به گزارش اکونا پرس،

 با افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در بازار جهانی به دلیل افزایش قیمت جهانی نفت خام که ناشی از تحریم نفت ایران توسط آمریکاست ، جیب مردم عادی هند باز هم خالی تر می شود.

دولت هند تصمیم گرفته قیمت گاز مایع ال پی جی، گاز طبیعی فشرده سی ان جی و پی ان جی را افزایش دهد و می گوید این افزایش به علت بالا رفتن ارزش دلار در مقابل روپیه و به دنبال بی‌ثباتی در مبادلات خارجی صورت می گیرد.

افزایش قیمت گاز در هند برای مردم عادی این کشور خبر بدی است چون باعث افزایش قیمت حمل و نقل ، برق و کودهای شیمیایی می شود.

این دومین باری است که طی یک ماه اخیر قیمت خرده‌فروشی گاز در هند افزایش می یابد. اول سپتامبر هم قیمت سی ان جی در هند ۶۳ روپیه در هر کیلوگرم و قیمت پی ان جی ۱.۱۱ روپیه افزایش یافته بود.

آخرین تغییر قیمت ها از ۱۲ صبح روز دوشنبه در شهر های دهلی ، نویدا ، نویدای بزرگ و قاضی آباد اجرایی می‌شود.

این قیمت ها طبق نظر دولت هر شش ماه یک بار بر اساس نرخ متوسط قیمت نفت در روسیه ، آمریکا و کانادا تغییر می کنند.

منابع وزارت نفت هند اعلام کردند قیمت خرده فروشی گاز در هند تحت تاثیر افزایش قیمت گاز طبیعی تولید داخل و ارزش دلار در برابر روپیه است.

افزایش قیمت گاز درآمد تولیدکنندگان داخلی گاز مثل شرکت اویل اند نچرال و صنایع ریلاینس را بالا میبرد. ولی برای مردم عادی افزایش قیمت گاز یعنی برق و کود گرانتر.

هند ۵۰ درصد از نفت مورد نیاز خود را وارد میکند. ارزش این واردات ده برابر هزینه گاز تولید داخل است. منابع هندی اعلام کردند که افزایش قیمت گاز و کاهش ارزش روپیه قیمت تولید برق حرارتی را ۱۰ درصد بالا میبرد.

از نظر مصرف کنندگان، آنها باید پول بیشتری برای قبض برق خود کنار بگذارند.

احتمالا دهلی بیش از همه تحت تاثیر افزایش قیمت نفت و متعاقب آن قیمت گاز قرار می گیرد چون اتوبوسها و اتومبیل های دهلی هر روز بیشتر سی ان جی سوز میشوند./تسنیم