به گزارش اکونا پرس،

به نقل از همت خبر، یکی از مهمترین راه‌های توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه، اصلاح رویکردها و اعمال سیاست‌های اقتصادی پایدار در قبال کشورهای منطقه است. متاسفانه در سال‌های گذشته به حدی سیاست‌های اقتصادی کشور در قبال با همسایگان تغییر کرده (که البته بخشی از آن به دلیل جهت‌گیری سیاسی برخی از دولت‌ها اجتناب‌ناپذیر بوده) که عملاً کشور نتوانسته به موفقیت و دستاورد بزرگی در این حوزه دست یابد. 

نکته مهم اینکه برای دستیابی به اهداف تعیین شده، بهبود زیرساخت‌های اقتصادی کشور یکی از گام‌های مهم است. متأسفانه در طول سالیان متمادی، از ماشین‌آلات صنعتی گرفته تا تولید سنتی محصولات و اقلام و همچنین سیستم حمل‌ونقل و صدالبته از همه این‌ها مهمتر، رویکردهای اقتصادی مسئولان، اقتصاد کشور دچار فرسودگی شده است و همین سبب شده که سهم ایران از بازار منطقه روز به روز کمتر شود. 

تجهیز پایانه‌ها مرزی و بنادر جنوب و شمال، ایجاد و ارتقاء بازارچه‌های مرزی و تسهیل معاملات و مبادلات اقتصادی در آنها و همچنین برپایی نمایشگاه‌های مشترک، از مواردی است که می‌تواند در کنار تاکید بر اشتراکات فرهنگی و تمدنی، زمینه را برای افزایش تجارت با کشورهای همسایه فراهم کند.

نکته دیگر اینکه دولت‌ها عمدتاً نتوانسته‌اند از ظرفیت‌های سفارتخانه‌ها در حوزه اقتصاد بهره‌مند شوند، این در حالیست که در کشورهای توسعه‌یافته بسیاری از تسهیلگری‌ها در بخش صادرات و واردات با بکارگیری توان و ظرفیت همین سفارتخانه‌ها انجام می‌شود. 

موضوع دیگر اینکه ارائه تسهیلات لازم برای تجارت سریع و آسان با کشورهای همسایه و ساماندهی ناوگان حمل‌ونقل دریایی و جاده‌ای، از دیگر مواردی است که هم سبب رونق تجارت می‌شود و هم قاچاق را تا حد بسیاری کاهش خواهد داد.

به هر حال باید دانست که ارتباط با کشورهای همسایه موضوعی است که در شرایط عادی مورد استقبال طرفین قرار خواهد گرفت پس می‌‎‌توان با یک برنامه‌ریزی میان‌مدت و با برقراری یک ارتباط اقتصادی منسجم و پویا، با کمترین هزینه، به تدریج سهم ایران را از بازارهای منطقه افزایش داد.