ممکن است کاربرانی که تازه پا به دنیای ارز دیجیتال گذاشتند با اصطلاحاتی نظیر بیتکوین و لایت کوین آشنا نباشند. همچنین برای سرمایه‌گذاری و خرید ارز ندانند که کدام‌یک بهتر است. ازاین‌رو برای آنکه متوجه شویم کدام‌یک از این دو ارز بهتر است ابتدا باید با مفهوم هریک و ویژگی‌های هرکدام از ارزها آشنا شویم و سپس این سؤال پاسخ دهیم.

بیتکوین (Bitcoin) چیست؟

بیتکوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است. غیرمتمرکز بودن به این معنا است که هیچ نهاد، سازمان، شخص و دولتی آن را کنترل نمی‌کند و به‌صورت آزاد کار می‌کند.

شبکه بیتکوین همتا به همتا کار می‌کند. همچنین این نوع ارز دیجیتال به کاربران امکان می‌دهد که انتقال ارز را در سراسر دنیا با کارمزد پایین انجام دهند.

برای درک بهتر بیتکوین به این مثال توجه کنید. تصور کنید که یک مجموعه‌ای از کامپیوترها وجود دارد و بیتکوین شامل مجموعه‌ای از کامپیوترها است که به این کامپیوترها گره گفته می‌شود. وظیفه این کامپیوترها این است که کدهای بیتکوین را اجرا کرده و آن‌ها را در فضایی به نام بلاکچین ذخیره ‌کنند.

در این شبکه امکان تقلب حدود صفر درصد است. زیرا کامپیوترهای زیادی به‌صورت هم‌زمان در حال اجرای کدها و ذخیره کردن آن‌ها هستند و تمام افراد چه کسانی که به این کامپیوترها دسترسی دارند و چه افراد معمولی می‌توانند اطلاعات تراکنش‌ها را به‌صورت شفاف ببینند.

برای آشنایی بیشتر با این ارز دیجیتال، باید اطلاعات کافی در مورد مزایا و معایب این ارز داشته باشید. ازاین‌رو در این مطلب قصد داریم مزایا و معایب بیتکوین را موردبررسی قرار دهیم. در ضمن برای خرید بیت کوین از (تبدیل) می‌توانید از همین لینک استفاده کنید.

مزایا و معایب بیتکوین

کنترل و امنیت، بالا بودن نقد شوندگی، مالیات، حذف واسطه‌ها، ناشناس بودن هویت طرفین، محدودیت عرضه، استفاده از شبکه بلاکچین، کارمزد پایین، کیف پول‌های متنوع، ریسک پایین‌تر برای معامله گران و آزادی در پرداخت ازجمله مزایای بیتکوین هستند.

بیتکوین علاوه‌بر مزایا، معایبی هم دارد، این معایب عبارت‌اند از: برگشت‌ناپذیر بودن تراکنش‌ها، سرعت تراکنش‌ها، نوسانات قیمتی شدید، خطر کاهش ارزش در آینده نزدیک، استفاده غیرقانونی از بیتکوین، عدم وجود دانش و آگاهی کافی، تداخل احتمالی دولت، تورم‌زدایی و فراموشی رمز ارز مساوی با از دست دادن کل سرمایه.

حال‌آنکه به‌طور کامل با این ارز دیجیتال آشنا شدیم به سراغ لایت کوین می‌رویم.

لایت کوین (Litecoin) چیست؟

با توجه به محدودیت‌ها و ایرادهایی که در بیتکوین وجود داشته است شخصی به نام چارلی لی درصدد رفع این مشکلات برآمد. او لایت کوین را با این هدف طراحی کرد که برخی از مشکلات بیتکوین اعم از مدت‌زمان تراکنش‌ها و هزینه تراکنش‌ها را برطرف کند. در لایت کوین با توجه به کاهش مدت‌زمان تراکنش‌ها از 10 دقیقه به 2.5 دقیقه، می‌توان تراکنش‌های بیشتری انجام داد.

هدف از طراحی این ارز دیجیتال، این نیست که توسعه‌دهندگان این ارز می‌خواهند با بیتکوین رقابت کنند. آن‌ها معتقدند که بیتکوین همواره کوین اصلی بازار است و جایگاه خود را حفظ کرده است. درواقع لایت کوین به‌عنوان مکمل بیتکوین است.

این ارز مانند سایر ارزهای دیجیتالی وسیله‌ای برای انجام معاملات و پرداخت‌ها است که مبتنی بر فناوری بلاکچین است. لایت کوین شباهت زیادی با ارز دیجیتال بیتکوین دارد اما پلتفرم این ارز برای انتقال سریع‌تر تراکنش‌ها از بلاکچین‌های مختلفی استفاده می‌کند.

