برخی فروشگاه‌ها با تعمیر و رنگ کردن لوازم خانگی دست‌ دوم، آن را به‌ عنوان کالای نو به فروش می‌رسانند. امروزه در بازار لوازم خانگی کالاهای قاچاق به‌ وفور یافت شده و فروش لوازم‌خانگی دست دو به نام نو بر بی‌اعتمادی مردم به محصولات موجود در بازار اضافه کرده است. ماجرای فروش لوازم‌خانگی دست‌دوم در بازار موضوعی است که متداول بوده و به دلیل کاهش قدرت خرید مردم رونق بیشتری هم پیدا کرده است اما  برخی از این شرایط سوءاستفاده کرده و در کارگاه، انبار یا پشت مغازه خود لوازم‌خانگی دست‌دوم را تعمیر و رنگ می‌کنند و به اسم نو یا حتی قاچاق باقیمت‌های پایین‌تر و با گارانتی به مردم می‌فروشند.

لوازم‌خانگی ایرانی با کارتن محصول خارجی به فروش می‌رسد

اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی در پاسخ به خبرنگار ما در خصوص تائید برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت در موضوع رنگ کردن کالا و فروش لوازم‌خانگی به اسم کالا نو گفت: برخی از افراد فقط دنبال کالاهای خارجی می‌گردند و بعضی فروشندگان سودجو اقدام به فروش محصولات دست دوم می‌کنند. خریداران بیشتر اوقات متوجه دست دوم بودن کالا می‌شوند اما چون خارجی بودن آن برایشان مهم است اقدام به خرید می‌کنند. بیشتر این موضوع در صنف دست دوم فروشان و استوک فروشان صورت می‌گیرد. به طور مثال بابیان این‌که کالا برای تازه عروس بوده و استفاده نکرده به نوعی با این حربه‌ها سر مردم کلاه می‌گذارند و در انتها به خریداران کالای خود را می‌فروشند. البته این اتفاق در فروش کالاهای خارجی انجام می‌شود.

پازوکی

 

وی ادامه داد: صنف ما تهیه‌کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی نو است. یک اتحادیه به نام اتحادیه سمسار و امانت‌فروشان وجود دارد که در فضای مجازی هم اکنون در حال فعالیت هستند و این کار را انجام می‌دهند اما متأسفانه در بازار امین‌حضور در بین فروشندگان نو هم شاهد این عمل هستیم. مدتی پیش یک فروشنده را به دام انداختیم که کالاهای دست دوم، کالاهای قاچاق و کالاهای ایراد دار را رنگ می‌کرد و به خریداران می‌فروخت و یا اینکه کالاهای درجه یک ایرانی را با برند و کارتون خارجی معاوضه می‌کرد و به اسم کالای نو خارجی به مردم می‌فروخت.

صداوسیما نام متخلفان را اعلام می‌کند

پازوکی از برنامه این صنف پیرامون مبارزه با متخلفان گفت: ما در تمام کشور بازرس‌هایی در سطح بازارهای بورس لوازم‌خانگی و غیر بورس داریم که در حال رصد متخلفان لوازم‌خانگی هستند. در حال بررسی چند فروشگاه خاطی هستیم که به‌زودی بررسی‌ها پایان می‌پذیرد و متخلفان را از طریق صداوسیما اعلام می‌کنیم. همسایه‌های مغازه‌های خاطی گزارش‌هایی دال بر تخلف به ما می‌دهند که ما تمام آن‌ها را بررسی خواهیم کرد و در پایان برخورد می‌کنیم. البته در صنف ما کمتر این موضوع به چشم می‌خورد و می‌توان گفت ۹۹ درصد این تخلفات در صنف دست‌دوم فروشان و سمساری‌ها وجود دارد. ما بررسی می‌کنیم زیرا اگر تخلفی صورت بگیرد عملاً مجموعه و اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی زیر سؤال می‌رود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: متأسفانه برای خریداران این ترس وجود دارد که نکند از مغازه‌ای که جنس را خریداری می‌کند این اتفاق صورت بگیرد و جنس دست‌دوم به جای نو خریداری کنند. آن‌ها باید به برخی نکات در هنگام خرید توجه داشته باشند تا خریدی ایمن و سالم انجام دهند. مردم اصرار برای خرید خارجی نداشته باشند؛ اکنون تمام کالاهای بازار ایرانی است و اگر کالایی به اسم خارجی به فروش می‌رسد یا قاچاق هستند که دارای گارانتی نیستند و یا فیک و دست دوم.

مردم حواسشان به گارانتی‌های تقلبی باشند

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اظهار کرد: همه گارانتی‌های موجود برای کالاهای خارجی بلااستثنا تقلبی است. خریداران برای صحت گارانتی شماره ۱۲۴ را شماره‌گیری کنند و از گارانتی محصول خریداری‌شده اطمینان حاصل کنند. خریداران محصولات ایرانی هم از فروشنده شناسه کد رهگیری را درخواست کنند. این شناسه برای کالاهای خارجی وجود ندارد. ایران درحال‌حاضر واردات لوازم خانگی ندارد و تمامی کالاهای خارجی موجود در بازار خارجی است و زمانی که اسم قاچاق روی کالا می‌آید  کد رهگیری، شناسه و گارانتی ندارند. در این صورت باید خریداران هم احتیاط لازم را به عمل‌آورند.

وی ادامه داد: در زمان خرید کالا اگر خریدار به کالا شک داشت کد شناسه و یا کد رهگیری #۷۷۷۷*۴* پیامک کنند. با وارد کردن این کد شرکت تولید کننده، سال ساخت، نوع گارانتی و دیگر اطلاعات نشان داده می‌شود و اگر موفق به این کار نشدند وارد سامانه ۱۲۴ شوند. این سامانه یک سامانه جامع گارانتی است و در آن‌جا می‌توانند تمامی اطلاعات گارانتی و محصول خود را مشاهده کنند.

واردات کولرگازی هم متوقف می‌شود

پازوکی در پایان گفت: مقام معظم رهبری در مورد واردات کالا فرمودند تا زمانی که ما تولید داخلی داریم نباید واردات لوازم خانگی انجام شود. اگر قرار باشد کالایی وارد شود باید شناسایی شود که چه کالایی در داخل کشور تولید نمی‌شود بعد آن کالا را می‌توانیم وارد کنیم. درحال‌حاضر واردات کشور تنها ماکروویو و کولر گازی بود؛ که اکنون ماکروویو در داخل کشور تولید می‌شود و کولر گازی هم به زودی تولید خواهد شد. فعلاً در حال ساخت داخل آن هستیم که به  ۳۰ درصد رسیده است و سال‌به‌سال این فرآیند در حال افزایش است. امیدواریم که در سال‌های آتی دیگر نیازی به واردات کولرگازی هم نداشته باشیم. البته واردات کولر گازی درحال‌حاضر به طور رسمی انجام می‌شود.