در بین تمام واحدهای سازمانی، بخش مرتبط با امور مالی را می‌توان شالوده اصلی یک سازمان دانست که حتی پیش از شروع به فعالیت یک شرکت، کار خود را شروع کرده است؛ اما شما تا چه اندازه با وظایف مدیران امور مالی شرکت‌ها آشنایی دارید؟ به نظر شما یک مدیر مالی باید دارای چه شرایط و ویژگی‌هایی باشد؟ اگر شما هم علاقه‌مند به این حوزه کاری هستید و تمایل دارید اطلاعات بیشتری در این زمینه بدست آورید، حتما ادامه این مطلب را مطالعه کنید. چراکه در این مقاله با طرح این پرسش که: «مدیر مالی کیست و دقیقا چه وظایفی دارد؟»، ضمن معرفی این فرصت شغلی، با مهارت‌ها و وظایف یک مدیر مالی نیز بیشتر آشنا خواهیم شد.

مدیر مالی کیست؟

مدیران مالی عموما بر سلامت مالی یک سازمان نظارت کرده و ادامه حیات آن را تضمین می‌کنند. مدیران مالی شرکت‌ها بر عملکردهای مهم یک سازمان مانند جریان نقدینگی، تعیین سودآوری، مدیریت هزینه‌ها و تولید اطلاعات مالی دقیق نظارت دارند. به همین دلیل نقش مدیران مالی را می‌توان عنصری کلیدی در موفقیت سازمانی دانست.

در حقیقت این مدیران مالی سازمان‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند منابع مالی سازمان در کجا و به چه میزانی سرمایه‌گذاری شود. مدیران مالی با بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، پایدارترین شیوه سرمایه‌گذاری را انتخاب نموده و بر درآمدهای سازمان خود اضافه می‌کنند. به همین دلیل است که برای اتخاذ این تصمیمات بسیار مهم و حیاتی، نیاز به استخدام مدیران مالی مجرب، کارآزموده و با سابقه کاری قابل‌قبول است. در ادامه این مطلب درباره مهارت‌ها و شرایط لازم برای استخدام به‌عنوان مدیر مالی، توضیحات بیشتری آورده شده است.

اگرچه شما نیز با خواندن این بخش از مقاله تااندازه‌ای به اهمیت و نقش کلیدی مدیریت مالی در یک سازمان پی برده‌اید، اما با بررسی دقیق‌تر اهمیت به‌کارگیری مدیران مالی توانمند در یک شرکت‌ یا سازمان، می‌توانیم شناخت بهتری از ارزش و جایگاه شغلی این حرفه بدست آوریم. به همین دلیل در ادامه این مطلب، به معرفی دلایل استفاده از مدیران مالی در یک سازمان خواهیم پرداخت.

چرا مدیران مالی برای یک شرکت یا سازمان‌ مهم هستند؟

احتمالا اولین پاسخی که به ذهن شما رسیده است این است که به‌کارگیری مدیریت مالی در یک سازمان، موجب دستیابی به اهداف مالی کوتاه‌مدت و بلند مدت آن سازمان خواهد شد. بله این موضوع کاملا درست است. یکی از مشکلاتی که در نبود مدیریت مالی رخ می‌دهد، انجام برنامه‌ریزی‌های نادرست و اتلاف فرصت‌هایی است که استفاده از آن‌ها می‌تواند منجر به افزایش سود و درآمد برای یک شرکت شود.

بدون مدیریت مالی قوی و استفاده از متخصصان این حوزه، احتمال ارزیابی‌های اشتباه از میزان سود‌های آتی و مقدار هزینه‌ موردنیاز، افزایش خواهد یافت؛ اما مدیران مالی در زمینه‌های دیگری نیز به سازمان‌ها و شرکت‌ها کمک می‌کنند. در ادامه به برخی دیگر از مهم‌ترین حوزه‌هایی که مدیران مالی در آن‌ها می‌توانند به شرکت‌ها کمک نمایند، اشاره‌ شده است:

  • انجام عملیات مالی بر اساس قوانین و مدیریت مالیات
  • معرفی منابع مالی مناسب
  • ارائه راه‌حل‌های مناسب برای افزایش ثروت سهامداران و سرمایه‌های شرکت یا سازمان
  • تهیه و ارائه طرح‌های کسب‌وکار
  • کنترل و کاهش هزینه‌‌های کسب‌وکار
  • اندازه‌گیری میزان موفقیت یک سازمان
  • تقویت و ارتقای حوزه ‌های دارای ضعف و کاستی
  • بهینه‌سازی فعالیت‌های بازاریابی
  • تمرکز بر حوزه‌ های مختلف که موجب رشد و ارتقای سازمان می‌شوند
  • افزایش توانمندی کارکنان
  • تجزیه و تحلیل و پیش ‌بینی های ریسک

