به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روزنامه فایننشال تایمز، ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه (۲۴ آبان‌ماه) اعلام کرد: روسیه به همکاری خود با تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در قالب بیانیه همکاری (Declaration of Cooperation) کشورهای عضو و غیرعضو اوپک ادامه می‌دهد.

وی افزود: حقیقت همکاری کشورهای عضو و غیرعضو اوپک ضروری و واضح است زیرا شاهد نتایج مثبت آن بوده‌ایم، از این رو ما به همکاری با اعضای اوپک ادامه می‌دهیم.

رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد: توافقنامه همکاری کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای کاهش عرضه روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزاربشکه نفت به‌منظور بهبود شرایط بازار و قیمت‌های جهانی نفت خام که پس از تصویب در دسامبر ۲۰۱۶ از ژانویه ۲۰۱۷ عملیاتی شد، عملکرد مثبتی داشته است و ما شاهد بهبود اوضاع بازار نفت بوده‌ایم.

پوتین همچنین نفت ۷۰ دلاری را برای روسیه مطلوب ارزیابی کرد و گفت: بودجه روسیه بر مبنای نفت ۴۰ دلاری تنظیم شده است و این شرایط برای کار در فضایی آرام، با ثبات و به دست آوردن نتایج مطلوب اقتصادی به ما اطمینان خاطر می‌دهد.

تولیدکننگان عضو و غیرعضو اوپک در سال ۲۰۱۶ میلادی و با هدف حمایت از قیمت‌ها در بازار، به یک توافقنامه تاریخی برای کاهش مشترک تولید تا سقف یک میلیون و ۸۰۰ بشکه در روز دست یافتند.

در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ میلادی، این راهبرد تا حدودی تعدیل شد، اما با سقوط دوباره قیمت نفت خام، عربستان از آمادگی دوباره خود برای کاهش ۵۰۰ هزار بشکه در روز در ماه دسامبر خبر داد. اگر چه همکاری روسیه این بار در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

در همین حال، خالد الفالح امروز (یکشنبه، ۲۰ آبان‌ماه) در حاشیه یازدهمین نشست مشترک وزارتی نظارت بر اوپک و غیراوپک در جمع خبرنگاران در ابوظبی گفت: شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو عربستان به دلیل کاهش تقاضای فصلی، در ماه دسامبر روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام کمتر نسبت به ماه نوامبر به مشتریانش عرضه می‌کند.

در همین حال، سه منبع مطلع از مذاکرات مقام‌های اوپک و هم‌پیمانان برای بررسی پیشنهاد کاهش تولید نفت تا سقف روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه خبر دادند، اگر چه روسیه احتمالا در این کاهش بالای عرضه مشارکت نمی‌کند.

کاهش شدید قیمت‌ها بسیاری از فعالان بازار نفت را شگفت‌زده کرده است. قیمت نفت خام برنت از ۸۶ دلار برای هر بشکه در اوایل اکتبر، روز چهارشنبه (۲۳ آبان‌ماه) به ۶۶ دلار برای هر بشکه سقوط کرد. تنها چند هفته پیش، برخی شرکت‌های تجاری از قیمتی حدود ۱۰۰ دلار برای هر بشکه سخن می‌گفتند.

منابعی که خواستند نامشان فاش نشود؛ از مطرح شدن گزینه کاهش یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه‌ای، معادل ۱,۴ درصد از تقاضای جهانی، به عنوان یکی از راهکارهای مورد بحث میان وزیران انرژی عربستان سعودی و روسیه و دیگر کشورها، در نشست روز یکشنبه (۲۰ آبان‌ماه) کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه اوپک و غیراوپک (JMMC) در ابوظبی، خبر دادند.

یکصدوهفتاد‌وپنجمین نشست عادی وزیران نفت و انرژی اوپک ششم دسامبر (پنجشنبه، ۱۵ آذرماه) و پنجمین نشست مشترک وزیران نفت و انرژی اوپک و غیراوپک هفتم دسامبر (جمعه ۱۶ آذرماه) در وین برگزار می‌شود.