شاخص کل بورس چهارشنبه هفته گذشته بر روی عدد یک میلیون و ۴۹۰ هزار واحد بود و این هفته به محدوده یک میلیون و ۴۷۱ هزار واحد رسید. این ارقام نشان دهنده افت ۱٫۲۸ درصدی شاخص کل بورس در هفته اخیر است.از سوی دیگر ارزش معاملات بازار سرمایه در این هفته کم بود. بسیاری از تحلیلگران علت این موضوع را بسته بودن برخی از نماد‌ها به علت برگزاری مجامع می‌دانند. ارزش معاملات در این هفته کاری برابر بود با شنبه ۴۵۶۱ میلیارد تومان، روز یکشنبه ۳۹۷۷ میلیارد تومان، سه‌شنبه ۳۲۱۳ میلیارد تومان و چهارشنبه ۳۵۷۳ میلیارد تومان که در کل ۱۵ هزار و ۳۲۴ میلیارد ارزش معاملات این هفته بود. از سوی دیگر در این هفته تقریبا روزانه ۱۷ میلیارد تومان فروش اوراق در بازار داشتیم که این موضوع یک ضربه به بورس و ورود نقدینگی به آن حساب می‌شود.

همچنین بازار سهام همچنان منتظر اخبار واگذاری بلوکی دو نماد خودرو و خساپا است. چندین ماه است که این خبر در بازار می‌چرخد و اگر خبری موثق برسد می‌توان به رشد این گروه امیدوار بود. در همین راستا گفتگویی داشتیم با یکی از کارشناسان بازار سرمایه.

 

هفته مجامع بورسی

مسعود میرزاباقری کارشناس بازار سرمایه در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: می شود اسم هفته گذشته را هفته مجامع گذاشت. تقریبا ۳۰% از شرکت های عمدتا مهم بازار از جمله پالایشی ها و بانکی ها و بسیاری از فلزی ها و معدنی ها هفته گذشته مجمع عمومی سالیانه داشتند و بحث پرداخت سود و تصویب صورت های مالی سال گذشته بود.

وی افزود: با توجه به متوقف شدن نمادها و تعطیلی رسمی که وسط هفته داشتیم باعث شد از حجم معاملات بازار بسیار کم شود و چشم و گوش بازار به مجامع مهم بود. همینطور هفته بعد هم چند مجمع مهم وجود دارد و بازار به آن ها نگاه می‌کند بنابراین هفته‌ای کم معامله داشتیم. بیرون از بازار که خبری از ورود پول به بازار سرمایه نبود و در داخل بازار هم همه حواس‌ها به داخل مجامع بود. بنابراین هفته چندان پر معامله ای نداشتیم.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: بازارسرمایه در هفته جاری به نظر می‌آید تحت تاثیر بازگشایی بعضی از نمادها بازار رونق خواهد گرفت و حجم معاملات بیشتر خواهد شد. با توجه به اتفاقات پیش آمده در مجامع و خبرهایی که هیات مدیره‌ها به سهامداران داده اند، سهامداران در مورد خرید یا فروش سهام خود تصمیم گیری می‌کنند به عنوان مثال در پالایشی ها شرکت های پالایشی که زیر مجموعه قدیر و پارسان بودند تقسیم سود بهتری داشتند و آن هایی که نبودند کمتر تقسیم کردند و این باعث می شود اقبال به بخشی که سهامدار عمده کمتری دارد و بخشی که سهامدار خرد قرار می گیرد نه روبروی آن ، بیشتر و بهتر باشد.

گزارش خوب شرکت های کدال

میرزاباقری در پایان اظهار کرد: همینطور هم زمان کاهش فروش را در بازار نفت و فرآورده‌های نفتی داشتیم که همین تاثیر گذار خواهد بود. ما گزارش های خوبی هم از شرکت هایی داشتیم که این هفته روی کدال آمد. فولاد مبارکه گزارش فوق العاده ای داد و پالایشی‌ها گزارشات بسیار خوبی دادند و برخی از شرکت‌ها اصلا گزارشات خوب و امیدوار کننده ای ندادند. مثلا مارگارین با توجه به افزایش نرخی که در روغن هم داشته‌این و حذف ارزش ۴۲۰۰ اصلا گزارش راضی کننده ای ندارد.در مورد خیلی از شرکت‌های بانکی مثل بانک ملت و بانک اقتصاد نوین گزارشات خوبی به بازار داده شد حتی بانک تجارت اما باید دید در هفته جاری این گزارشات خوب روی سهام این شرکت ها تاثیر خواهد گذاشت یا همچنان بازار راکدی را شاهد خواهیم بود باید منتظر باشیم و ببینیم عملا چه اتفاقی می افتد.