سال ۱۴۰۱، یکی از پرنوسان‌ترین سال‌های بازار فولاد بود و روندهای دور از انتظاری برای بهای محصولات فلزی رخ داد. در تابستان امسال، افت قیمت شدید مقاطع فولادی و آهن باعث شد بسیاری از کارخانه‌ها حجم تولیدشان را کم‌تر کنند؛ در مهر، این افت قیمت‌ها تاحدی جبران شد و از هفته سوم و چهارم آبان ماه، نرخ دلار ناگهان افزایش پیدا کرد و از ۳۵ هزار تومان هم بیشتر شد. قیمت آهن و مقاطع آهنی هم همیشه از دلار تأثیر می‌گیرد؛ به‌همین‌دلیل، به دنبال نوسانات ارز، ارزش آن‌ها نیز افزایش پیدا کرد. در این گزارش بررسی می‌کنیم بهای آهن در آخرین هفته آبان ماه چه تغییراتی داشت و دلایل اصلی آن چه بود. با ما همراه باشید.

قیمت آهن آلات در بازار تحت تاثیر چه متغیرها و عواملی نوسان می کند؟

قیمت تیرآهن در بازار، از عناصر متعددی تأثیر می‌پذیرد؛ نوسان‌های نرخ ارز، روی صادرات تأثیر دارد و به‌طورکلی وقتی بهای دلار افزایش پیدا می‌کند، کارخانه‌های ایرانی ترجیح می‌دهند محصولاتشان را صادر کنند تا درآمد ارزی داشته باشند؛ در نتیجه عرضه در بازار داخل کم‌تر می‌شود. پس اگر در این زمان تقاضا برای محصولات زیاد باشد، احتمال رشد قیمت آن‌ها وجود دارد.

هفته پیش قیمت تیرآهن 18، که یکی از مقاطع پرفروش بازار است، به دنبال دلار افزایش پیدا کرد؛ تقاضای محصولات فولادی هم بیشتر شد، اما بازار همچنان در رکود ماند. درحال‌حاضر، هزینه تولید افزایش پیدا کرده، نقدینگی بیشتر شده و قدرت خرید کم‌تر از همیشه است؛ همه این فاکتورها مانع از بین رفتن رکود بازار شده و حتی افزایش تقاضا در نیمه دوم آبان ماه هم این مشکل را حل نکرده است.

براساس نظر کارشناسان آهن آنلاین:

"قیمت روز تیرآهن 18، برای پیمانکاران و فعالین صنعت اهمیت بسیار بالایی دارد؛ زیرا از این مقطع به صورت گسترده در پروژه‌های عمرانی خود استفاده می‌کنند. قیمت تیرآهن 18 امروز که به دو شکل I و H و در استانداردهای مختلف IPB ،INP،IPE در کارخانه‌های فولادی با طول 12 تولید می‌شود؛ نوسانات لحظه‌ای و روزانه را تجربه می‎‌کند که عمده دلایل آن شرایط بازار آهن و فولاد، وضعیت سیاسی-اقتصادی کشور و نرخ ارز است."

عوامل مختلفی بر تغییرات بهای آهن آلات اثر گذارند.

سایر معیارهای تأثیرگذار روی نرخ آهن آلات عبارت است از:

  • بهای نفت
  • نیاز صنایع وابسته‌ای که از آهن آلات به‌عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنند
  • برنامه‌های بورس کالا
  • تقاضا برای محصولات تولید شده با آهن

وقایع اجتماعی،‌ اقتصادی و سیاسی هم، بازار آهن را تحت تأثیر قرار می‌دهند؛ بی‌ثباتی بازار و نرخ دلار باعث شده بسیاری از خریداران در شرایط کنونی، دست از خرید بکشند و منتظر ثبات نسبی بمانند. اینکه چه زمانی بازار به سکون می‌رسد، هنوز مشخص نیست و امکان پیش‌بینی آن نیز وجود ندارد یا بسیار سخت است.

عامل اصلی افت و خیز نرخ مقاطع فولادی در هفته گذشته

در آبان ماه دو واقعه تأثیرگذار بر بازار فولاد رخ داد؛ اتفاق اول، نوسان‌های دلار بود که در قسمت‌های قبل به آن پرداختیم؛ اتفاق دوم، توافقی بود که بین استرالیا و چین انجام شد.

رییس جمهور چین برای حل تعارضات و چالش‌های بین دو کشور، به استرالیا سفر کرد و این کشور اکنون می‌تواند با وارد کردن زغال سنگ از استرالیا، به صنایع خود رونق دوباره بدهد. مقاطع فولادی، یکی از مهم‌ترین مواد اولیه‌ای هستند که کارخانه‌های چینی برای تولید محصولات مختلف و ساخت‌وساز از آن استفاده می‌کنند؛ نیاز چین به این محصولات، می‌تواند نشانه‌ای برای پایان رکود جهانی بازار فولاد باشد.

درحال‌حاضر، سوخت به یکی از مهم‌ترین بحران‌های جهان تبدیل شده است؛ فعالیت بسیاری از صنایع فولادی، بخاطر کمبود انرژی متوقف شده بود و با شروع فرایند استخراج زغال‌سنگ از استرالیا و صدور آن به چین، می‌توانیم امیدوار باشیم بخشی از نیاز بازار فولاد به سوخت برآورده می‌شود. در نتیجه کارخانه‌ها دوباره رونق می‌گیرند و می‌توانند مواد اولیه مورد نیازشان را از تولیدکنندگان ایرانی آهن خریداری کنند.

