به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، نشست مدیران و نمایندگان کارکنان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، عصر روز سه شنبه مورخ 7 آذر ماه 1402 در محل سالن جلسات دفتر مدیرعامل این شرکت برگزار گردید.

این رویداد به همت روابط‌ عمومی ستاد، با حضور دکتر علی خضریان نماینده مردم اسلامشهر، تهران، ری و شمیرانات و سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس، مدیران ارشد و نمایندگان کارکنان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، در ادامه سلسله نشست‌های تبیینی و تعامل با مسئولان ارشد نظام در دولت  و مجلس جهت ارائه گزارش عملکرد و پیگیری مطالبات کارکنان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب انجام شد.

شرکت نفت؛ دانشگاهی در صنعت

مهندس سعید آتشبار، رییس روابط‌عمومی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، ضمن خوشامدگویی به حاضرین، به اختصار به معرفی صنعت نفت پرداخت و ضمن متمایز خواندن این صنعت با تمام دستگاه های اجرایی دولتی گفت: تصور عمومی این است که فقط رشته‌های مهندسی با صنعت نفت سر و کار دارند و در نفت مشغول هستند. اما شرکت نفت تنها دستگاهی در ساختار اداری کشور می باشد که تقریبا تمام رشته‌های تحصیلی و تخصصی مختلف از علوم پایه، انسانی، فنی و علوم پزشکی  را در خود جای داده؛ بنابراین کارکنان این شرکت از متخصصان زبده و آموزش‌دیده در زمینه‌های مختلف علمی هستند لذا می توان شرکت نفت را دانشگاهی در همه حوزه های تخصصی خواند.

وی در ادامه گفت: وجود ذینفعان متعدد در صنایع پایین دستی، این صنعت را به صنعتی راهبردی برای نظام بدل نموده است. مردمی که با نفت زندگی می کنند و در حوزه ی جغرافیایی شهرهای نفتی تعریف می شوند، پیمانکاران خرید و تامین کالا، پیمانکاران اجرای پروژه ها، پیمانکاران تعمیرات و خدمات و غیره، اشتغال گسترده در بدنه سازمان نفت، تعریف و انجام مسئولیت های اجتماعی برای همجواران تاسیسات و ذینفعان متعدد دیگر.

ایشان اذغان داشت: چندبعدی بودن این حوزه، در نفت محصور نیست، اقتصاد، دیپلماسی داخلی، دیپلماسی خارجی، فرهنگ جامعه در جغرافیای نفتی، سیاست و امنیت، جملگی متاثر از نفت هستند. این ها و ادله های دیگر حاکی از اهمیت و تمایز نفت در حکمرانی کشور است. لذا تقویت نفت، تقویت نظام است و تضعیف آن تضعیف نظام.

آتشبار در ادامه افزود: اتحاد صف با ستاد در مناطق نفتخیز؛ که یکی از جلوه های زیبای دولت مردمی است در حکمرانی مناطق نفتخیز جنوب متبلور شده است. امروز، با نگاه تعاملی مدیریت ارشد سازمان و کارگروهی متشکل از نمایندگان کارکنان مطالبه گر،  این ارتباط به بهترین وجه ممکن برقرار شد. آیا در دولت قبل امکان تتفس و مطالبه گری با این شکل وجود داشت؟ هم اکنون جلسات متعدد نمایندگان کارکنان با مدیرعامل محترم و مدیران ارشد و تشکیل کارگروه ها و پیگیری مشترک مسائل با سهولت در جریان است.

این مسائل و چالش‌ها رهاورد تفکر آقای زنگنه است

آقای مهندس رئیسی مشاور مدیرعامل در تولید، پس از خیرمقدم و قدردانی از حضور سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در این نشست گفت: اگر به خانواده نفت خدشه‌ای وارد شود و قطار صنعت از ریل خارج شود کل نظام متاثر می شود. امروز نفت نیاز به آرامش دارد و اگر کسی این آرامش را در این اردوگاه به هم بریزد آرامش یک ملت به خطر خواهد افتاد.

مهندس رئیسی بیان کرد: در ۶ ماه اخیر شاهد ۶۰ تجمع پیرامون مطالبات حقوق کارکنان و بازنشستگان بودیم. طبق براورد کارشناسی صورت گرفته، مابه التفاوت عدم پرداخت سقف حقوق معادل تولد تنها ۲۰۰ بشکه نفت در روز است و این در حالیست که مناطق نفت‌خیز جنوب به تنهایی روزانه بیش از 2.5 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند‌، آیا شایسته است که حال و روز نفت به این وضعیت دچار شود!؟

مشاور مدیرعامل تاکید کرد: در دوران اقای زنگنه خللی به صنعت نفت وارد شد که تمام تلاش ما بر این است که این نقصان ها را جبران کنیم. مردان نفتی پا به پای انقلاب بودند و درد انقلاب و کشور را حس کردند و اکنون نباید به خاطر برخی تصمیمات گذشته، موتور پول ساز اقتصاد کشور را دچار آشفتگی کنیم.

