به گزارش اکونا پرس،

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به تحلیل روند نرخ تورم در سال‌های 95 و 96 پرداخت.

براساس این گزارش مجموعه‌ای از عوامل که باعث کاهش نرخ تورم از سال 1392 به بعد شده و این روند باعث کاهش نرخ تا اواسط سال 1395 شده است.
با این حال نرخ تورم ماهانه از اواسط سال 95 رو به رشد نهاده که تحت تاثیر عوامل متعدد از جمله افزایش قیمت‌های جهانی کالاهای غیرسوختی از نیمه دوم 95 و در نتیجه افزایش شاخص قیمت وارداتی، رشد نقدینگی، کاهش سهم شبه پول از نقدینگی و همچنین کاهش محدود در نرخ سود بانکی از جمله عوامل تاثیرگذار بر افزایش نرخ تورم در نیمه دوم سال 95 و تداوم این روند در سال 96 بوده است.
در این گزارش آمده است، در آذر ماه سال گذشته شاخص قیمت دلاری و ریالی کالاهای وارداتی در بالاترین مقدار خود قرار گرفته و پس از آن روند کاهش به خود گرفته است.
همچنین عوامل متعددی بر نرخ تورم سه ماه ابتدای سال 97 تاثیر گذاشته است. آنچه در وضعیت متغیر نرخ تورم اهمیت دارد، این است که در حال حاضر رشد نقدینگی تناسب چندانی با نرخ تورم 9 درصدی در سال95 و تورم 9.6 درصدی سال 96 ندارد.
به گونه‌ای که نقدینگی در سال 95 برابر 23 درصد رشد داشته و این رشد در 11 ماه سال 96 به میزان 18.8 درصد رسیده است.
آنچه مانع رشد فزاینده تورم در اقتصاد ایران شده نرخ سود حقیقی بانکی در سطح بالا بوده است که از طریق تاثیر بر سرعت گردش پول، مانع تحقق آثار تورمی، رشد بالای نقدینگی شده است.