یکی از اصول و حقوق مالیاتی اصل عدالت و برابری است پرداخت مالیات نیز در جامعه باید به صورت عادلانه باشد و مردم باید بر اساس سه اصل برابری، همگانی و تناسب مالیات های وضع شده را پرداخت نمایند. که در حال حاضر در کشور ما عدالت مالیاتی وجود ندارد و دلیل عمده اعتراض ها به پرداخت مالیات و فرارهای مالیاتی همین بی عدالتی مالیاتی است. مجلس در سال 98 قانون راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی را تصویب و سازمان امور مالیاتی اجرای بخش هایی از این قانون را از ابتدای سال جاری شروع کرده است. یکی از اهداف اصلی این سامانه برقراری عدالت مالیاتی در بین تمام مودیان و جلوگیری از فرارهای مالیاتی است.

50 درصد شغل‌های هنوز شناسایی نشده اند

علیرضا پاک فطرت عضو کمیسیون عمران مجلس در این رابطه به خبرنگار ما گفت: شغل های کاذب در کشور ما زیاد است که درآمد خیلی بالایی هم دارند اما سازمان امور مالیاتی آنها هنوزشناسایی نکرده، از این جهت مالیاتی هم پرداخت نمی کنند و این موضوع منجر به بی عدالتی مالیاتی در کشور شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: سازمان امور مالیاتی به سراغ کسانی می رود که قبلاً خودشان در این سامانه برای پرداخت مالیات ثبت نام کرده و یا مشاغلی که اصولا مجبور به پرداخت مالیات هستند، مانند نظام مهندسی که اگر مالیات ندهند،  شهرداری به آنها اجازه ساخت و ساز نمی دهد،یا کارشناسان دادگستری که باید هر ساله مالیات بدهند در غیر این صورت اجازه فعالیت ندارند. این مشاغل همان بخش های شفاف اقتصادهستند که سازمان مالیات شناسایی کرده است.

این نماینده مجلس یازدهم گفت: حدود ۵۰ درصد از مشاغل هنوز توسط نظام مالیاتی شناسایی نشده اند و اصولا این بخش از عملکرد این مشاغل بی اطلاع است! سازمان امور مالیاتی نمی داند که باید برای شناسایی این شغل ها چه کار بند و یا اصلاً توان شناسایی آن ها را ندارد اما به نظر می رسد، مهمترین اصل در ساماندهی کردن مالیات ها این است که به سراغ بخش های پنهان اقتصاد در کشور برویم.

سامانه مودیان مالیاتی یک راهکار برای شناسایی همه مودیان مالیاتی است

عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز گفت: سامانه مودیان مالیاتی یک راهکار برای شناسایی همه مودیان مالیاتی است. یعنی هرکس که باید مالیات پرداخت کند، زمان، نحوه و میزان مالیات دریافتی توسط این سامانه مشخص می‌شود.

بی عدالتی مالیاتی با سامانه مودیان مالیاتی از بین می‌رود

غلامرضا شریعتی‌اندراتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد سامانه مودیان مالیاتی کمک بسیار زیادی به شفافیت اقتصادی می‌کند؛ درآمد مالیاتی کشور را افزایش و تعارضات بین مودی مالیاتی و ممیزها را را برطرف می‌کند. اکنون اخذ و پرداخت مالیات به صورت سلیقه‌ای انجام می‌شود که البته هم از سوی ممیزهای مالیاتی و هم از سوی مودیان مالیاتی سلیقه‌ای است و این بزرگترین مشکل سیستم مالیات‌ستانی است. وقتی فرآیند اخذ مالیات با سامانه‌های هوشمند باشد، عملا افراد درگیر موضوع نشده و خطاهای انسانی و بی‌عدالتی مالیاتی از بین می‌رود.

شریعتی ادامه داد: اقتصاد ما این توان را دارد که با درآمد مالیاتی اداره شود اما به شرطی که هیچ بخشی از پرداخت مالیات مستثنی نشود‌، به جز بخش‌هایی که زیر بنای امنیت غذایی ما محسوب می‌شوند. وقتی از تمام بخش‌ها مالیات گرفته شود بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد هزینه‌های کشور با مالیات تامین می‌شود.

منبع: روزنامه روزگارما