انجام عملیات مالی بر اساس قوانین و مدیریت مالیات

یکی از وظایف مدیر مالی، کنترل و نظارت بر عملیات مالی مطابق با قوانین رایج است. نقش مدیر مالی در کاهش هزینه‌‌های مالیاتی شرکت یا سازمان برکسی پوشیده نیست. حفظ و نگهداری حساب‌ها به شکل مناسب، نه‌تنها می‌تواند به پیروی از مقررات منجر شود، بلکه می‌تواند محاسبه مالیات را نیز ساده‌تر نماید. مدیران مالی با یافتن راه‌کارهای قانونی، به کاهش هزینه‌های مالیاتی شرکت یا سازمان نیز کمک می‌کنند.

معرفی منابع مالی مناسب

همه سازمان‌ها برای ادامه فعالیت‌ها و توسعه کسب‌وکارهای خود، به منابع مالی نیاز دارند. به همین دلیل مدیران مالی با نگاه به منابع مالی مختلف، به دنبال منابع مالی باارزش هستند. مدیران مالی به شرکت یا سازمان کمک می‌کنند تا به منابع مالی مقرون‌به‌صرفه‌ دسترسی داشته باشند. یکی دیگر از وظایف مدیر مالی نیز، کمک به شرکت یا سازمان‌ برای یافتن راه‌حلی مناسب جهت افزایش سرمایه‌ها و دارایی است.

کاهش هزینه‌‌های کسب‌وکار

طبیعی است که هر کسب‌وکار برای اجرای فعالیت‌های خود، نیاز به‌ صرف هزینه دارد. نقش مدیر مالی در کاهش هزینه‌های جاری یک شرکت بسیار مهم است. به‌عنوان مدیر مالی، بودجه‌بندی یک شرکت یکی از وظایف شما خواهد بود.

این بودجه‌بندی می‌تواند به برنامه‌ریزی فعالیت‌های آتی و کاهش هزینه‌ها کمک فراوانی نماید. با کنترل مخارج شرکت یا سازمان در چارچوب بودجه‌بندی تعیین‌شده، رسیدن به اهداف مالی نیز امکان‌پذیر خواهد بود. درنتیجه امکان افزایش سرمایه شرکت یا سازمان دور از ذهن نخواهد بود.

اندازه‌گیری میزان موفقیت یک سازمان

بدیهی است که پول به‌عنوان معیاری برای موفقیت یک شرکت یا سازمان در حوزه کاری آن است. هراندازه درآمد بیشتری حاصل شود، موفقیت شرکت نیز بیشتر خواهد بود؛ اما به‌عنوان مدیر مالی، این تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری های شما است که امکان افزایش سود و کسب درآمد بیشتر را برای یک شرکت یا سازمان هموارتر می‌کند.

همچنین شرکت‌ها به مدیران مالی برای تعیین میزان سود بدست آمده در دوره‌های زمانی کوتاه‌مدت و بلند مدت و مقایسه این میزان افزایش سود با مقادیر حاصل از سال‌های گذشته، نیاز دارند. یکی دیگر از وظایف مدیر مالی، مقایسه عملکرد شرکت یا سازمان با عملکرد رقبای آن در حوزه های مختلف است. چنین اطلاعاتی می‌تواند انگیزه تمام کارکنان شرکت را افزایش داده و آن‌ها را به افزایش کارایی و انجام کار بیشتر، تشویق نماید.

ارتقای حوزه ‌های دارای ضعف و کاستی

نقش مدیر مالی در تقویت حوزه‌هایی از سازمان که دارای ضعف و کاستی است، جایگاه منحصربه‌فردی است. به‌عنوان یک مدیر مالی می‌توانید با تجزیه و تحلیل داده‌ها، بخش‌هایی را که نقش بیشتری در افزایش سود یک سازمان دارند، به‌راحتی شناسایی کنید.

با ارائه گزارش‌هایی می‌توانید مشخص کنید که هر بخش از سازمان ازنظر مالی چگونه عمل می‌کند. همچنین امکان تعیین سودآوری محصولات، خدمات یا سایر فعالیت‌های یک شرکت نیز به شیوه‌ای مشابه وجود خواهد داشت. این تحلیل داده‌ها می‌تواند به تقویت کاستی‌ها و حمایت از بخش‌هایی که در افزایش سود شرکت سهم بیشتری دارند منجر شود.

