داشتن جمعیت قابل توجه و مرز مشترک، همچنین ویژگی‌ های فرهنگی مشابه موجب شده تا صادرات به پاکستان به گزینه خوبی برای تجار و صادرکنندگان ایرانی تبدیل شود. این کشور با وجود داشتن کیلومترها مرز مشترک یکی از دروازه های ورود به آسیای شرقی برای تجار کشور ما تلقی می شود.

آمارها نشان می‌دهد که علی‌رغم وجود مرز مشترک بین ایران و پاکستان و وجود اشتراکات فرهنگی و سیاسی، میزان تجارت بین این دو کشور چندان قابل توجه نیست و باید از این ظرفیت بزرگ استفاده بهینه ای کرد. اما تجار ایرانی تا چه اندازه موفق شده اند از این فرصت بزرگ صادراتی بهره ببرند؟

آخرین وضعیت مبادلات تجاری ایران و پاکستان

محمود تهی‌دست عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و پاکستان در رابطه با این موضوع به خبرنگار گسترش نیوز می‌گوید: مبادلات تجاری ایران و پاکستان در حال حاضر شرایط طبیعی و روند معمول خود را طی می کند. پاکستان یکی از بازارهای سنتی ما به شمار می‌رود و طبیعی است که مبادلات تجاری ما با این کشور با روش های رایج و سنتی انجام شود. پاکستان بازار بسیار خوبی برای کالاهای ایرانی مخصوصا کالاهای نفتی، پتروشیمی، لوازم بهداشتی و... به شمار می‌رود. موضوع تهاتر کالا که اخیرا مطرح شده نیز می تواند موجب افزایش صادرات ما به این همسایه شرقی شود.

وی در ادامه با اشاره به شیوع ویروس کرونا در دنیا و تاثیر آن بر تجارت تمام کشورها، اظهار داشت: اوایل شیوع این ویروس مشکلات فراوانی گریبانگیر فعالان تجاری کشور شد. به لطف خدا و با کاهش اثرات شیوع این ویروس امروزه شرایط نسبتا عادی شده و فعالیت ها به روال سابق بازگشته است.

تاثیر برنج پاکستان در تنظیم بازار برنج داخل

عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و پاکستان در ادامه با اشاره به تاثیر برنج پاکستان در تنظیم بازار برنج داخل، گفت: بیشترین کالایی که ما به پاکستان صادر می کنیم کالاهای نفتی و انواع مصالح ساختمانی است. ما نیز از این کشور انواع میوه و مواد غذایی وارد می‌کنیم. برنج یکی از کالاهای وارداتی ما از کشور پاکستان است. متاسفانه در برخی مواقع صدور قوانین خلق الساعه موجب ممنوعیت هایی در واردات و صادرات کشور می شود که این اثر این قانون در واردات برنج پاکستان به کشور نیز مشهود است. بدون شک واردات برنج از پاکستان می تواند موجب تعدیل قیمت برنج در بازار شود.

تهی‌دست با بیان اینکه متاسفانه ما موفق نشده ایم به صورتی که باید و شاید از مزیت های بازار پاکستان به نفع خود استفاده کنیم، اضافه کرد: پاکستان بازاری بزرگ با ظرفیت های بسیار زیادی است. ما مرز مشترک گسترده، فرهنگ مشترک و حتی روابط فامیلی و قومی با این کشور داریبم. پاکستان قابلیت صادرات ۲۵ میلیارد دلاری برای کشور ما دارد اما اکنون ما سالانه حدود ۱ میلیارد دلار صادرات به این کشور داریم که همین رقم نشان دهنده غفلت ما از این بازار بزرگ صادراتی است.

نحوه عملکرد دولت سیزدهم در حوزه تجارت خارجی کشور

وی در بخش پایانی صحبت های خود به نحوه عملکرد دولت سیزدهم در حوزه تجارت خارجی کشور اشاره کرد و گفت: یکی از بزرگترین چالش های ما در تجارت با پاکستان مشکلات ناشی از نبود روابط بانکی و مشکلات نقل و انتقال پول میان دو کشور است. امیدواریم در دولت سیزدهم راهکار خوبی برای رفع این مشکل بزرگ تعریف شود. متاسفانه تا کنون سیاست های تجاری ما مشخص نشده و ما هنوز نمی‌دانیم که تکلیف ما در حوزه تجارت خارجی کشور چیست؟ انتظار می رود که بخشنامه های تجاری صادر شده توسط دولت از ثبات حداقل یک ساله برخوردار باشند تا بتوان برنامه ریزی بلند مدت انجام داد. دولت باید موفق شود ارز را در کشور تک نرخی کند تا از این طریق هم شاهد شرایط باثبات در کشور باشیم. دولت برای توسعه تجارت خارجی کشور راهی جز هموار کردن مسیر فعالیت صادرکنندگان ندارد.