محمود تهی‌دست در گفتگو با «روزگارما» با اشاره به نقش و اهمیت صادرات در توسعه اقتصادی کشور، این مهم را لازمه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی دانست و گفت: صادرات یکی از مهمترین بخش‌های اقتصاد است که با حرکت خود، دیگر بخش‌ها اعم از تولید را به حرکت وامی‌دارد.

این فعال و کارشناس اقتصادی اضافه کرد: با این حال متاسفانه از یک سو سیاست‌های نادرست دولت‌‎ها در سال‌های گذشته و از سوی دیگر، تحریم و محدودیت‌های بانکی وضعیت صادرات کشور را در سال‌های اخیر آشفته کرده است.

وی افزود: یکی از مهمترین امور در امر صادرات، جا به جایی راحت پول و نقل‌ و انتقالات مالی بی‌دردسر است. تا زمانی که بازرگان در جا به جایی مالی مشکل داشته باشد، نه خودش و نه طرف معامله نمی‌توانند به راحتی با یکدیگر تجارت کنند.

تهی‌دست اصلاح دیپلماسی سیاسی را زمینه‌ساز توسعه روابط اقتصادی دانست و ادامه داد: تا زمانی که روابط اقتصادی با کشورهای دیگر اصلاح نشود، حتی در بازار منطقه نیز نمی‌توانیم افزایس سهم داشته باشیم؛ این در حالیست که بسیاری از محصولات ایرانی رقابت‌پذیری بالایی حداقل در بازار کشورهای همسایه دارند و به دلیل نزدکی مسافت، با قیمت‌ تمام‌شده پایین‌تری نیز عرضه می‌شوند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در ایران متاسفانه همیشه سایه سنگین سیاست روی اقتصاد است و اقتصاد اولویت دوم و یا حتی دسته چندم مسئولان بوده است؛ به همین دلیل هرگز در توسعه روابط اقتصادی نتوانسته‌ایم به پایداری مستمری برسیم تا از این راه بتوانیم بازارهای خود را توسعه دهیم.