شاید از نظر تئوری بتوانیم امکان یک شبه ثروتمند شدن را برای معامله‌گران بازار فارکس در نظر بگیریم، اما در عمل شرایط کاملا متفاوت است. اگر بخواهیم در این باره صادق باشیم، خیر نمی‌توان با ترید در بازار فارکس یک شبه پولدار شد که هیچ، اصلا این بازار برای چنین شرایطی توسعه پیدا نکرده و داشتن چنین هدفی در معاملات فارکس می‌تواند اولین نشانه شکست قطعی یک تریدر باشد. اما چرا این تصور در میان کاربران وجود دارد و واقعیت بازار فارکس چیست که چنین پتاسنیلی را برای آن ایجاد کرده، موضوع مهمی است که در ادامه درباره آن صحبت می‌کنیم.

پتانسیل بازار فارکس برای ترید

برای اینکه مشخصی کنیم یک شبه پولدار شدن در بازار فارکس آیا تنها یک شعار تبلیغاتی از سوی بروکرها است یا اینکه در عمل هم می‌توان به آن رسید، در قدم اول باید پتانسیل این بازار را بررسی کنیم. این بررسی با فرض این موضوع است که شما در یک بروکر امن ثبت نام کرده و معاملات شما هیچ ریسکی از طرف بروکرها ندارد. با این فرض تنها خود ما هستیم که روی نتیجه معاملات خود تاثیر خواهیم داشت.

پرنوسان‌ترین و وحشی‌ترین جفت ارزهای بازار فارکس مانند پوند به ین ژاپن یا خود طلا به عنوان یک کامودیتی محبوب، نوسان حدود 200 پیپی را در هر روز معاملاتی رقم می‌زنند. البته در زمان اعلام اخبار اقتصادی ممکن است این مقدار دو برابر شود. اگر شما تمام این 200 پیپ را در یک روز شکار کنید و با حجم 1 لاتی هم وارد معامله شده باشید، سود شما در نهایت در طول یک روز به 2000 دلار می‌رسد. دقت کنید که برای یک معامله 1 لاتی با اهرم 100 نیاز به سرمایه 1000 دلاری خواهیم داشت. در واقع ما پول خودمان را دریک روز دو برابر گرده‌ایم.

این موضوع نشان می‌دهد که بازار فارکس پتانسیل سوددهی بسیار بالایی دارد و امکان رسیدن به سودهای قابل توجه در این بازار قابل تصور است. اما در واقعیت چه اتفاقی می‌افتد؟

واقعیت معامله گران در بازار فارکس

پتانسیل بازار فارکس را برای پولدار کردن معامله‌گران در بند قبلی به صورت تئوری با هم مرور کردیم و یک مثال عددی برای درک هر چه بهتر آن نیز زدیم. اما برای اینکه موضوع خیلی پیچیده نشود، لازم است تا واقعیت معاملات بازار فارکس را نیز با شما در میان بگذاریم. در این بازار طبق آمارهای منتشر شده از سوی بروکرهای مختلف کمتر از 5 درصد معامله‌گران خرد موفق عمل کرده و به سود بیش از 5 درصد در طول یک سال می‌رسند. این آمار به شدت با انتظار سوددهی و ثروتمند شدن این بازار در تناقض است. اما چرا؟

دلایل بسیار زیادی را می‌توان برای این عدم موفقیت‌ها در بازار فارکس تعریف کرد که البته هر یک به اندازه خود نقش دارند.

  • عدم استفاده از آموزش‌های حرفه‌ای ورود به بازار فارکس
  • عدم استفاده از خدمات یک بروکر امن برای داشتن معاملات مطمئن
  • استراتژی‌های معاملاتی ضعیف

و مواردی از این دست را می‌توان در این باره مطرح کرد؛ اما یکی از مهم‌ترین دلایل برای این شکست‌ها که موضوع بحث ما در این مقاله است، داشتن دیدگاه یک شبه ثروتمند شدن در فارکس است. بله درست شنیدید، این دیدگاه به قدری می‌تواند روی معاملات کاربران تاثیر داشته باشد که حتی افراد با توانایی‌های فنی لازم برای معامله‌گری در فارکس را نیز به خطر انداخته و آنها را بدون رعایت مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک وارد معاملاتی با ریسک بسیار بالا می‌نماید. از این رو باید آن را جدی بگیریم.

