به گزارش اکونا پرس،

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران ، مهندس مهدی حیدری مدیر عامل شرکت نفت مرکزی در جلسه پیش بینی بهره دهی چاههای شرکت نفت و گاز شرق، در رابطه با ذخیره سازی در مخزن شوریجه دی اظهار داشت: ذخیره سازی گاز طبیعی یکی از اولویت های اصلی وزارت نفت به شمار می رود و با توجه به شرایط و ظرفیت مناسب مخزن شوریجه D ، این مخزن به عنوان بزرگترین مخزن ذخیره سازی گاز طبیعی در کشور محسوب می شود که هشت ماه نخست سال روزانه به طور میانگین بیش از ۱۲ میلیون متر مکعب گاز به این مخزن تزریق و در چهار ماه سرد سال امکان برداشت روزانه تا ۱۸ میلیون متر مکعب فراهم است.  

مهندس حیدری در رابطه با مجموع تزریق گاز از ابتدای امسال به این مخزن خاطرنشان کرد: از ابتدای دوره تزریق در این مخزن تا کنون یک میلیارد و هشتصد و ده میلیون متر مکعب تزریق شده که انتظار می رود تا پایان دوره این رقم به رکورد بیش از دو میلیارد متر مکعب برسد و ثبات و امنیت خاطر برای تامین سوخت پایدار فراهم سازد.  

وی درباره میزان تزریق و بازتولید گاز در فاز دوم مخزن شوریجه تصریح کرد: در فاز دوم توسعه مخزن شوریجه D میزان ذخیره سازی میزان تزریق گاز از ۱۲ میلیون متر مکعب در روز  به حدود ۲۰ میلیون متر مکعب در روز می رسد  و میزان بازتولید هم به حدود ۴۰ میلیون متر مکعب در روز  افزایش می یابد. 

بر أساس این گزارش مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در ادامه جلسه ضمن بررسی میدان سراجه، درباره میدان گازی سراجه قم به عنوان نخستین مخزن ذخیره سازی گاز در سطح خاورمیانه و جایگاه حیاتی آن در تثبیت گاز شهر تهران و شمال مرکزی ایران اظهار داشت : منطقه عملیاتی سراجه قم از مناطق عملیاتی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و یکی از مهم‌ترین تامین کننده راهبردی و پشتیبان شبکه توزیع گاز در فصول سرد سال است. در این میدان از ابتدای دوره تزریق امسال  تاکنون در مجموع  ۸۱۱ میلیون متر مکعب گاز تزریق شده است که این میزان تا پایان دوره تزریق به ۸۴۰  میلیون متر مکعب افزایش می یاید. همچنین در فصل سرد مجموع بازتولید به میزان ۸۹۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید .خاطر نشان میگردد امسال میزان ذخیره گاز در سراجه و شوریجه به بالاترین میزان ذخیره سازی در این میادین می رسد.