بهینه‌سازی فعالیت‌های بازاریابی

بازاریابی به‌عنوان یک فعالیت حیاتی برای هر کسب‌وکاری است. چراکه بازاریابی موجب افزایش سود سازمان خواهد شد؛ اما این نکته را نیز نباید فراموش کنیم که بخش بازاریابی یکی از بخش‌های سازمان است که معمولا پول قابل‌توجهی را صرف فعالیت‌های خود می‌کند.

نقش مدیر مالی برای تامین بودجه و تجزیه و تحلیل گرایش فعالیت‌های بازاریابی به‌منظور تعیین عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی، بسیار مهم است. اگر فعالیتی از بازاریابی نتواند به افزایش سود قابل‌توجهی منجر شود، باید مورد بازنگری قرارگرفته یا انجام آن متوقف گردد.

تمرکز بر حوزه‌ های مختلف که موجب رشد سازمان می‌شوند

همه شرکت‌ها محکوم به گسترش فعالیت‌های خود هستند؛ اما برای یافتن بخش‌هایی که با سرمایه‌گذاری در آن‌ها می‌توان به افزایش سود قابل‌توجهی دست یافت، نیاز به داشتن اطلاعاتی درست و قابل‌اطمینان است. مدیر مالی می‌تواند در شناسایی این حوزه های کسب‌وکار، به شرکت‌ها کمک فراوانی نماید.

افزایش توانمندی کارکنان

اگرچه فرآیندهای مختلفی در داخل یک سازمان به شیوه اتوماسیون انجام می‌شوند، اما قطعا هیچ ماشینی نمی‌تواند جای انسان را پر کند. این درحالی است که بسیاری از تجهیزات و ماشین‌آلات نیز برای اجرا و فعالیت، نیاز به اپراتورها دارند. دقیقا به همین علت است که نیروی انسانی بخش جدایی‌ناپذیر یک کسب‌وکار محسوب می‌شود.

استخدام تعداد بیشتری از نیروهای کاری منجر به افزایش هزینه‌های سازمان نیز خواهد شد. شما به‌عنوان مدیر مالی سازمان به یک کسب‌وکار کمک خواهید کرد که باارزش‌ترین جایگاه و موقعیت شغلی را شناسایی کند. همچنین مدیر مالی شرکت می‌تواند افراد شایسته برای تشویق یا افزایش حقوق را به مدیران شرکت معرفی نماید.

تجزیه و تحلیل و پیش ‌بینی های ریسک

نقش مدیر مالی، انجام پیش بینی های مرتبط با وقایع آتی با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها است. این کار به مدیر مالی سازمان کمک می‌کند تا ریسک‌های محتمل در دوره‌های زمانی آینده را شناسایی کند. مقایسه داده‌های واقعی با نتایج حاصل از پیش‌بینی، این امکان را می‌دهد تا حوزه های آسیب‌پذیر نیز به‌راحتی شناسایی شوند.

شرکت‌ها می‌توانند از بازه‌های رکود در کسب‌وکار خود آگاه شده و اقدامات لازم را برای مواجه‌شدن با ریسک‌های احتمالی درنظربگیرند. همچنین مدیران مالی با بررسی وضعیت بازار، اثرات شاخص‌های مختلف بر فعالیت یک سازمان را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند.

یک مدیر مالی چه مهارت‌هایی دارد؟

بررسی وظایف مدیر مالی نشان می‌دهد که انجام مسئولیت‌هایی مانند انجام پیش بینی های مالی، تجزیه و تحلیل داده‌های کسب‌وکار، بودجه‌بندی و تعیین اهداف مالی بلند مدت، نیازمند داشتن مجموعه‌ای از مهارت‌ها و توانمندی‌ها است. آن گروه از تیپ های شخصیتی می‌توانند به‌عنوان مدیر مالی یک شرکت عملکرد خوبی را از خود نشان دهند که دارای خصوصیت جستجوگری همراه با شجاعت کافی باشند.

این افراد که به شکل مستقلی کار می‌کنند، باید توانایی تأثیرگذاری بر دیگران و متقاعد کردن سایرین را نیز داشته باشند. مدیر مالی فردی کنجکاو و جستجوگر است که اغلب زمان‌هایی را در تنهایی و خلوت به تفکر، تجزیه و تحلیل داده و تعیین اهداف مالی، سپری می‌کند.

