به گزارش اکونا پرس،

محمد جواد صالحی نژاد مدیرعامل موسسه جهاد نصر امروز در نشست خبری به مناسبت آغاز هفته دولت اظهار کرد:  350 هزار هکتار  از اراضی طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری برای  طرح احیای دشت‌های خوزستان و ایلام سال گذشته به مرحله بهره برداری رسید و این امر باعث شد با وجود خشکسالی ها و سیلی که در کشور داشتیم شاهد افزایش عملکرد در تولیدات کشاورزی باشیم.

وی افزود: در فاز یک این طرح همچنین 50 هزار هکتار از اراضی که در جنگ تحمیلی در شهرهای دشت عباس، فکه، آبادان و اهواز مین گذاری شده بود پاک سازی صورت گرفت و به زیر کشت محصولات کشاورزی رفت.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر ادامه داد: با اجرای فاز دو این طرح نیز 2.5 میلیون به تولیدات کشاورزی کشور اضافه می شود و برای 300 هزار نفر کار آفرینی  و 16 هزار میلیارد تومان درامدزایی انجام می شود.

وی در ارتباط با دلایل تاخیر در اجرای فاز دو این طرح اظهار داشت: با توجه به شرایط تحریم در کشور ممکن است دولت اولویت های دیگری برای اجرای طرح هیا عمرانی داشته باشد اما  فاز 2 پروژه 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در استان های خوزستان و ایلام نیز در دستور کار است  و به اصلاح دیر یا زود دارد اما سوخت و سوز ندارد. 

صالحی نژاد گفت: در فاز یک این طرج 295 هزار هکتار در 20 شهرهستان خوزستلان و و سه شهرستان ایلام انجام شد و از این رقم 270 هزار هکتار زیر در سال زراعی 97-98 زیر کشت رفته است.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر یاد آور شد: فاز دو  این طرح در مدت 4 سال بعد از اختصاص اعتیار انجام می شود که برای این کار پیمانکاران شناسایی شده اند و مشاورین  خوبی در بخش آب و همچنین کارگران آموزش دیده ای داریم. 

اعلام آمادگی چین برای  احیای دشت های خوزستان و ایلام

وی اظهار در ارتباط با محل تامین مالی این طرح اظهار داشت: منابع مالی این طرح از محل منابع صندوق توسعه ملی و تسهیلات فاینانس انجام می شود  که مقدمات آن از طریق کشور چین انجام شده است.

صالحی نژاد گفت:  1.7 میلیارد دلار برای بخش فایناس در نظر گرفته شده است که چین استقبال خوبی برای سرمایه گذاری در این بخش داشته و مجوز شورای اقتصاد نیز در این زمینه گرفته شده است. 

وی با بیان اینکه عملیات فاز یک تمام شده و در حال رفع نواقص است گفت: در اثر سیل های اخیر به10 درصد از فاز یک این پروژه  معادل 20 هزار هکتار خسارت وارد شد.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر گفت: با اتمام این پروژه 9.5 میلیون تن به کل تولیدات محصولات کشاورزی کشور اضافه می شود.

گفتنی است که کل تولیدات محصولات کشاورزی کشور بیش از 120 میلیون تن است.