وی افزود: کافیست فقط یک روز همکاران ما کار را تعطیل کنند؛ قطعا پالایشگاه‌های کشور دچار مشکل می‌شوند. نباید مسائل به این سمت و سو برود. سازمان نفت بیشترین درصد ایثارگران شاغل را داراست و پای نظام هستند. انتظار می‌رود دغدغه نفتی‌ها که دغدغه‌های بحقی است، جدی گرفته شود.

ایشان گفت: از سال قبل تا کنون پیشرفت خوبی در فروش نفت داشتیم، با چشم پوشی از تمام بی‌مهری هایی که در حق خانواده نفت شده است، روزانه بیش از دو و نیم میلیون بشکه نفت توسط همین کارکنان نفتی تولید می‌شود. نیروهایی که هم به دنبال حقوق خود هستند و هم به فکر افزایش تولید.

مهندس رییسی در پایان صحبت‌های خود از انتظارات خود به مسئولین ارشد کشور گفت: پای حرف‌های کارکنان نفت بشینید و صحبت‌های خود را با این جمله معنادار خاتمه داد: «امروز نفت را دریابید، که کمک به نفت  کمک به نظام است و ضربه به نفت ضربه به نظام است" و ما تا کنون  ندیده ایم که بدنی ملتهب، هم پای نظام باشد و هم پای مطالبه.

مهندس اُرشم مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب درباره‌ی هزینه‌ها و پروژه‌های در حال احداث در صنعت نفت صحبت کرد. او اعلام کرد: مطالعات نشان داده است که در ۱۰ سال گذشته، هزینه‌های  حقوق و دستمزد کارکنان ۲ درصدِ کل هزینه های صنعت بوده و ۹۸ درصد دیگر مربوط به پروژه‌های احداث، تعمیرات و زیرساخت های  توسعه نفت بوده است. وی اظهار داشت: حتماً باید به نیروهای عملیاتی و فنی اهمیت ویژه داده شود و با تلاش دقیق، می‌توان به نتایج فراوانی دست یافت.

زنگ خطر در صنعت نفت به گوش می‌رسد

دکتر روغنیان مدیر امور فنی در ادامه این نشست اظهار داشت: زنگ خطر در نفت به گوش می‌رسد. اگر  از منظرهای مختلف به حال امروز نفت بنگریم، بزرگترین ضربه‌ای که بعد از انقلاب به نفت وارد شده، بحث تحریم‌هاست. گویا رگ حیات کشور فشرده شد.

 وی افزود: حال نفت؛ حال خوبی نیست و تجمعاتی که صورت می‌گیرد، تجمعات بی‌سابقه‌ای در حوزه نفت است. خواهش دارم این زنگ خطر را جدی بگیرید. هدف دست‌های پنهان دشمن وارد کردن ضربه به کشور  از طریق صنعت نفت است. این در حالیست که برداشتن سقف حقوق را می‌توان خیلی راحت با چندین راهکار به انجام رسانید.

او می‌گوید: رشد اقتصادی در چند سال گذشته منفی بود، اما در ماه‌های اخیر رشد مثبت را شاهد بودیم که این نتیجه همین تولیدات نفتی بود. در کشورهای منطقه مسابقه تولید در حال اجراست و ایران نباید از این مسابقه جا بماند.

دکتر روغنیان گفت: تعداد زیادی از همکاران من در یکی ازمعاونت ها که کوله باری از تجربه و تخصص و عشق به خدمت را همراه دارند، درخواست عدم ادامه همکاری داده اند؛ انگیزه های لازم برای رشد در ساختار و پذیرش مسئولیت برای متخصصین به حداقل در تاریخ صنعت رسیده است.

همین کارکنان که مطالبه‌گری می‌کنند، سربازان جهادی نظام و رهبری‌اند

مهندس حبیبی پور سرپرست منابع انسانی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، کار کردن در مناطق نفت خیز جنوب را  به عملیات جنگ تشبیه کرد و معتقد است: کارکنان ما رزمنده هستند و کسانی که این تصمیمات را برای مناطق اتخاذ می کنند درک دقیقی از پیشانی جبهه تولید پایدار و سختی کار ما ندارند.

