به گزارش اکونا پرس،

به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد، محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد سه‌شنبه بیستم دی‌ماه در دیدار با اعضای فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی که در محل وزارتخانه برگزار شد، درباره وضعیت فرهنگی کشور طی یک دهه اخیر گفت: متاسفانه جایگاه حوزه فرهنگ طی یک دهه اخیر به‌شدت تضعیف شده بود و مدیریت فرهنگی دولت از زمان آغاز به کار، نهایت تلاش خود را کرده تا حوزه فرهنگ کشور به ریل اصلی خود بازگردد.

او با بیان اینکه وزارتخانه سعی می‌کند تا مرجعیت از دست رفته حوزه فرهنگ بازگردد، گفت: سیاست گذاری واحد در هزینه‌کرد بودجه‌های دستگاه‌های مختلف در حوزه فرهنگ در پی تصویب آیین‌نامه بند ز تبصره ۹  لایحه بودجه یکی از اتفاقات مهم در وزارت به شمار می‌رود.

اسماعیلی ادامه داد: براساس بند ز تبصره ۹ قانون بودجه، دستگاه‌های اجرایی مجاز هستند تا ۲ درصد از بودجه هزینه‌ای خود را در راستای هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی، نمایشی، مطبوعاتی، رسانه‌ای نوین، نشر و کتاب و گردشگری و صنایع‌دستی هزینه کنند.

عضو شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی با اعلام اینکه تاکنون در ذیل فعالیت‌های قرارگاه محرومیت‌زدایی از حوزه فرهنگ و هنر بیش از ۱۰۰ هزار نفر در مناطق کم‌برخوردار کشور، خدمات آموزش رایگان دریافت کرده‌اند، گفت: در کنار صدور گواهی «مهارت» به هنرجویان، شرایط اعطای مجوزهای موسسات فرهنگی و آموزشگاه‌ها برای آموزش‌دیدگان تسهیل شده تا به اشتغال‌زایی این مناطق هم کمک شود.

اسماعیلی در ادامه به رویکرد جدید در انتخاب و اعزام رایزنان فرهنگی ایران به کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: توسعه صادرات صنایع فرهنگی نیز جزو ماموریت‌ها و شعارهای اصلی رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف است و تمامی رایزنان باید برنامه‌های خود را با محور توسعه صادرات صنایع فرهنگی تدوین و اجرا کنند.