با شرکت در یک تست شخصیت‌شناسی، می‌توانید به‌راحتی به این سوال پاسخ دهید که: «آیا تیپ شخصیتی شما مناسب این فرصت شغلی است؟». با نگاهی به مهارت‌ها و شرایط استخدامی یک مدیر مالی، بهتر می‌توانید برای ورود به این موقعیت شغلی تصمیم‌گیری کنید. در ادامه برخی از ویژگی‌های یک مدیر مالی آورده شده است:

  • توانایی رهبری
  • قدرت حل مسئله
  • مهارت های ارتباطی
  • دانش ریاضیاتی مناسب
  • جزئی‌نگری
  • توانایی کار به شکل مستقل

مسیر شغلی برای تبدیل‌شدن به یک مدیر مالی

داشتن مدرک حسابداری می‌تواند برای ورود به شغل مدیریت مالی کمک فراوانی نماید. همچنین بهتر است برای کار در این حوزه با زمینه کاری شرکتی که قصد کار در آن را دارید نیز آشنایی لازم را داشته باشید. تولیدکنندگان، شرکت‌های عمرانی و ساختمانی و مراکز دانشگاهی، تنها برخی از کسب‌وکارها و سازمان‌هایی هستند که نیاز به استخدام مدیر مالی دارند. جهت مشاهده مسیر شغلی برای مدیر مالی این قسمت را چک کنید.

مسئولیت‌های یک مدیر مالی

با معرفی مدیر مالی و جایگاه آن در یک شرکت یا سازمان، تا حدودی با نقش مدیر مالی در یک سازمان نیز آشنا شدیم. مدیران مالی شرکت‌ها وظایف مختلفی را بر عهده دارند که غالبا این مسئولیت‌ها به نوع شرکت یا سازمان محل فعالیت بستگی دارد. در یک کسب‌وکار کوچک، معمولا مدیران مالی مسئول تمام فرآیندها و عملیات مالی یک شرکت هستند. این در حالی است که معمولا در شرکت‌های بزرگ، مدیران مالی بیشتر در جنبه‌ای خاص از فعالیت‌های مالی یک شرکت، مانند گزارش دهی مالی یا مدیریت وجوه نقد، ورود پیدا می‌کنند.

در ادامه برخی از مسئولیت‌های متداولی که معمولا برای یک مدیر مالی درنظرگرفته می‌شود، آورده شده است:

  • تهیه و ارائه گزارش‌ها و اطلاعات مالی دقیق
  • ارائه صورت ‌های مالی نقدینگی
  • حسابداری و حسابرسی و بررسی صورت های مالی
  • پیش‌بینی سود و کمک به افزایش سود سازمان
  • ارائه توصیه‌ها و پیشنهادهای لازم برای اتخاذ تصمیمات مالی
  • هدایت سرمایه‌گذاری
  • ارائه پیش ‌بینی ‌های مالی
  • بودجه‌بندی
  • مدیریت ریسک و زیان‌های مالی
  • تحلیل داده‌های مالی
  • پیش‌بینی هزینه‌ها، کمک به کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدهای آینده

به‌منظور انجام وظایف مورداشاره، یک مدیر مالی باید به‌خوبی با قوانین و مقررات مالی و مالیاتی آشنا باشد. چراکه تغییر در قوانین مالی و مالیاتی، می‌تواند تأثیر فراوانی بر وضعیت مالی یک سازمان و نحوه مدیریت امور مالی آن داشته باشد. به همین دلیل است که مدیران مالی باید درباره فعالیت‌ها و قوانین نهادهای نظارتی بر کسب‌وکارها نیز، اطلاعات کافی را داشته باشند.

جمع‌بندی

معمولا هر شرکت یا سازمان با توجه به اهداف و زمینه فعالیت خود، اقدام به استخدام گروه خاصی از متخصصان و نیروهای کاری می‌کند؛ اما یکی از موقعیت‌های شغلی که استخدام متخصصان آن می‌تواند برای هر سازمان یا شرکتی نتایج سودمندی به همراه داشته باشد، فرصت شغلی مدیریت مالی است. در این مقاله با معرفی مدیریت مالی، به نقش کلیدی و دلایل استفاده از مدیران مالی در سازمان‌ها اشاره کردیم. همچنین با بیان شرایط و مهارت‌های لازم برای کار در این حوزه، فهرستی از وظایف مدیران مالی را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. درنهایت با ترسیم مسیر شغلی یک مدیر مالی، شما را برای ورود به این فرصت ‌شغلی نیز یاری نمودیم.