به گزارش اکونا پرس،

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران ، مهندس مهدی حیدری در بازدید دوره ای از منطقه عملیاتی پارسیان در رابطه با طرحهای توسعه ای شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در منطقه عملیاتی پارسیان اظهار داشت : به منظور نگهداشت و افزایش سقف تولید گاز به میزان 60 میلیون متر مکعب در روز از سه میدان هما ، وراوی و تابناک با سرمایه 281 میلیون یورو  ، طرح احداث ایستگاههای تقویت فشار گاز هما ، وراوی و مرکز تفکیک تابناک در دست اقدام است که ایستگاه تقویت فشار وراوی طی چند ماه آینده به بهره برداری می رسد.

وی افزود : طرح احداث ایستگاههای تقویت فشار گاز هما به منظور تثبیت تولید به میزان 12 میلیون متر مکعب در روز ، وراوی تا سقف هفت  میلیون متر مکعب در روز و مرکز تفکیک تابناک با هدف افزایش خوراک ورودی به پالایشگاه پارسیان و نگهداشت تولید روزانه  36 میلیون متر مکعب برنامه ریزی شده است.

مهندس حیدری در رابطه با مدت زمان و  هزینه های طرحهای یاد شده خاطرنشان کرد : بودجه احداث ایستگاه تقویت فشار هما 204 میلیون دلار و مدت زمان اجرای آن سه سال است. احداث ایستگاه تقویت فشار وراوی با  بودجه 880 میلیون و 660 هزار ریال و طی مدت سه سال به اتمام می رسد.همچنین برای احداث مرکز تفکیک تابناک  با هدف افزایش کیفیت خوراک ورودی به پایین دست و کاهش تولید آب از مخزن 74 میلیون دلار سرمایه مورد نیاز است.

بر اساس این گزارش ، میدان گازی وراوی در ۳۰ کیلومتری شرق شهرستان لامرد واقع شده است . گاز تولیدی این میدان به وسیله یک خط لوله ۱۶ اینچ به پالایشگاه گاز پارسیان ارسال می شود.

میدانهای گازی شانول و هما در مجـاورت شهر خنج قرار گرفته اند و گاز تولیدی این میادین پس از ارسال به مرکز تفکیک که شامل لخته گیر، مخزن سه فازی و پمپ ارسال مایعات است؛ به صورت گاز و مایعات گازی توسط دو خط لوله ۳۶ و ۶ اینچ به پالایشگاه گاز پارسیان ارسال می شود.