیدا کرده و بانک‌های این کشور را تحت کنترل خود درخواهد آورد یا خیر. از این روی خانواده افرادی که در اوکراین سکونت فعلی دارند نیز برای انتقال پول به عزیزان خود، پرداخت از طریق ارزهای دیجیتال را ترجیح داده و گزارشات حاکی از آن است که طی دو هفته اخیر، بیشترین انتقال پول به مردم عادی اوکراین که هنوز داخل این کشور هستند، از طریق ارزهای دیجیتال به ویژه بیت کوین بوده است.

نقش ارزهای دیجیتال برای مردم روسیه در دوران جنگ

از طرفی دیگر نیز شهروندان روسیه که کشور خود را تحت تحریم‌های شدید می‌بینند، به اندازه قابل توجهی به ارزهای دیجیتال دل بسته و امیدوار هستند که بتوانند از این طریق تحریم‌های شکل گرفته را دور بزنند. با این همه باید منتظر ماند و دید پس از پایان پذیرفتن درگیری شکل گرفته در خاک اوکراین، وضعیت رمزارزها در جهان شامل چه تغییر و تحولاتی خواهد شد.

سخن پایانی

در بالا دیدیم که چطور آتش درگیری نظامی، نقش آفرینی قابل توجهی به ارز دیجیتال در سطح جهانی بخشیده و آن را به اهرمی پرکاربرد برای هر دو طرف درگیری تبدیل ساخت. شما آینده رمرارزها در سطح معاملات جهانی را چطور ارزیابی کرده و تا چه حد دولت‌ها را نزدیک به مقررات گذاری جدی‌تر برای این دارایی‌های دیجیتال می‌بینید؟