به گزارش اکونا پرس،

مسعود تجریشی، روز یکشنبه (ششم آبان‌ماه) در نشست خبری با موضوع توافق‌نامه پاریس تحت کنوانسیون تغییر اقلیم برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان، با بیان این‌که اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشور به همین روال پیش رود پیش‌بینی می‌شود میزان انتشار این گازها تا سال ٢٠٣٠ به هزار و ٥٤٠ تا هزار و ٨٠٠ میلیون تن افزایش یابد، گفت: بخش انرژی بیش از ٨٠ درصد این سهم را تشکیل می‌دهد، از این رو چگونگی مصرف انرژی همسو با کاهش آن بسیار مهم است.

وی به شدت انتشار انرژی در کشور اشاره کرد و افزود: شدت انرژی به این معناست که مثلا اگر بخواهیم هزار دلار کالا تولید کنیم برای تولید آن چقدر انرژی مصرف می‌کنیم، یا نسبت به کشورهای دیگر چقدر مصرف می‌کنیم که وضع کشور ما در این زمینه نیز خوب نیست.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که میزان شدت انرژی در ایران بسیار بالاست، تصریح کرد: شدت مصرف انرژی ما ٨.٨ برابر ژاپن، ٤.٧ برابر ترکیه، ٣ برابر امارات، ٢ برابر اندونزی و ١.٨ برابر عربستان است.

تجریشی ادامه داد: این اعداد نشان می‌دهد در ایران به دلیل وجود انرژی بسیار ارزان در حال هدر دادن منابع خود هستیم که  از ناکارآمدی صنایع حکایت دارد. این مشکلی است که آثار آن را می‌توانیم در آلودگی هوا ببینیم.

وی عنوان کرد: زمانی نرخ رشد اقتصادی در کشور بیشتر از نرخ انتشار بود، اما به علت ارزان بودن قیمت انرژی، انتشار گازهای گلخانه‌ای از نرخ رشد اقتصادی پیشی گرفت، در حالی که دنیا توانست با استفاده از فناوری‌های روز، کاهش مصرف انرژی را رقم بزند، اما ما به علت ارزان بودن آن نتوانستیم به این هدف دست یابیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در قانون پنج ساله برنامه ششم توسعه قرار است واحدهای بخار در نیروگاه‌ها راه‌اندازی شود که این نیز به عنوان یکی از راهکارهای کاهش انتشار مطرح است، همچنین بهینه‌سازی نیروگاه‌های قدیمی نیز از دیگر اقدام‌ها در این بخش است که آن را از شهر ری آغاز کرده‌ایم.

تجریشی درباره الحاق به توافق‌نامه پاریس نیز گفت: زمانی که وارد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شدیم منافع ملی خود را دیدیم، برای توافق‌نامه پاریس هم باید منافع حقوقی و ملی خود را ببینیم. توجه نکردن به این توافق‌نامه منافع ملی ما را تامین نمی‌کند، بنابراین باید با یک اجماع کلی، مسئولان را نسبت به پیوستن به آن متقاعد کنیم.

ناصر مقدسی، رئیس امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این نشست به مصرف بالای انرژی در کشور اشاره کرد و گفت: با ادامه این روند، ایران تا ۱۰ سال آینده واردکننده سوخت‌های فسیلی خواهد بود. سالانه معادل ۲۱۴ میلیارد مترمکعب گاز در کشور مصرف می‌شود که این میزان از نظر اقتصاد مقاومتی به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

وی افزود: براساس پیش‌بینی‌ها، تا سال ۲۰۳۰ بالغ بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن انتشار گازهای گلخانه‌ای خواهیم داشت، در حالی که ۴ درصد تعهد ما در توافق‌نامه پاریس فقط ۷۰ میلیون تن در یک بازه ۱۰ ساله را کاهش خواهد داد، بنابراین فشاری بر اقتصاد یا دستگاه‌ها برای اجرای آن وارد نمی‌شود.