بازار رمز ارزها در روزهای خوبی به سر نمی‌برد. کاربران این بازار به دو دسته تقسیم شده‌اند. دسته اول کاربران قدیمی هستند که اکثراً نسبت به روند بازار نگران نیستند. دسته دوم کاربران تازه‌وارد هستند که اکثراً نگران شده‌اند و یا از بازار خارج شده‌اند یا در حال تصمیم‌گیری هستند. فعالان بازار مدعی هستند، چند رویداد مهم می‌تواند به این بازار جان تازه بدهد.  در خصوص این رویدادهای گفتگویی با یکی از تحلیلگران بازارهای مالی داشتیم. در ادامه همراه ما باشید. 

حسین مرید سادات؛ مدرس و تحلیلگر بازارهای مالی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: بازار ارزهای دیجیتال به صورت کامل پذیرفته نشده است. بعضی از کشورها حوزه‌هایی از این بازار را پذیرفته‌اند و در کشورهایی نیز با رمز ارزها مقابله می‌کنند. ریزش بازار کریپتوکارنسی و اتفاق‌های خاص برای تعدادی از ارزها مثل لونا منجر به عقب‌نشینی افرادی از بازار شد. تائید ETF رمز ارزها خصوصاً با رهبری بیت کوین اعتبار و آبروی بازار را بیشتر می‌کند. در شرایط فعلی اعتبار این بازار خدشه‌دار شده است. باید با این کارها اعتبار را مجدداً به بازار برگردانیم. البته هر صعودی ریزش هم دارد. در سال‌های گذشته هم این روند را تجربه کرده‌ایم. برای افراد تازه‌وارد، این روند عجیب و غریب است.

اهمیت به‌روزرسانی‌های برای بازار رمز ارزها

مرید سادات اظهار کرد: در دنیای کریپتوکارنسی هر ارز دیجیتالی یک آپدیت دارد که فعالان بازار به اسم هارد فورک و سافت فورک می‌شناسند. اتریوم در حال به‌روزرسانی است تا خدمات بهتری ارائه کند. بازار ارزهای دیجیتال یک پروژه مالی است. در شرایطی به واسطه سختی شبکه و استقبال از رمز ارز مشکلاتی به وجود می‌آید. هرچقدر رمز ارزها بتوانند آپدیت‌های جدید ارائه دهند و مشکلات را برای بهتر شدن روند بازار کم کنند؛ شرایط کلی بازار نیز بهتر خواهد شد. به طور مثال در سال ۲۰۲۱ به صورت کلی ۱۱ مرتبه قطعی شبکه سولانا را شاهد بودیم اما در سال ۲۰۲۲ بیش از ۲ هزار مرتبه قطعی رقم خورد. این مشکل در شبکه سولانا باید هرچه زودتر برطرف شود. هرچقدر آپدیت‌ها بیشتر باشد، کیفیت بازار کریپتوکارنسی بیشتر خواهد شد. 

وی افزود: بیش از ۲۰ هزار ارز دیجیتال در بازار داریم. تمامی این ارزها با دلار ارزش‌گذاری شده‌اند. در این بازار خبری از یورو، روبل روسیه، پوند انگلیس و ین نیست. استیبل کوین‌ها به رهبری تتر دلار را نمایندگی می‌کنند. در نتیجه سیاست‌های مالی امریکا تأثیر به سزایی بر بازار دارد. متأسفانه همبستگی عجیبی بین نظام بانکی امریکا و بازار کریپتوکارنسی شاهد هستیم. اتفاق‌های جنگ روسیه و امریکا را کسی پیش‌بینی نمی‌کرد. به طبع این جنگ تمام رویدادهای اخیر برای بازار کریپتوکارنسی رقم خورد. با متعادل شدن بازار و ثبات در نظام مالی دنیا رمز ارزها کف قیمت تازه را تجربه خواهند کرد. در مرحله بعد با ثبات و بهبود پروژه‌های مالی، رمز ارزها بهتر از گذشته در بازار فعال خواهند شد. 

جدال رمز  ارزها با نظام بانکی جهان

این تحلیلگر بازارهای مالی تأکید کرد: بازار ارزهای دیجیتال به وجود آمدند تا نظام بانک‌های مرکزی در تبادل‌های مالی افراد دخالت نداشته باشند. به دلیل عدم شفافیت، کارمزد بالا و زمان معاملات نظام بانکی؛ بیت کوین ظهورکرد. بیت کوین راه‌ حل عالی  و پادشاه بازار است. هرچقدر بیت کوین پذیرفته شود، بازار سازی برای سایر ارزها بیشتر می‌شود. برخی از کاربران و شرکت‌ها در زمان ریزش نسبت به پذیرش رمز ارزها عقب‌نشینی می‌کنند. قطعاً در آینده شرکت‌ها، رمز ارزها را خواهند پذیرفت. البته بیت کوین به نسبت سایر ارزهای دیجیتال کارمزد بالایی دارد. ترون کارمزد پایین‌تری دارد و اگر شبکه‌های دیگر پذیرفته شوند، کسی سراغ انتقال پول با بیت کوین نخواهد رفت. 

مرید السادات در پایان گفت: بعید به نظر می‌آید که بیت کوین به عنوان پول قانونی در کشورها پذیرفته شود. بازار ارزهای دیجیتال می‌خواهد جایگزین بازار بانک‌های مرکزی شود. بانک مرکزی نظام پولی و مالی یک کشور است. السالوادور سیاست‌های خاص خود را دارد که بیت کوین را پذیرفته است. قطعاً در آینده با مشکل رو به رو خواهد شد. بانک مرکزی نمی‌تواند نظام کریپتوکارنسی را بپذیرد. به این علت که خدمات با کیفیت‌تر با کارمزد کمتر ارائه می‌کند. بازار کریپتوکارنسی دشمن شماره یک نظام مالی و ارزهای فیات است. شاید کشورها نظام ارز دیجیتال خاص خود مثل رمز ریال ایران را داشته باشند اما نظام بانکی را نادیده نخواهند گرفت. جایگزین شدن بیت کوین به جای بانک کمی بلند پردازانه برای چند سال اخیر است.