 

چند واقعیت مهم درباره ترید در فارکس

ترید در فارکس با واقعیت‌های زیر همراه است:

  • ترید برای رسیدن به سودهای بزرگ و یک شبه پولدار شدن ریسک معاملات شما را به شدت افزایش می‌دهد و ریسک زیاد یعنی خطر بیشتر و ضرر.
  • آماتورها علاقه بیشتری برای یک شبه پولدار شدن دارند و خود این دسته هستند که بیشترین ضررها را تجربه می‌نمایند.
  • ترید در فارکس یک طرح تجاری سریع ثروتمند شدن نیست و در واقع استفاده از یک مهارت و دانش فنی برای پول درآوردن به مرور زمان است.
  • میلیونر شدن در بازار فارکس بیشتر یک روش تبلیغاتی برای جلب نظر کاربران است. کما اینکه اگر چنین موضوعی درست بود، در حال حاضر تریدرهای قدیمی این بازار میلیونر شده بودند.
  • حتی تریدرهای بسیار قدیمی و موفق هم گاهی با زیان‌های دوره‌ای روبرو می‌شوند.
  • تریدرهای حرفه‌ای امکان رسیدن به درآمدهای قابل توجه را در این بازار دارند؛ اما مانند هر بازار و هر کسب و کار دیگری با تمرین و تلاش و داشتن اهداف منطقی.

 چه کسانی در فارکس موفق می‌شوند؟

واقعیت‌های بسیار مهمی را درباره ترید در بازار فارکس در بند قبلی با هم مرور کردیم. اکنون شما در کنار پتانسیل این بازار با خطرات آن نیز تا حدی آشنا شده‌اید. اما سوال مهم اینجاست که چه کسانی در فارکس موفق می‌شوند و لازمه موفقیت در این بازار چیست؟ اولین قدم برای شناخت افراد موفق در فارکس درک خود موفقیت در آن است. اگر به این نتیجه رسیدیم که یک شبه پولدار شدن راهی به سمت شکست در فارکس است، پس موفقیت در آن به چه معنی است؟ موفقیت در بازار فارکس یعنی رسیدن به یک درآمد مستمر و پایدار ماهانه بر اساس میزان دارایی اولیه.

کسانی به این موفقیت می‌رسند که ویژگی‌های زیر را در خود پرورش دهند:

  • هیچ جایگزینی برای سخت کوشی، تمرین و پشتکار وجود ندارد. پس اولین شرط برای موفقیت در فارکس این روحیات است.
  • آموزش و یادگیری حرفه‌ای و البته کاربردی می‌تواند حلقه گمشده و متمایز کننده اصلی تریدرهای موفق از افراد شکست خورده باشد. دقت کنید که نه هر آموزشی!
  • داشتن اهداف منطقی و اصولی یکی دیگر از مشخصات افراد موفق در این بازار است.
  • انتخاب بروکر امن برای داشتن اطمینان خاطر از روند معاملات
  • نگاه فنی و منطقی به اهرم در معاملات فارکس
  • دور ماندن از هیجانات بازار

 

کلام آخر در فارکس

سعی کردیم تا واقعیت یک شبه پولدار شدن در بازار فارکس را نه به عنوان یک شعار بلکه از روی حقیقت‌های موجود با شما در میان بگذاریم. اینکه بازار فارکس را جایی برای میلیاردر شدن تلقی کنیم، یک تصور اشتباه و به شدت خطرناک است و عدم ورود به این بازار به دلیل ریسک‌ها هم خطر دیگری است که ممکن است شما را از یک بازار با پتانسیل فوق‌العاده بالا دور نگه دارد. از این رو تصمیم منطقی برای معاملات خود در بازار فارکس داشته باشید.

  • در قدم اول آموزش‌های حرفه‌ای و کاربردی را دنبال کنید.
  • پلن معاملاتی خود را تدوین نموده و در دمو معاملات خود را تمرین کنید.
  • در صورت رسیدن به موفقیت در دمو نوبت به ورود به بازار فارکس می‌رسد.

با طی کردن همین پروسه ساده شما می‌توانید در یک بازه زمانی 1 تا 2 ساله از صفر به درآمد ثابت و مستمر در بازار فارکس برسید و دیگر نیازی به شغل دیگری هم نداشته باشید. اگر در بازار دیگری با شکست‌های سنگین روبرو شده یا درآمد زیادی ندارید، بازار فارکس گزینه مناسبی برای شما نیست. فارکس بازار برنده هاست.

منبع: سایت آی تی بی