به گزارش اکونا پرس،

محمد علی مهری با بیان مطلب فوق افزود:البته این موضوع نتوانست تغییراتی قابل توجه در بازار ایجاد نکرد.

وی با بیان اینکه واولویت اصلی در ساخت و سازها باید در راستای بهینه سازی محیط زندگی باشد نه بر سود دهی به اقشاری خاص گفت اگر بخواهیم تحلیلی جامع و درست از وضعیت مسکن در ایران داشته باشیم باید به این منطق برسیم که در این برهه و وجود تهدیدات پی در پی زلزله از سال گذشته، داشتن خانه مقاوم حق هر خانوار است.

وی گفت:این که در چند سال اخیر عرضه به مراتب بیشتر از تقاضا بوده است امری بدیهی است ولی باید این عرضه به سمت و سویی هدایت شود که خانه های نوساز و مقاوم جای خانه های کلنگی و ناپایدار را بگیرد.

مهری گفت:با توجه به اینکه عرضه درست صورت نگرفته و هم اکنون چند میلیون واحد آماده و نیمه کاره بدون استفاده وجود دارد، اگر برنامه ریزی دقیقی صورت میگرفت و این واحدها با اهدای زمین و مشارکت ساکنان بافت فرسوده احداث می شد، حجم قابل توجهی از عرضه و تقاضا منطبق می شد و ساخت و ساز بر اساس منافع گروهی انجام می گرفت.

این کارشناس گفت:هم اکنون نیز اگر قرار باشد بافت فرسوده و همچنین ساخت و ساز از این وضعیت خارج شود تنها را آن توافق و تجمیع خانه های کلنگی با سازندگان بخش خصوصی و حمایت های دولت است .

وی در خصوص  دلیل این موضوع گفت: متاسفانه با حمایت های دولت در باب تزریق وام در بافت فرسوده و متعاقب آن کاهش سود ، تغییراتی محسوس در این قسمت ایجاد نشده در واقع توان اقتصادی مالکان بافت فرسوده به حدی نیست که با سرمایه خود و وام دریافتی بتواند مسکن مقاوم بسازند.

بازگشت بارقه های  امید در ساخت وساز  با بافت های فرسوده

این کارشناس  با بیان اینکه اگر دولت با حمایتهای همه جانبه به این قضیه ورود کند بارقه هایی از امید در صنعت ساخت و ساز در شهرها ایجاد می شودعنوان کرد: و با توجه به اینکه سهم قابل توجهی از بافت اکثر شهرها بافت فرسوده و تقریبا نا کارآمد است، این صنعت در این بخش سالیان متمادی به طول می انجامد و زمانی قابل پیش بینی برای رکود دوباره متصور نیست.

مهری در ادامه خاطر نشان کرد:هر چند شاید اینبار سود حاصل از فروش به اندازه ساخت و ساز تکرار نشدنی ده سال پیش نباشد ولی بصورت مستمر ادامه دارد و رکودی در پی نخواهد داشت.

وی گفت:این تصمیم بافت فرسوده را از حالت پیری و کهولت مجددا به بافت جوان با ساختمانهای مستحکم تبدیل می کند و کوچه و معابر در این تغییرات عریض می شوند و سایر کاربریها برای ساکنان این بافت فراهم می شود.

مهری در ادامه بار دیگر با بیان اینکه تغییرات ساخت و ساز چند سال اخیر توانسته تغییرات قابل توجهی در بافت شهرها ایجاد کندگفت: بطوری که اگر برای شهرها رینگ بندی صورت گیرد مراکز شهر، سوای بازار  و خیابان اصلی تقریبا از بافت جمعیتی خالی یا خیلی کم بر خوردار است و ساخت و سازها در رینگ های سوم و چهارم خودنمایی می کند.

وی همچنین ادامه داد: توجه به قرار گیری بازار اکثر شهرها در بافت قدیمی شهر به راحتی میتوان به این قضیه پی برد که اگر از خیابان بصورت عرضی 50 متر به طرفین بروید متوجه این قضیه خواهید شد که پشت این هیاهو و شلوغی بازار جز خانه های کلنگی  و نوعا مخروبه و معابر باریک چیزی رویت نمی شود.

این کارشناس با بیان اینکه رونق بخشی به اطراف بازار به مراتب رونق بخشی بیش از پیش به بازار است.خاطر نشان کرد:دولت نباید منتظر حوادث غیر مترقبه ای باشد که پیامد آن تخریب و ویرانی سپس ایجاد رونق و ساخت و ساز اصولی باشد که آن هم بصورت ضرب الاجل انجام میگیرد و مطلوب نتیجه نمی باشد.

وی گفت:اگر زلزله ای مانند زلزله سال گذشته سر پل ذهاب کرمانشاه در بافت فرسوده هر شهری رخ دهد نتیجه خوبی از حیث از بین رفتن ساکنان محله و تخریب و ویرانی نخواهد داشت.

وی در نهایت گفت: مناسب است دولت با همکاری بخش خصوصی و سازندگان به فکر جایگزینی و معاوضه برای ساکنان بافت فرسوده با واحد های آماده بدون استفاده باشد و نسبت به مجاب کردن آندسته از مالکانی که همچنان علاقه مند به حضور در محلات خود هستند از طریق تجمیع ریز دانه ها نسبت به ساخت مجتمع های مقاوم با شرایط و تیپ خانه های امروزی اقدام کند که نتیجه این اقدام باعث نشاط بخشی به شهرها و محلات و همچنین خروج از رکود چند ساله مسکن میشود.