علی در گفتگو با «روزگارما» حیدری با اشاره به مزیت‌های اقتصادی باز، آن را مهمترین نیاز امروز کشور دانست و گفت: دولت‌ها در ایران در حالی از شیوه دستوری برای هدایت و جهت‌دهی اقتصاد استفاده می‌کنند که این شیوه سال‌های سال پیش منسوخ شده است. 

وی با بیان اینکه روند اقتصاد کشور از دهه پنجاه به بعد به شکل فردمحور اداره شده است، افزود: اقتصاد یک علم مستقل در مفاهیم است و برای رسیدن به توسعه‌یافتگی در آن باید قواعد و فرمول‌های این علم را رعایت کرد. در واقع در اقتصاد نیز مانند دیگر علوم، بدون توجه به قواعد و اصول و ارکان آن، نمی‌توان به دستاورد بزرگ و چشمگیری رسید.

حیدری دستورپذیر بودن بانک مرکزی را بهترین نمونه از وجود اقتصاد دستوری در ایران دانست و ادامه داد: بانک مرکزی در ایران کاملاً به شیوه دستوری اداره می‌‎شود و با دستورات از بالا به پایین تمام سیاست‌های مالی و پولی خود را طراحی، تدوین و ابلاغ می‌کند. این در حالیست که در کشورهای توسعه‌یافته و در اقتصادهای بزرگ دنیا، بانک مرکزی در ثبات قیمت‌ها و ثبات اقتصاد به معنای عام آن، استقلال فکری و اجرایی دارد و به همین دلیل چاپ پول را تنها راه و یا حتی بهترین راه در دستورکار خود قرار نمی‌دهد بلکه تلاش دارد با اقدامات کارشناسانه، بازار را در چارچوب مقررات کشور اداره کند.

وی یادآور شد: بانک مرکزی البته در مدت کوتاه ریاست همتی، تا حدی توانست استقلال خود را به دست آورد و حتی اقدامات جدی در انضباط پولی و ثبات قیمت‌ها انجام دهد که البته این اقدامات کافی نبود اما باید دانست دولت برای تحقق اهداف پولی خود، باید به بانک مرکزی به عنوان یک نهاد صاحب اندیشه با استقلال اجرایی، اعتماد کند.