به گزارش اکونا پرس،

یکی از مشکلات مهم و عدیده مسکن در کشور وجود تعداد بالایی از خانه های خالی از سکنه است این امر منجر می‌شود تا بازار مسکن و ملک از حدود سه میلیون خانه خالی محروم  شود و این موضوع بر روی قیمتهای اجاره خرید و فروش تاثیر مستقیم می‌گذارد.

 طبق آمار در سال ۱۳۸۵ حدود ۹۰۰ هزار خانه خالی در کشور وجود داشت این روند در سال ۱۳۹۰ به  یک میلیون و چهارصد خانه خالی و در سال ۱۳۹۵ به حدود  دو میلیون و پانصد خانه خالی افزایش یافت و پیش بینی می شود تا سال آینده این رقم به بیش از ۳ میلیون خانه خالی افزایش یابد.

طبق ماده ۵۴ مکرر مالیاتهای مستقیم  دولت افرادی که خانه های  خالی را نگهداری می‌کنند مشمول جریمه می کند اما این قانون هنوز به مرحله اجرا نرسیده است و همین امر موجب می‌شود تا نبود یک اهرم فشار تعداد خانه های خالی را افزایش دهد گفتنی است در سال ۱۳۹۴ قانون وضع مالیات برای خانه های خالی وجود داشت اما به قدری ضرایب ناکارآمد و غیر بازدارنده  داشت که در عمل هیچ تاثیری نداشت.

بر این اساس در سال  ۱۳۹۹ قانون اصلاح شد وضرایب  مالیاتی برای خانه‌های خالی از سکنه به شکل معناداری افزایش پیدا کرد به طوری که افرادی که خانه آنها به مدت یک سال خالی از سکنه باشد ۶ برابر مالیات بر اجاره باید مالیات پرداخت کنند.

همچنین در سال دوم این رقم به ۱۲ برابر مالیات بر اجازه افزایش خواهد یافت و این روند در سال سوم به ۱۸ برابر می رسد بر این اساس پیش‌بینی می‌شود هر آیدی که به واسطه نگهداری خانه خالی به جیب افراد واریز می شد به واسطه ضرایب مالیاتی بالا صرفه اقتصادی نداشته باشد و به همین ترتیب خانه‌های خالی به زودی تعیین تکلیف شوند.