به گزارش اکونا پرس،

به نقل از همت خبر، در سال‌های اخیر به دلیل اهمیت موضوع اقتصاد و لزوم حرکت کشور از سمت منبع‌محوری و فروش مواد خام و منابع زیرزمینی و حتی دیگر موهبت‌های ذاتی و اقلیمی، موضوع شرکت‌های دانش بنیان و به تبع آن تولید دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان به عنوان یک گفتمان فراگیر در کشور نهادینه شده است تا جاییکه حتی شعار سال حول این محور می‌چرخد. 

از طرف دیگر در این سال‌ها مسئولان نظام نیز هر یک در سخنرانی‌ها و همایش‌های مختلف بر این موضوع تاکید کرده‌اند که اقتصاد ایران برای برون رفت از منجلاب در سال های اخیر که دچار نفت‌زدگی شده، چاره‌ای جز حرکت به سمت توسعه فناوری و تزریق علم به بخش‌های تولیدی و در یک کلام نهادینه شدن اقتصاد دانش بنیان ندارد.

در این حوزه البته گهگاه موضوعات و توقعاتی بیان می‌شود که هیچ تطابق با واقعیت‌های اقتصادی کشور ندارد و گویا تنها برای میتینگ‌های تبلیغاتی و یا انگیزشی کاربرد دارد. این موضوع مبرهن است که هرچ کشوری در جهان بدون توجه به اقتصاد دانش بنیان به توسعه‌یافتگی نرسیده است اما حتی در کشورهایی مانند ایالات متحده، آلمان و ژاپن و ایضاً کره جنوبی نیز بیش از ۹۰درصد این شرکت‌ها در همان سال‌های اول نه تنها به سودآوری نمی‌‌رسند بلکه نمی‌توانند هزینه‌های خود را تامین کنند چراکه اساساً حضور در این عرصه نیازمند توانمندی‌ها و مهارت‌های متعدد و متنوعی است و تنها با اتکا به دانش و فناوری و صرف آگاهی از تئوری‌های مدیریتی و اقتصادی، نمی‌توان به نتیجه مطلوب حتی در بازارهای منظم که هیچگونه تنش و یا تلاطمی در تصمیم‌گیری‌ها و یا افزایش دفعی قیمت ارز و تورم سرسام‌آور رسید.

قطعاً نیل به این هدف در بازار ایران که همواره متاثر از تصمیمات جانبی از جمله فضای سیاسی کشور و یا موضوع و چالش مهم تحریم و از همه مهمتر ناپایداری قیمت‌ها بوده، کاری بس دشوار است. پس بهتر است برای یکبار هم که شده، مسئولان مربوطه پا را فراتر از مرحله سخن و سخنرانی بگذارند چراکه ادعای نهادینه شدن اقتصاد دانش بنیان تنها زمانی پذیرفتنی است که مردم آن را در زندگی خود لمس کنند.