به گزارش اکونا پرس،

دکتر منظور در جلسه ای که به دعوت سازمان امور مالیاتی با حضور رئیس مرکز آمار ایران و معاونین آن مرکز برگزار شد با اشاره به لزوم بررسی و رسیدگی به موضوعات واحدیابی مالیاتی اظهار داشت: یکی از وظایف ادارات امور مالیاتی، واحدیابی فیزیکی و سیستمی جهت شناسایی مؤدیان و فعالان اقتصادی فاقد پرونده است تا بتوانیم با تشکیل پرونده برای ایشان با فرار مالیاتی به شکل مؤثرتری مقابله کرده و آن را به حداقل برسانیم.

وی تصریح کرد: در این مسیر با اتکا بر روش‌های سیستمی و استفاده از آمار و اطلاعات سامانه‌ها در سال گذشته توانسته‌ایم توفیقات خوبی از جمله شناسایی دو میلیون و 200 هزار مؤدی و 5/1 میلیون اظهارنامه جدید به دست آوریم اما اعتقاد داریم همچنان ظرفیت بالایی برای شناسایی بیشتر مؤدیان جدید وجود دارد.    

دکتر منظور با اشاره به لزوم تکمیل و به‌روزرسانی اطلاعات واحدهای کسب‌و‌کار اعم از تجاری، صنعتی و کشاورزی تصریح کرد: انجام چنین اقداماتی جهت بررسی اینکه این افراد دارای پرونده مالیاتی هستند یا خیر ضروری است. در حال حاضر بانک اطلاعاتی جامع و روزآمده شده درخصوص تعداد فعالان اقتصادی کشور اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی وجود ندارد و لازم است دسترسی به چنین بانک اطلاعاتی در کشور ایجاد شده تا علاوه بر سازمان امور مالیاتی دیگر بخش‌های حاکمیتی نیز بتوانند در صورت لزوم از آن بهره ببرند. 

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور در پایان سخنان خود تهیه پیش‌نویس و امضای تفاهم‌نامه میان سازمان امور مالیاتی و مرکز آمار ایران را در آینده نزدیک مبنای ادامه همکاری این دو نهاد دانست و خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم با درج حکمی در قانون برنامه هفتم توسعه، زمینه دسترسی جامع به اطلاعات هویتی، مکانی و شغلی فعالان اقتصادی و ارتباط و اتصال میان اطلاعات این افراد به منظور شناسایی مؤدیان جدید و فعالان اقتصادی فاقد پرونده میسر گردد.  

رئیس مرکز آمار ایران نیز در این جلسه از آمادگی این مرکز برای ارائه مشاوره‌های فنی در خصوص تکمیل بانک‌های اطلاعاتی فعالان اقتصادی کشور خبر داد.