به همین منظور می‌توان از ابزاری مانند تحلیل بنیادی یا فاندامنتال استفاده کرد. تحلیل فاندامنتال یا بنیادی را می‌توان برای دارایی‌های بسیاری از جمله، ملک و املاک، ارزهای فیات، بازارهای بورس و سهام و حتی بازار ارز دیجیتال انجام داد. در این مقاله قصد داریم تا در مورد تحلیل فاندامنتال و در مورد ارزهای دیجیتال صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

تحلیل فاندامنتال

نزدیک به یک قرن، حوزه تحلیل بنیادی، رویکرد اولیه برای ارزیابی بسیاری از اوراق بهادار بوده است. تحلیل بنیادی ریشه در تحلیل امنیتی دارد که در سال ۱۹۳۴ توسط بنجامین گراهام (Benjamin Graham) و دیوید داد (David Dodd) منتشر شد. نویسندگان مقاله تحلیل بنیادین در آن سال به سرمایه گذاران هشدار می‌دهند که بر تعداد انگشت شماری از عوامل کمّی تکیه نکنند. بلکه برای رسیدن به ارزش واقعی آن، همه اصول کسب‌وکار پیرامون یک دارایی را در نظر بگیرند. تحلیل بنیادی اساس "سرمایه گذاری ارزشی" وارن بافت (Warren Buffett) را تشکیل می‌دهد. بسیاری معتقدند سرمایه گذاری ارزشی سرمایه گذاری محتاطانه است. در اصل، تحلیل بنیادی فقط به سهام و اوراق بهادار مربوط می‌شد. بعدها، تحلیلگران از بخش‌هایی از این رشته برای مطالعه بیشتر انواع دیگر دارایی استفاده کردند. اگرچه ارز دیجیتال با دارایی‌های سنتی متفاوت است، اما بخش‌هایی از تحلیل بنیادی می‌تواند به تشخیص ارزش ارز دیجیتال نیز کمک کند. شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با مفاهیم تحلیل بنیادی و همچنین خرید ارز دیجیتال به صرافی ارز دیجیتال والکس مراجعه کنید.

جزء کلیدی تحلیل بنیادی، ارزش ذاتی است

تحلیلگران عواملی را مطالعه می‌کنند که می‌توانند بر ارزش یک اوراق بهادار تأثیر بگذارند. از شرایط صنعت و اقتصاد گرفته تا عوامل اقتصادی خرد مانند اثربخشی تیم مدیریت و…. تحلیل بنیادی به جای تلاش برای تشخیص تغییرات قیمت آتی دارایی، سعی می‌کند ارزش "صحیح" یا "ذاتی" یک دارایی را آشکار کند. بازار می‌تواند یک ارز دیجیتال را در کوتاه‌مدت اشتباه قیمت‌گذاری کند اما در نهایت روند بازار خودش را اصلاح کرده تا ارزش واقعی ارزهای دیجیتال را منعکس کند. به کمک تحلیل بنیادی می‌توان قبل از اصلاح روند بازار ارزش واقعی دارایی‌ها را دریافت.

پس از مشخص شدن ارزش واقعی یک ارز دیجیتال، می‌توانید از آن صحت شرایط موجود را بررسی کرد. ارزش واقعی یک ارز دیجیتال به بررسی مواردی مانند سرمایه گذاری بیش از حد، سرمایه گذاری کمتر از ارزش واقعی یا درک قیمت مناسب کمک می‌کند. درک ارزش ذاتی یک دارایی برای دانستن خرید، فروش یا نگهداری آن ضروری است.

مهم‌ترین اصول در تحلیل بنیادی

اصول مهمی در تحلیل بنیادی وجود دارد که معامله‌گران در حین کار با این روش تحلیل ارز دیجیتال آن‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهند. این اصول مهم به شرح زیر هستند:

  • هدف از سرمایه‌گذاری: تحلیل ارز دیجیتال به روش تکنیکال، مناسب هدف‌های کوتاه‌مدت است. در اهداف میان‌مدت و بلندمدت می‌توانید تحلیل بنیادی را به کار بگیرید.
  • بررسی ارزش کل بازار: ارزش کل بازار در این تحلیل بررسی می‌شود. معامله‌گران باید توجه کنند که قیمت یک ارز نمی‌تواند نشان دهند ارزش حقیقی آن باشد.
  • حجم معاملات یک پروژه: در این تحلیل معامله‌گر می‌تواند معاملات روزانه یک ماه گذشته را بررسی کند.
  • بررسی صرافی‌ها در تحلیل بنیادی: این تحلیل تأکید دارد که معامله‌گران باید در صرافی‌های معتبر به خرید و فروش ارزهای مختلف بپردازند.

تجزیه و تحلیل بنیادی برای ارزهای دیجیتال

Untitled2

تمرکز تحلیل بنیادین بر ارزش اساسی است که می‌توان از این تحلیل بر روی هر دارایی استفاده کرد. همین امر نقش مهمی در تصمیم گیری برای سرمایه گذاری ایفا می‌کند. تحلیل بنیادی طیف وسیعی از رشته ها، تکنیک‌ها و مفاهیم را در بر می‌گیرد. اما همه آنها برای هر دارایی مناسب نیستند. با توجه به دارایی، ممکن است گزارشات و ابزار مورد استفاده متفاوت باشد. به چند مثال زیر توجه کنید.