این ارز همانند بیتکوین به‌صورت غیرمتمرکز است. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد منظور از غیرمتمرکز بودن این است که هیچ نهاد، سازمان، شخص و دولتی آن را کنترل نمی‌کند و به‌صورت آزاد کار می‌کند. از زمان ورود این ارز به بازار تابه‌حال رشد زیادی کرده است به‌گونه‌ای که در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتالی موجود در بازار رمز ارزها است.

Untitled1

بیتکوین یا لایت کوین؟ مسئله این است. این روزها کاربران بر سر دوراهی بیتکوین و لایت کوین قرارگرفته‌اند. آن‌ها بین خرید بیتکوین و لایت کوین مانده‌اند. به همین دلیل ما برای روشن کردن این مسئله تفاوت‌های بین این دو ارز دیجیتال را بیان می‌کنیم و سپس به حل این مسئله می‌پردازیم.

تفاوت بیتکوین و لایت کوین

بیت کوین و لایت کوین تفاوت‌هایی دارند که این تفاوت‌ها عبارت‌اند از: ارزش بازار، توزیع، سرعت تراکنش و کارمزد تراکنش.

ارزش بازار

این دو ارز ازنظر ارزش بازار با یکدیگر متفاوت‌اند. بیتکوین در بازار نسبت به لایت کوین از ارزش بیشتری برخوردار است. این بدین‌صورت است که همان‌طور که امروزه طلا از ارزش زیادی برخوردار است، بیتکوین هم در آینده از ارزش زیادی همانند طلا برخوردار خواهد شد. به‌این‌علت که تابه‌حال حدود سه‌چهارم این ارز استخراج‌شده است و تعداد کاربران برای این ارز دیجیتالی بیشتر شده است.

توزیع

یکی دیگر از تفاوت‌های بین این دو ارز دیجیتالی در مورد توزیع هر یک است. تعداد سکه‌هایی که بیتکوین می‌تواند تولید کند حداکثر 21 میلیون بیتکوین است و در لایت کوین 84 میلیون است. سرعت تولید بلوک و تعداد سکه‌ها در لایت کوین چهار برابر بیشتر است.

سرعت تراکنش

همان‌طور که در قسمت قبل گفته شد سرعت تولید بلوک در لایت کوین چهار برابر بیشتر از بیتکوین است. در لایت کوین عملیات پرداخت تنها پس از 2.5 دقیقه وارد بلاکچین خواهد شد درحالی‌که در بیتکوین پس‌ازآنکه تراکنشی ارسال شد، 10 دقیقه بعدازآن به گیرنده خواهد رسید. هرچه سرعت تراکنش در معاملات بیشتر باشد صف معامله کمتر خواهد شد.

Untitled2

کارمزد تراکنش

یکی از مزیت‌های مهم لایت کوین این است که کارمزد تراکنش آن از بیتکوین بسیار کمتر است. پایین بودن کارمزد تراکنش و انتقال سریع ر لایت کوین باعث شده است که این ارز برای معاملات خرد مانند معاملات روزمره و پرداخت در نقاط فروش مناسب است.

بیتکوین بهتر است یا لایت کوین

با توجه به توضیحات بالا، با اینکه بیتکوین بزرگ‌ترین ارز و اولین رمز ارز در بازار است اما این ارز مشکلات و محدودیت‌هایی دارد که در لایت کوین این مشکلات و محدودیت‌ها برطرف شده است. ازاین‌رو لایت کوین ارز بهتری نسبت به بیتکوین است.

سخن پایانی

ممکن است کاربرانی که تازه پا به دنیای ارز دیجیتال گذاشتند با اصطلاحاتی نظیر بیتکوین و لایت کوین آشنا نباشند. همچنین برای سرمایه‌گذاری و خرید ارز نمی‌دانند که کدام‌یک بهتر است. به پول دیجیتالی که کاربران با استفاده از آن می‌توانند اقدام به سرمایه گذرای، کسب درآمد و خرید کنند، بیتکوین می‌گویند.

در بیتکوین مشکلات و محدودیت‌هایی وجود داشت که این مشکلات و محدودیت‌ها در ارزی به نام لایت کوین که مکمل بیتکوین است برطرف شد. هدف از طراحی این ارز دیجیتال، این نیست که توسعه‌دهندگان این ارز می‌خواهند با بیتکوین رقابت کنند. آن‌ها معتقدند که بیتکوین همواره کوین اصلی بازار است و جایگاه خود را حفظ کرده است.

 این دو رمز ارز تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که این تفاوت‌ها عبارت‌اند از: ارزش بازار، توزیع، سرعت تراکنش و کارمزد تراکنش. متوجه شدیم که با توجه به بالا بودن سرعت تراکنش در لایت کوین و پایین بودن کارمزد در آن و دیگر موارد، این ارز نسبت به بیتکوین ارز بهتری است.

به همین دلیل ما به شما کاربران پیشنهاد می‌کنیم که اگر به‌دنبال تراکنش سریع با کارمزد پایین هستید به سراغ این ارز دیجیتالی بروید.