در روزگاری که نرخ گوشت سرسام آور شده بود مردم به خرید مرغ روی آورده بودند. حالا دیگر با قیمت‌های مصوب دولت دست مردم از خرید مرغ نیز کوتاه شد و قدرت خرید این محصول کاهش یافت. سفره مردم هر روز بی‌رونق تر از روز قبل می‌شود اما مشاهدات حاکی از آن است که هنوز هم میزان تقاضا در این بازار خوب است. حالا باید دید با توجه به کاهش تقاضا و توزیع مرغ با ارز نیمایی تکلیف قیمت‌های بازار چه می‌شود؟

گسترش نیوز در خصوص وضعیت جدید بازار مرغ پس از مرغ‌های نیمایی به گفت‌وگو با مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی پرداخت.

مهدی_یوسف_خانی

 

یوسف خانی در خصوص نرخ فعلی مرغ در بازار اظهارکرد: حدود یک ماه است که نرخ جدید مرغ به نرخ ۵۹۸۰۰ هزار تومان اعلام شده است. هنوز فروش مرغ در بازار به نرخ مصوب نرسیده است و با مقداری افزایش نرخ عمده به ۴۹ هزار تومان و نرخ خرده فروشی به ۵۴ هزار تومان در بازار رسیده است. نرخ امروز مرغ در بازار همچنان در هر کیلوگرم ۵ هزار و ۸۰۰ تومان کمتر از نرخ مصوب دولت یعنی، ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان است.

مرغ ها زیر نرخ مصوب است

وی با بیان اینکه تنها دو روز اول که بازار در شوک افزایش نرخ جدید بود مرغ با نرخ مصوب فروخته شد و پس از آن زیر نرخ به فروش رسید، افزود: نرخ مصوب بیشتر از توان خرید مردم است. به همین علت نیمی از بار مرغ در میدان بهمن می‌ماند و پیش‌بینی ما این است که این روند همچنان ادامه خواهد داشت تا در نهایت روی یک نرخ ثابت باقی بماند و بازار به ثبات برسد.

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی با اشاره به عرضه مرغ‌های نیمایی در بازار گفت: تا پیش از این مرغ‌های عرضه شده به بازار با ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی تولید شده بودند. حدود یک ماه است که نهاده مورد نیاز تولید مرغ با ارز نیمایی وارد می‌شود. جوجه ریزی بعد از ۲۱ اردیبهشت‌ماه با ارز نیمایی صورت گرفته است، بنابراین مرغ زنده و گوشت مرغی که از یک هفته دیگر وارد بازار می‌شود، با ارز نیمایی باید محاسبه شود.

گرانی در راه است؟

وی با اشاره به بی‌ثباتی نرخ مرغ در بازار بیان کرد: درحال‌حاضر عرضه و تقاضا باعث شده نرخ مرغ در بازار کمتر از نرخ مصوب باشد. الان تقاضا کم است در نتیجه این محصول زیر نرخ مصوب فروخته می‌شود. اگر افزایش تقاضا رخ دهد یا تولید کاهش یابد ممکن است نرخ مرغ به بالای ۶۰ هزار تومان نیز برسد که در این صورت اصناف با برخورد‌های تعزیراتی روبه‌رو می‌شوند.

میزان عرضه روزانه مرغ

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی در پایان ضمن اعلام میزان مصرف مرغ در تهران افزود: روزانه ۱۵۰۰ تن مرغ در تهران و ۷ هزار تن مرغ در سطح کشور توزیع می‌شود. از زمانی که نرخ جدید مرغ مصوب شده است حدود ۲۰ درصد کاهش تقاضا داشتیم.

هزینه تولید مرغ نیمایی

همچنین لازم به ذکر است که حبیب اسدالله نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران نرخ تمام‌شده مرغ زنده را با ارز نیمایی کیلویی ۴۵ هزار تومان عنوان کرد و گفت: با توجه به تامین نهاده‌های طیور با ارز نیمایی، از دو هفته دیگر مرغ زنده باید با نرخ نیمایی در بازار عرضه شود در غیر این صورت با ضرر هنگفت تولیدکنندگان روبه‌رو خواهیم شد. تا پیش از این مرغ‌های عرضه شده به بازار با ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی تولید شده بودند. اما مرغ‌های تولیدی با ارز نیمایی، قیمت تمام شده تولیدشان به ۵۰ هزار تومان تومان می‌رسد.

قیمت روز مرغ

بر اساس گزارش میدانی، قیمت مرغ گرم امروز یکشنبه ۲۹ خرداد در بازار تهران به شرح زیر اعلام می‌شود:

 

قیمت-مرغ-۲۹خرداد

منبع: گسترش نیوز