به یاد داشته باشید که این وقایع به‌صورت لحظه‌ای روی بهای محصولات تأثیر می‌گذارند؛ به‌همین‌دلیل بهتر است قیمت هر کیلو آهن امروز را چک کنید و به تحلیل‌های و پیش‌بینی‌هایی که از هفته‌های قبلی باقی مانده، محدود نشوید.

همچنین در صورتی که قصد دارید محصول خاصی را خریداری کنید، ابتدا قیمت آن را در سایت‌های معتبر چک کنید و سپس اقدامات لازم برای خرید را انجام دهید؛ به‌عنوان‌مثال، قیمت تیرآهن ۱۶ را باید در بازه‌های زمانی هفتگی، ماهانه، ۶ ماهه و حتی سالانه چک کنید. ممکن است با چند روز دوری از اخبار و قیمت‌ها، از بازار جا بمانید و نتوانید در موعد درست، محصول مورد نظرتان را با قیمت مناسب خریداری کنید.

طبق نظر کارشناسان آهن آنلاین:

"یکی از پرکاربردترین سایزهای تیرآهن، سایز 16 است. سازندگان در پروژه‌های ساخت‌و‌ساز مختلف، از این مقطع فولادی به‌عنوان جزء ثابت در تمامی اسکلت‌های ساختمانی استفاده می‌کنند. ازاین‌رو، اطلاع از قیمت روز تیرآهن 16، برای این افراد حائز اهمیت است. به‌طورکلی، قیمت تیرآهن 16 امروز، تحت تاثیر متغیرهای بازار آهن واقع شده و نوسانات لحظه‌ای را تجربه می‌کند."

Untitled2

 قیمت تیرآهن 16، برندهای مختلف به دلیل کاربرد زیادی که دارد، برای خریداران اهمیت بالایی دارد.

 

کدام برندهای فولادی بیشترین تغییرات قیمت را در هفته گذشته، پشت سر گذاشتند؟

برندهای مختلف فولادی، معمولا نمودارهای قیمت یکسانی برای محصولاتشان دارند، کم پیش می‌آید که نرخ محصول یک کارخانه افزایش پیدا کند و نمودار همان محصول در کارخانه دیگر نزولی باشد. قیمت آهن اصفهان در هفته گذشته، مانند سایر تیرآهن‌های بازار افزایش پیدا کرد، اما این افزایش قیمت بر رکود بازار و تقاضای محدود خریداران تأثیری نداشت.

طبق نظر کارشناسان آهن آنلاین:

"تیرآهن اصفهان، یکی از پروفیل های مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی کشور است، پس قیمت آهن اصفهان نقش اساسی و تعیین کننده ای در ارزش گذاری نهایی هر بنا و پروژه عمرانی که از این محصول استفاده می کند، دارد. قیمت روز تیرآهن اصفهان براساس عواملی چون وزن، سایز و طول هر شاخه از آن دچار نوسان می شود."

برای بررسی دقیق‌تر تغییرات نرخ فولاد در هفته گذشته، بهتر است نمودار قیمت آهن آلات را بررسی کنید. در این نمودار می‌توانید فراز و نشیب‌های نرخ مقاطع فولادی مختلف را ببینید و تحلیل کنید؛ نوسان‌های بهای مواد اولیه، تولیدات کارخانه‌های کوچک و بزرگ را تحت تأثیر قرار داده است و قیمت آن‌ها نوساناتی را تجربه کرده است.

سخن پایانی

بعضی از افراد ترجیح می‌دهند در این بازار پر نوسان، دست از خرید و فروش بکشند و منتظر ثبات بمانند؛ اما بعضی دیگر، سعی می‌کنند کف قیمت آهن و محصولات فولادی را پیدا کنند و محصولات مورد نظرشان را با کم‌ترین قیمت در بازار کنونی بخرند. تفاوتی ندارد شما جزو دسته اول هستید یا دوم، در هر صورت باید به‌صورت روزانه به بررسی نمودار قیمت آهن ۱۴۰۱ بپردازید.

با بررسی روزانه قیمت‌ها، می‌توانید استراتژی مناسبی برای فعالیت در بازار فولاد بچینید و از نوسان‌ شدید نمودارها در امان بمانید. در این مقاله عوامل تغییر قیمت آهن در هفته گذشته را بررسی کردیم؛ در هفته‌های آینده باید منتظر بمانیم تا ببینیم قیمت دلار به کجا می‌رسد و میزان عرضه و تقاضا در بازار چقدر تغییر می‌کند. این دو مسئله، کلیدی‌ترین معیارهای تعیین قیمت آهن هستند.

شما می‌توانید با مشاهده قیمت روزانه انواع مقاطع فولادی در وب‌سایت آهن آنلاین (https://ahanonline.com/)، برای تهیه محصولات مورد نظر خود در بهترین زمان ممکن و با کسب حداکثر سود هنگام خرید، اقدام کنید. مجموعه آهن آنلاین با ارائه به‌روزترین و جدیدترین لیست قیمت آهن آلات مختلف، امکان خرید آسان کالاهای فولادی را برای کلیه مصرف‌کنندگان بازار فراهم کرده است.