به گزارش اکونا پرس،

به نقل از رسانه مالیاتی ایران، دکتر داود منظور، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در جلسه ارزیابی عملکرد اداره کل امور مالیاتی مرکز تهران که با حضور معاونین و مدیران کل ستادی و همچنین مدیر کل، معاونین و روسای امور مالیاتی اداره کل امور مالیاتی مرکز تهران برگزار شد، تاکید کرد: برگزاری جلسات ارزیابی عملکرد ادارات کل امور مالیاتی، با هدف بهینه سازی امور و افزایش تعاملات صف و ستاد و بررسی مسایل، نقطه نظرات و دیدگاه‌ها برای نایل آمدن به اهداف ترسیم شده و بهبود عملکرد سازمان برگزار می شود.

دکتر منظور عنوان داشت: بررسی راهکارهای افزایش کارآیی ادارات کل و آسیب شناسی موانع و مشکلات موجود، از جمله موضوعاتی است که در جریان برگزاری این جلسات منظم دنبال می شود و همه ادارات کل باید برنامه های خود در زمینه تحقق بودجه مصوب، افزایش کیفیت رسیدگی ها، وصول معوقات، مبارزه با فرار مالیاتی، تکریم ارباب رجوع و تعامل هر چه بهتر با مودیان را به مطلوبترین شکل ممکن پیش ببرند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در این نشست بر ضرورت تعیین تکلیف پرونده های راکد و مطالبات لاوصول تاکید کرد و گفت: ادارات کل باید هر چه سریعتر اقدامات موثری در جهت تعیین تکلیف پرونده های معوق به انجام برسانند و در خصوص این پرونده ها، اقدامات مقتضی از قبیل رفع تعرض یا شناسایی ذی نفع اصلی و غیره صورت گیرد. 

دکتر منظور همچنین خاطرنشان کرد: واحدیابی های موثر میدانی و سیستمی جهت شناسایی مودیان در مراکز تجاری جدید التاسیس و همچنین در شهرک های صنعتی و مناطق آزاد باید در دستور کار ادارات کل امور مالیاتی قرار گیرد و این امر کمک شایان توجهی به کاهش فرارهای مالیاتی می نماید.

وی با تاکید بر ضرورت ارتقای دانش و مهارت نیروی انسانی سازمان در جهت افزایش توان سازمان گفت: ادارات کل امور مالیاتی باید به طور مستمر، برنامه های آموزشی برای ارتقای دانش فنی و تخصصی همکاران سازمان را به اجرا درآورند و به ویژه دوره های تخصصی رسیدگی به طور منظم و  دوره‌ای در ادارات کل تشکیل شود.

دکتر منظور ادامه داد: استانداردهای به روز حسابرسی مالیاتی یک حلقه مفقوده است و باید این استانداردها از سوی مرکز آموزش، پژوهش و برنامه ریزی و با حضور اساتید، ایجاد و دائم برای همکاران یادآوری شود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در این نشست خاطرنشان کرد: بخش اعظم پرونده های مالیاتی به صورت الکترونیکی درآمده و ادارات کل امور مالیاتی هر چه سریعتر اقدامات موثری در جهت الکترونیکی کردن پرونده‌های باقیمانده را بعمل آورند.

وی در خاتمه سخنان خود بر ضرورت تدوین گزارشات مدیریتی با تکیه بر اطلاعات دقیق و به روز  ادارات کل تاکید کرد و گفت: مرکز آموزش و پژوهش و برنامه ریزی اقدامات لازم در جهت اجرای این برنامه و ایجاد کارگروه مربوطه برای تولید گزارشات مدیریتی با تدوین قالب، فرم و چارچوب های مشخص بعمل آورد و این گزارشات باید در بازه های زمانی روزانه و هفتگی در اختیار مدیران قرار گیرد تا مبنای تصمیم گیری های مدیریتی قرار گیرد.

گفتنی است مدیر کل امور مالیاتی مرکز تهران نیز در این جلسه، گزارش جامعی از آخرین وضعیت وصول مالیات‌ها، وصول معوقات، میزان استرداد به مودیان، شیوه رسیدگی ها، آخرین وضعیت اسناد دریافتنی، آخرین وضعیت پرونده های تراکنش های بانکی و نیز آخرین وضعیت شناسایی مودیان جدید و مبارزه با فرار مالیاتی در این اداره کل ارایه کرد.

علی محدث دیلمی گفت: سال گذشته در حدود 110 هزار میلیارد ریال وصولی مالیات داشتیم که از رشد 106 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل برخوردار بود.

وی از تشکیل کمیته معوقات مالیاتی از ابتدای امسال در این اداره کل خبر داد و گفت: تشکیل این کمیته باعث افزایش وصولی های امسال شد؛ به طوریکه در شش ماهه نخست امسال، تحقق 117 درصدی درآمدهای مالیاتی و رشد 106 درصدی آن را به دنبال داشت.

مدیر کل امور مالیاتی مرکز تهران ادامه داد: تعداد حدود 130 هزار پرونده اشخاص حقیقی و حدود 20 هزار پرونده اشخاص حقوقی در این اداره کل فعال می باشد.

دیلمی در خصوص اقدامات صورت گرفته در جهت شناسایی مودیان جدید نیز گفت: تعداد بالغ بر 2000 پرونده از طریق سامانه 169 مکرر تشکیل و رسیدگی و مطالبه مالیات صورت گرفته است.

در بخش پایانی این جلسه، معاونین و روسای امور مالیاتی شهرستان های مختلف این استان، دیدگاه ها، نقطه نظرات، مسایل، مشکلات و پیشنهادات خود را به رئیس کل سازمان منتقل کردند.