به گزارش اکونا پرس،

واحد اطلاع رسانی کانون ،علی نقیب با اشاره به سخن مقام معظم رهبری و تاکیده ایشان بر  نقش و جایگاه صنایع کوچک در رشد و توسعه اقتصادی کشورافزود : بر اساس آمارهای منتشر شده بیش از ۹۰ درصد از بنگاه‌های تولیدی کشور را واحدهای کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند. از این رو هرگونه برنامه ریزی برای توسعه صنعتی و اقتصادی کشور، اشتغالزایی، توسعه صادرات غیرنفتی و نوآوری، بدون حمایت و پشتیبانی از صنایع کوچک و متوسط میسر نخواهد شد.

وی با اشاره به آمار وزارت صمت به  بازگشت 2067 واحد صنعتی راکد در سال گذشته و ساخت 1433 کارگاه کوچک با الویت به دانش بنیان ها تصریح کرد: هنوز 2 هزار واحد صنعتی غیر فعال در داخل و خارج شهرک ها و نواحی صنعتی وجود دارد که وزارت صمت می تواند با دادن تسهیلات ویژه به کارافرینان در راه اندازی این واحدهای صنعتی راکد و اشتغالزایی  کمک شایانی کند.

این کارافرین موفق گفت: واحدهای صنعتی کوچک  و متوسط در تمامی کشورها نقشی اساسی در تامین اشتغال، افزایش تولید ملی، توسعه صادرات و حضور در بازارهای جهانی دارند. این صنایع نسبت بسیار بزرگی را از تعداد بنگاه های تولیدی و نسبت قابل ملاحظه ای از اشتغال صنعتی و محصولات صنعتی را به خود اختصاص داده اند و زمینه های مناسب لازم را برای برقراری ارتباط موثر بین تولیدات صنعتی و کشاورزی، جلب سرمایه های بخش خصوصی و امکان تنوع و انعطاف در تولیدات صنعتی را فراهم می کنند 

وی افزود بسیاری از کشورها با آگاهی از نقش و تاثیر  صنایع کوچک و متوسط و اتخاذ سیاست‌های حمایتی و برنامه‌ریزی مناسب به گسترش و رونق این نوع صنایع  کمک کرده و تحولات مثبتی را در صنعت خود به وجود آورده اند.

نقیب با توجه به اینکه بخش عمده صنایع کوچک توسط بخش خصوصی اداره می شودو سهم اندکی در مجموعه های تصمیم گیری دارند خاطر نشان کرد: دسترسی بیشتر این صنایع به قدرت و ارکان تصمیم­ گیری به راحتی می توانند مشکلات آنها را مرتفع سازد.

وی با تاکید بر  ویژگی‌های بسیار با اهمیت بنگاه‌های کوچک و  نقش مکمل بودن آن‌ها با هم گفت:  به این معنی که به جای سرمایه‌گذاری هنگفت در یک واحد تولیدی، مجموعه‌ای از بنگاه‌های کوچک می‌توانند یک زنجیره تولید را تشکیل داده و هر کدام بخشی از تولید را بر عهده بگیرند و همین امر خود باعث افزایش رونق صنعتی خواهد شد.

از سویی دیگر بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌توانند در کنار واحدهای بزرگ راه‌اندازی شوند و بخشی از تولید را انجام دهند که در این مسئله با تخصص‌گرایی که صورت می‌گیرد باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش تولید می‌شود.

علی رغم تمام ظرفیت‌ها و ویژگی‌های صنایع کوچک، اما تاکنون در ایران آن گونه که باید از این ظرفیت استفاده نشده و حمایت‌های لازم از این صنایع صورت نگرفته است؛ این درحالی است که تمرکز حمایت‌های ویژه به سمت صنایع بزرگی است که سالیان دراز از آن بهره‌مند بوده‌اند و نتیجه مثبتی در برنداشته است.با توجه به عملکرد منفی صنایع بزرگ و توانایی‌های صنایع کوچک و نقش آن‌ها در ایجاد اشتغال و افزایش تولید لازم است در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها توجه ویژه‌ای به صنایع کوچک شود.