به گزارش اکونا پرس،

به نقل از همت خبر، امروزه با توجه به افزایش جمعیت و نیاز به اشتغال تخصصی در جوامع مختلف خاصه ایران که در سال‌های اخیر به دلیل شکل هرم سنی و تعدد دانش‌آموختگان با معضل اشتغال مواجه بوده است، ایجاد و گسترش استارت‌ آپ‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

بازار اشتغال ایران نیز به تبع بسیاری از بازارهای کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه و البته به دلیل مقتضیات خود و حضور تعداد بالای افراد متخصص و خبره، استعداد بالایی در ایجاد و گسترش استارت‌آپ دارد. این استارت‌آپ‌ها غالباً حول یک ایده خلاقانه شکل می‌گیرند و سپس با حداقل سرمایه مورد نیاز (بسته به نوع ایده) فعالیت خود را آغاز می‌کنند تا در آینده بتوانند به شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل شوند.

این استارت‌آپ‌ها نقش بسیار مهمی در اکوسیستم اقتصادی کشور دارند و می‌توانند علاوه بر اشتغالزایی تخصصی برای دانش‌آموختگان، فرهنگ کارآفرینی را نیز در جامعه ایجاد کنند و با این کار حتی اشتغال عام را هم بهبود دهند و از سوی دیگر با تزریق ایده و اندیشه نوآروانه و خلاقانه به بخش‌های مختلف، ارزش‌افزوده بالایی را برای بازار ایجاد کنند.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم استارت‌آپ‌ها نهادینه کردن فرهنگ کار گروهی است و این دقیقاً همان موضوعی است که ضعف آن در همه حوزه‌های اشتغالی ایران به چشم می‌خورد. در این نوع کار، همه افراد به میزان توان و تخصص خود حلقه‌هایی از یک زنجیره را تشکیل می‌دهند و همه در راستای یک هدف حرکت می‌کنند.

به هر حال با توجه به اشباع دولت در استخدام نیروی انسانی، توسعه استارت‌آپ‌ها شاید که نه قطعاً تنها راه اشتغال تخصصی دانش‌آموختگان است که این مهم هم در شعار سال و هم در بیانیه گام دوم انقلاب به طور مستقیم و غیرمستقیم تبیین شده است.