یک فعال اقتصادی در گفتگو با «روزگارما» با اشاره به ضرورت حمایت از صادرکنندگان و بازرگانان، گفت: موضوع صادرات به عنوان پیشبرنده اقتصاد، مورد توجه همه اقتصادهای بزرگ و در حال توسعه است. این بخش از اقتصاد به حدی مورد تاکید است که حتی در کشورهای توسعه یافته نیز همچنان ارائه مشوق‌های صادراتی و یا تسهیلات مالی به بازرگانان و تاجران یک اولویت برای تیم‌های اقتصادی دولت‌هاست.

وی افزود: بزرگترین اقتصادهای جهان، همان کشورهایی که بیشترین تولید ناخالص ملی را دارند و از داشته‌های سرزمینی خود به صورت بهینه بهره‌برداری می‌کنند، همان‌هایی هستند که بالاترین سهم را از بازار جهان دارند و از این راه سه شاخص پایداری، پویایی و توسعه‌یافتگی را بهبود داده‌اند.

فیض‌الهی ادامه داد: علیرغم اهمیت این بخش، کوچکترین اهمیت در مقررات و قانونگذاری به بخش صادرات گذاشته می‌شود و چون اغلب تصمیمات در محیط بسته دولتی و بدون انطباق با واقعیت‌های بازار گرفته می‌شود، عموماً نه تنها تسهیل گری انجام نمی‌شود، بلکه موانع جدیدی بر سر راه صادرات نیز ایجاد می‌شود. علاوه بر آن، این مقررات به حدی گنگ و پیچیده هستند که در این سال‌ها بسیاری از سودجویان توانسته‌اند با استفاده از آنها به رانت‌های بزرگی برسند. به این موارد موضوع قاچاق از مبادی رسمی و قانونی را هم اضافه کنیم، عمق فاجعه در بخش صادرات به خوبی حس می‌شود.