فناوری‌های مالی در دنیا هر لحظه پیش رفت می‌کنند و بانکداری رفته رفته بی‌شباهت به گذشته شده است. در سال‌هایی که کارت بانکی میان مردم رواج پیدا کرد، کسی فکر نمی‌کرد که با اسکناس و سکه خداحافظی کنیم اما امروزه در شرایطی هستیم که نه تنها ارزهای فیات جای خود را به ارز دیجیتال داده‌اند، بلکه خانه و ماشین هم مجازی شده است و متاورس علاقه‌مندان زیادی دارد. با این روند هر روز فناوری نام تازه‌ای می‌گیرد و بانکداری با رمز ارز، فین تک و نئوبانک‌ها در میان مردم رواج پیدا کرده است. در ایران فین تک‌ها درگیر قانون‌گذاری هستند و خیلی از کارشناس‌ها معتقدند که رگلاتوری علاقه‌ای به اجرای قوانین گذشته یا تصویب قوانین تازه ندارد. در این خصوص گفتگویی با یک کارشناس حقوقی فناوری اطلاعات داشتیم. 

بانک مرکزی درباره فین تک‌ها ریسک‌پذیر باشد

محمدجواد نعناکار؛ کارشناس حقوقی فناوری اطلاعات  گفت: در حوزه فین تک ایران جز کشورهای پیش رو محسوب می‌شود. مهم‌ترین دغدغه فعالان فین تک بحث عدم ریسک‌پذیری، بانک مرکزی در تدوین قوانین برای صنایع جدید است. باید صرافی‌های آنلاین داشته باشیم تا بتوانیم پول‌های کشورهای همسایه را به یکدیگر تبدیل کنند. بخش خصوصی نیز در این حوزه فعال شده است و خدمات متنوعی وجود دارد.

نعناکار

 

نعنا کار اظهار کرد: طراحی صندوق‌های درآمد ثابت از سوی بانک مرکزی می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا در یک محیط آزمایشگاهی محصولات خود را توسعه دهند. در این حوزه نیازمند قانون‌گذاری مناسب نیز هستیم. مدیران و معاونان بانک مرکزی در زمینه با فین تک‌ها منفعلانه عمل کرده‌اند. باید شهامت اعتماد به حوزه فین تک را پیدا کنند. در این صورت نیاز به قانون تازه نداریم.

وی افزود: قوانین قبلی قابلیت پشتیبانی از صنعت جدید فین تک را نیز دارد. حوزه نظارت و پایش باید مدیریت بیشتری داشته باشد. بانکداری و فین تک در ایران از قوانین فقهی بانک مرکزی تبعیت می‌کنند. مجوزها هم توسط سازمانی صادر می‌شود که زیر نظر قوانین کشور است. تمامی این قواعد اسلامی است.

این کارشناس حقوقی فناوری اطلاعات ضمن اشاره به وضعیت فین تک‌ها با رونمایی از رمز ارز ملی تأکید کرد: باید مشخص شود که رمز ارز ملی برای چه موجودیتی خرج خواهد شد. ارز دیجیتال ملی زیرساخت‌های مرسوم مثل شتاب و شاپرک را ندارد. با زیرساخت‌های فعلی ما نیازی به رمز ارز ملی نداریم. مگر این که رمز ارز ملی تمرینی برای نظام حاکمیتی باشد. از نظر کارکردی مشکلی را حل نخواهد کرد. باید با صبوری در این حوزه ورود کنیم.

اهمیت فین تک در نظام مالی کشور

نظام مالی و بانکی کشور با استفاده از تکنولوژی ها نوین سرعت و عملکرد بهتری خواهد داشت. شرکت‌های فین تک با پتانسیل بالایی که دارند انبوه اطلاعات را جمع‌آوری و ضمن تحلیل و پردازش آن‌ها، بهره‌وری خدمات مالی را افزایش می‌دهند. فناوری فین تک صنعت بانکداری، کسب‌وکار و مردم را با دنیایی تازه آشنا می‌کند. بانکداری با نیروی کار کمتر اما متخصص فعال می‌شود. کسب‌وکارها هزینه‌های مالی خود را کاهش می‌دهند و با سرعت بیشتری حرکت می‌کنند. افراد هم با ریسک کمتر مباحث مالی خود را مدیریت می‌کنند.

منبع: گسترش نیوز