در سال‌های اخیر خصوصاً هم‌زمان با شیوع کرونا بانک‌های مختلف جذب نئوبانک ها شدند تا خدمات خود با بهترین شکل به مشتریان ارائه دهند. در ایران نئوبانک ها هنوز وابسته به بانک‌های سنتی هستند. بانک‌های خصوصی پیش‌قدم تأسیس نئوبانک ها شدند. در این گزارش نگاهی به نئوبانک های ایرانی می‌اندازیم و گفتگویی با مدیرعامل بانک مسکن داریم که به تازگی نئوبانک این بانک را رونمایی کرده است.

بلو بانک برند نئوبانک در ایران

بیشتر افراد نئوبانک را با نام بلو بانک در ایران می‌شناسند. ۲ سال پیش بود که بانک سامان بی‌نام و نشان از بلوبانک رونمایی کرد. بعد از یک سال به اجبار بانک مرکزی مشخص شد که بلوبانک با پشتوانه بانک سامان فعالیت می‌کند. بلوجونیور جدیدترین سرویس بلوبانک نیز در خردادماه سال جاری رونمایی شد. سرویس جدید بلوبانک به والدین این امکان را می‌دهد تا برای کودکان ۷ تا ۱۴ ساله خود، حساب بانکی باز کنند و به تراکنش‌های مالی فرزندان‌شان نظارت داشته باشند.

نئوبانک فردا

اردیبهشت ماه سال جاری بانک ایران زمین نئوبانک خود را با نام فردا رونمایی کرد. مدیران این بانک معتقد هستند که هدف اصلی ما فروش بیشتر است و شکی در این نیست. سیستم بانکی نمی‌تواند به همه مشتریان خدمات اختصاصی ارائه دهد بنابراین در مشارکت خود یا نئوبانک‌ها به دنبال این خدمات اختصاصی به مشتریان می‌رود. نئوبانک فروش ما را افزایش می‌دهد و برای مشتریان دل‌بستگی به این برند ایجاد می‌شود.

بانکینو، نئوبانک بانک خاورمیانه

بانکینو در تیرماه سال گذشته افتتاح شد. همه امور بانکی از طریق بانکینو بدون نیاز به مراجعه شعبه انجام می‌شود و مشتریان به خدماتی مثل افتتاح حساب، دریافت کارت، صدور مجدد کارت، تغییر رمز اول و رمز پویا، وام و تسهیلات بانکی و ده‌ها خدمت دیگر دسترسی پیدا می‌کنند.

«آبانک» شعبه دیجیتالی بانک آینده

دی ماه سال گذشته بانک آینده از نئوبانک خود به نام آبانک رونمایی کرد. اگر کسی مشتری بانک آینده نباشد، می‌تواند از طریق آبانک به صورت غیرحضوری اقدام به افتتاح حساب کند و از سرویس‌های این بانک بهره برد.

بانک مسکن هم به نئوبانک ها پیوست

در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه پروژه مشترک نئوبانک شرکت دانش‌بنیان آی‌تی‌ساز و بانک مسکن رونمایی شد. محمود شایان مدیرعامل بانک مسکن در گفتگو با گسترش نیوز گفت: برای فعالیت در بازار رقابتی نئوبانک ها باید از دانش بنیان‌ها استفاده کرد. همچنین باید بانکداری الکترونیک را به سمت بانکداری دیجیتال ببریم. روندی ایجاد خواهیم کرد که خدمات را به مشتریان بدون مراجعه حضوری ارائه دهیم. تفاهم‌نامه بانک مسکن و شرکت آیتی‌ساز شرایطی را فراهم کرد که پرسنل ما به درگاه‌های خدمات دولت دسترسی داشته باشند.

شایان اظهار کرد: نئوبانک بانک مسکن به دنبال فعالیت مستقل است تا به عنوان ابزار کسب‌وکار فعال شود. در حال حاضر به صورت مشترک با بانک مسکن فعالیت دارد و هنوز فضای لازم در قوانین و مقررات کشور وجود ندارد. نیازمند قوانین بالادستی و اصلاح روندها و فرآیندها هستیم.

وی افزود: به بانک مرکزی توصیه می‌کنم، همچنان که شهامت تغییر را دارند، جرئت را به سایر بانک‌ها نیز منتقل کنند. ما زیرمجموعه بانک مرکزی از نظر قوانین و مقررات هستیم، باید جرئت برداشتن گام‌های بلندتر را به بانک‌ها بدهد.

ضرورت رفع خلاهای قانونی

چندین سال است که در خصوص رمز ارزها و بانکداری دیجیتال صحبت می‌شود اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم. برای فعالیت نئوبانک در چارچوب جهانی باید قانون داشته باشیم تا مستقل خدمات به مشتری ارائه دهد. در حوزه فناوری‌های مالی باید سرعت را در نظر داشته باشیم. اگر همراه با دنیا حرکت نکنیم، فرصت بزرگی را از فعالین و مصرف‌کننده‌های این حوزه گرفته‌ایم. فناوری به عنوان یک زیرساخت تأثیر در تمامی کسب‌وکارها دارد. تنها باید دانش و نوع ارائه خدمت را تعریف کنیم. نباید فراموش کرد که ایران به نوعی تحت تأثیر مراودات بین‌المللی است. تا زمانی که به FATF نپیوندیم و تحریم‌ها ماندگار باشد، نمی‌توانیم از تمام مزایای فناوری استفاده کنیم.