وی ادامه دادند: شرافت در خون کارکنان نفت است. این‌ کارکنان پای نظام هستند. من به جنابعالی پیشنهاد می دهم نمایندگان محترم مردم در مجلس و مسئولین دولتی را به این منطقه دعوت کنید تا از نزدیک با عمق حساسیت کار و سختی آن مواجه شوند.

خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، ضمن اظهار قدردانی جهت حضور در این نشست بیان کرد: نفت موتور محرک اقتصاد ایران است. بی‌شک موتوری که بدون مراقبت و اهمیت بماند از کار می‌افتد و پوسیده می‌شود. بخش کثیری از زحمات ما بر دوش مهندسان نفت است.

او با اشاره به اینکه شروع پازل بحران‌ها در سازمان‌های دیگر است، بیان کرد همانطور که نفت موتور محرک است باید بپذیریم که بقیه هم این موتور را راه می‌اندازند. کشور ما در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها آسیبی جدی دیده است.

وی افزود: امروز مردم ایران از مسائل ریز تا موضوعات کلان کشور آگاهند. نباید انسان های درجه یک را از گرفتن مسئولیت فراری دهیم. نباید انگیزه مسئولیت پذیری را از افراد گرفت تا پیگیری کند، مطالبه کند و مسئولیت پذیر باشد.

ایشان اذعان داشت: نکات مهم و اساسی در این نشست مطرح شد و حتماً پیگیر مطالبات و مواردی که مطرح شد خواهم بود. صنعت نفت، صنعتی حساس و راهبردیست و اهمیت بالایی برای کشور دارد، و البته حکمرانی امروز نیز حکمرانی پیچیده ایست و تصمیم گیری راجع به این موضوعات، باید با جامعیت و نگاه به همه بخش های کشور باشد.

در ادامه ی گفت و گوها مهندس رحیم پور به عنوان نماینده کارکنان در پیگیری مطالبات، عنوان کرد: مناطق نفتخیز جنوب ۹۵ درصد خوراک پالایشگاه های کشور را تامین می کند. بخشی از گاز مصرفی مشترکین در فصل زمستان نیز با زحمات و تلاش های همین پرسنل تامین می شود‌‌. آیا مسئولان می دانند ‌که همکار عملیاتی و تعمیراتی من در جنوب، وقتی وارد مخزن و یا تجهیزاتی در کارخانه می شود؛ معلوم نیست که شب را بتواند در کنار خانواده باشد؟!!

حذف کف و حداقل حقوق کارکنان دولت

آقای گله داری یکی دیگر از نمایندگان کارکنان گفت: با عنایت به استفسار بعمل آمده در قالب طرح دو فوریتی بند(ه) تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور حداقل حقوق ۵۶۰۰۰۰۰۰ میلیون ریال و طی رای هیات عمومی ۱۲۶۷۵ نسبت به ابطال تبصره های ۱ و ۲ بند تصویب نامه شماره ۲۱۴۸۷ مورخ ۱۵/۱۲/۱۴۰۱هیات وزیران در خصوص حداقل حقوق ۲۴۷۱۵۰۰۰ بعنوان ایراد اساسی و در نتیجه تصویب نامه را بعلت اینکه کمتر از قانون بودجه اعلام کرده ابطال نموده است.

ایشان در خصوص مالیات حقوق و دستمزد افزود :طبق لایحه بودجه ۱۴۰۳ که عنوان داشته مالیات حقوق پلکانی می باشد که خود با ماده ۸۵ قانون مالیات مستقیم که عنوان شده نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیر دولتی سالانه ده درصد و نسبت به مازاد آن ۲۰ درصد است و عناوین رفاهی و انگیزشی  مانند مهد کودک ،ایاب وذهاب ،غذا،بن کالاو.... طبق آرای صادره هیات عمومی دیوان عدالت اداری به شماره ۷۳و ۶۰۱ و ۱۲۶۸۵ معاف از مالیات می باشد. لذا در لایحه بودجه با مفاد قانون و رای های صادره مغایرت می باشد.

این نماینده مطالبه گر در بحث پاداش پایان خدمت کارکنان صنعت نفت اذعان داشت :حذف سقف پاداش پایان خدمت، پرداخت پاداش خدمت بر مبنای ۶۰ سال سنوات، وفق مقررات اداری و استخدامی وزارت نفت از بدو تاسیس این وزارتخانه، مطابق تقاعد به سن ۶۰ سالگی پرداخت گردیده و نه بر مبنای ۳۰ سال خدمت و همچنین با مطمح نظر قرار دادن مستثنی بودن وزارت نفت از سایر وزارتخانه و قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت مصوب ۱۹/۲/۱۳۹۱مجلس شورای اسلامی.​