اگر شما یک تحلیلگر حقوق صاحبان سهام هستید، ممکن است یک گزارش سود را به شکل زیر بررسی کنید ترازنامه شرکت، قیمت سهام، سود هر سهم (EPS) و نسبت قیمت به درآمد (P/E) به همراه مجموعه‌ای از معیارها و متغیرهای دیگر. در صورتی که یک معامله گر ارز خارجی (فارکس) باشید، به عوامل کاملاً متفاوتی توجه خواهید کرد. عواملی مانند داده‌های بانک مرکزی که به تعیین وضعیت اقتصاد یک کشور کمک می‌کند.

اما حال که ارز دیجیتال توسط یک شرکت صادر نمی‌شود، چگونه می‌توانیم با استفاده از تحلیل بنیادی به ارزش ارزهای دیجیتال پی ببریم؟ مانند هر دارایی، باید به عوامل اطراف که می‌توانند بر آن تأثیر بگذارند توجه کرد. برای مثال، می‌توانیم وضعیت بخش ارزهای دیجیتال، کل بازار، محیط اقتصادی داخلی و جهانی، عرضه و تقاضا، و چشم‌انداز رقابتی را ارزیابی کرده تا به چند شاخص بالقوه پی ببریم.

برخی اصول اساسی تحلیل بنیادی در مورد ارزهای دیجیتال

وایت پیپر

وایت پیپر در ارزهای دیجیتال معادل دفترچه یک شرکت است. شرکتی که اوراق بهادار جدیدی صادر می‌کند، یک دفترچه اولیه و سپس یک دفترچه نهایی را در کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) منتشر می‌کند. دفترچه حاوی اطلاعاتی است که برای تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری در اوراق بهادار به آن نیاز دارید. به طور مشابه، وایت پیپر در بخش کریپتو جزئیاتی را که برای درک موارد استفاده پیش‌بینی‌شده از دارایی، مشخصات آن و اهداف خالق ارز دیجیتال نیاز دارید، ارائه می‌کند.

خالقان ارز دیجیتال

آیا این ارز دیجیتال توسط تیم خاصی پشتیبانی می‌شود؟ اعضای آن چه رزومه‌ای دارند؟ آنها چه مدت در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت داشتند؟ چه پروژه‌های دیگری را راه اندازی کرده‌اند؟ مجموعه مهارت‌های اعضای تیم چیست؟ اگر ارز دیجیتال مورد نظر شما توسط تیم خاصی پشتیبانی نمی‌شود، می‌توانید به سایت GITHUB مراجعه کنید.

بازار هدف

بازار هدف دارایی‌های کریپتو چه کسانی هستند؟ اندازه بازار هدف چقدر است؟ هدف از خلق ارز دیجیتال مورد نظر چه بوده است؟ آیا برای تکمیل یک زیرساخت قدیمی تولید شده‌اند؟

توسعه دهندگان

بررسی تعداد مشارکت کنندگان و میزان فعالیت پیرامون یک ارز دیجیتال اطلاعات ارزشمندی را به ما می‌دهد. از آنجایی که برخی از ارزهای دیجیتال هنوز در حال توسعه هستند، تعداد توسعه دهندگانی که روی یک پروژه کار می‌کنند اغلب می‌تواند نشانه‌ای از پتانسیل آن باشد. این نکته همچنین نشان دهنده تعهد تیم اجرایی به تحقق جاه طلبی‌های خود است. تعجبی ندارد که بیت کوین بیشترین توسعه دهندگان را که روی کد بیت کوین در GitHub کار می‌کنند دارد. پروژه‌ای که توسعه‌دهندگان کمی دارد، باید برای جذب سرمایه‌گذاران جدید احتیاط کند.

نکته‌ای درباره شایعات

هنگام انجام تحقیقات به صحبت‌های عامیانه کوچه بازار توجه نکنید. مگر اینکه همکاران شما مورد اعتماد شما نظری در مورد ارز دیجیتال مورد مطالعه شما داشته باشند. نظر کلی همکاران در مورد ارز دیجیتال مورد تحقیق چیست؟ آیا این پروژه برای دیگران واقع بینانه به نظر می‌رسد؟ هرچه تعداد این سوالات بیشتر باشد، تحقیقات شما نتیجه دقیق تری خواهد داشت. همچنین می‌توانید به صورت آنلاین در اتاق‌های گفتگویی مانند Reddit و Bitcointalk نظرات خوبی را پیدا کنید. اما توجه داشته باشید که از شایعات دوری کنید و سعی کنید شایعات را از خبرهای مهم و تاثیرگذار تشخیص دهید. صرافی والکس نه تنها بعنوان منبع موثق و معتبری در حوزه آموزش محتوای صنعت کریپتو است بلکه توانسته با ایجاد و بهره برداری از استراتژی‌های به روز خرید ارز دیجیتال را برای ایرانیان راحت تر از همیشه کند.