مجتبی جلالوندی در گفتگو با «روزگارما» با اشاره به پتانسیل بالای کشور در بخش کشاورزی و محصولات باغی، گفت: کشاورزی باید پیشران اقتصاد و صادرات غیرنفتی باشد.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی قابلیت تبدیل شدن به محرک اقتصاد کشور را دارد، بر ضرورت بهره‌گیری از تجربیات دیگر کشورها در بخش کشاورزی تاکید کرد و افزود: امروزه کشوری مانند هلند در حالی بزرگترین صادرکننده محصولات کشاورزی است که به لحاظ وسعت تقریباً به اندازه استان خوزستان است و تنوع اقلیمی آن نیز بسیار کمتر از ایران پهناور است. این موضوع نشان می‌دهد که در صورت اصلاح رویکرد مسئولان به بخش کشاورزی، می‌توان با توسعه این بخش در چند استان، به راحتی درآمد ارزی کشور را با زیاد کردن سهم خود در بازار جهان غذا، افزایش داد که البته این مهم نیازمند حمایت مسئولان و تاکید بر برندسازی است.

جلالوندی ادامه داد: علی‌رغم وجود این ظرفیت بزرگ، نگاه به بخش کشاورزی هرگز دقیق و درست نبوده و بازرگانان و تولیدکنندگان عملاً در بازار جهانی تنها هستند و از هیچ حمایتی نه در تولید و نه در حمل و نقل و نه حتی در عرضه بهره‌مند نیستند. 

این بازرگان تصریح کرد: ترانزیت محصولات کشاورزی و باغی و نگهداری آنها نیازمند شرایط سردخانه‌ای ویژه‌ای است که این امکانات یا در اختیار نیست و یا هزینه آنها به حدی بالاست که در برخی موارد عملاً صادرات محصولات صرفه و توجیه اقتصادی ندارد. این شرایط را با شرایط تاجر ترکیه‌ای مقایسه کنید که علاوه بر یارانه‌های دولتی و مشوق‌های مالی صادراتی، حتی می‌تواند از امکانات ارتش نیز برای توسعه بازارهای خود بهره ببرد. طبیعی است که در این بازار رقابتی، بازرگان ایرانی کمترین سهم را داشته باشد.