به گزارش اکونا پرس،

 

به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران؛

 آقای مهندس! لطفاٌ به‌عنوان نخستین پرسش، با توجه به شروع فصل سرما، در خصوص آخرین وضعیت گازرسانی در کشور توضیح دهید.

خوشبختانه وضعیت گازرسانی در کشور طی سال‌های قبل شتاب بیشتری به خود گرفته و شرایط بسیار خوبی را در این بخش شاهد هستیم، بطوری که در صحبت‌های رییس‌جمهوری نیز این مساله بسیار پررنگ مطرح شده است. ما شاید تنها کشوری در دنیا باشیم که حدود ۹۵ درصد کل کشور را تحت پوشش گازرسانی داریم که در بخش شهری تقریباً ۹۹ درصد جمعیت شهری تحت این پوشش قرار دارند و در بخش روستایی، حدود ۸۰ درصد جمعیت، از این نعمت برخوردارند و این مساله همین‌طور رو به افزایش است.

در حال حاضر، ما سالانه حدود ۳ هزار روستا را به شبکه گاز سراسری متصل می‌کنیم و برنامه داریم که انشاءالله این روند را در سال‌های آتی نیز دنبال کنیم، طوری که انشاءالله طی دو الی سه سال آینده، اکثر روستاهای کشور که قابلیت گازرسانی دارند، به شبکه سراسری گاز طبیعی متصل خواهند شد.

آیا ما همچنان سوآپ گاز را داریم تا در صورت سرما همانند چند سال قبل، بتوانیم گاز را از همسایگان شمالی خود گرفته و به جنوب برسانیم یا در کل، این مساله منتفی شده است؟

البته ما در حال حاضر، همانند قبل دیگر نیازی به گاز همسایگان شمالی خود نداریم و با اجرای پروژه‌هایی در این زمینه، موفق شدیم استان‌های شمالی کشور را که عمدتاً از گاز وارداتی در فصل زمستان استفاده می‌کردند، الآن بطور کامل تحت پوشش شبکه گاز کشور قرار دهیم و دیگر از گازی با عنوان سوآپ در این زمینه استفاده نمی‌کنیم؛ هرچند در بحث تجارت گاز، این مساله همچنان برای ما وجود دارد و امیدواریم که بتوانیم به واسطه موقعیت استراتژیک کشورمان، از تمام ظرفیت‌های آن در این زمینه، استفاده کنیم، اما به‌عنوان مصرف داخلی، خیر، استفاده نمی‌کنیم.

در حال حاضر، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین چالش در ساخت خطوط لوله به‌ویژه اکنون که بحث خط ششم و نهم سراسری نیز مطرح است، چیست؟ هدف کلی از ساخت این دو خط لوله سراسری چیست؟

ما شبکه گسترده‌ای در کل کشور داریم و در کریدورهای مختلف، این خطوط گسترش پیدا کرده‌اند. حدود ۳۸ هزار کیلومتر خطوط لوله فشار قوی داریم که تقریباً معادل یک دور کره زمین است و ۳۵۰ هزار کیلومتر هم خطوط لوله داخلی شبکه گاز داریم که به صورت مفهومی می‌توان گفت که ما تقریباً ۱۰ برابر دور کره زمین، خطوط لوله انتقال گاز در داخل کشور کشیده‌ایم.

یکی از این کریدورها، کریدور غرب است که گاز را از عسلویه به اهواز و از اهواز هم به غرب کشور و به استان‌های کردستان و کرمانشاه عبور داده است. این یکی از خطوط استراتژیک ماست که هم استان‌های غربی کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد و هم این که در دو نقطه، بحث صادرات به بصره و بغداد را برای ما پوشش می‌دهد.

در بحث چالش‌ها، همان‌طور که می‌دانید، برای خطوط لوله پرفشار باید کوتاه‌ترین مسیرها را برای آن‌ها انتخاب کنیم و به همین دلیل، یکی از مشکلات ما در این بخش، بعضاً تحصیل اراضی است که چون خط لوله از اراضی کشاورزی و منابع طبیعی عبور می‌کند، این مساله کمی دشوار به نظر می‌آید ولی با توجه به این که ما با نظر کارشناسان رسمی، این زمین‌ها را قیمت‌گذاری می‌کنیم، تقریباً از این بابت مشکل نداریم و با پرداخت‌های خوبی که انجام می‌شود، اجازه عبور از این زمین‌ها را داریم، ولی در مسیر غرب کشور، یکی از چالش‌های بزرگ ما، عبور از رودخانه‌های بزرگ و پرآبی است که در مسیر قرار دارد.   

یکی از این رودخانه‌ها، رودخانه کارون بود که در ابتدا قرار بود، خط را از زیر رودخانه عبور دهیم، ولی چون بستر رودخانه سنگی بود، ناچار شدیم برای نخستین بار پلی روی رودخانه بزنیم؛ پلی به طول حدود ۱۸۰ متر و با وزن ۵۴۰ تن که آن را روی رودخانه قرار داده و خط لوله را از روی این پل عبور دادیم.

این خط لوله یعنی خط لوله ششم سراسری خط لوله ویژه‌ای بود که از عسلویه تا اهواز و از اهواز تا دهگلان به طول ۱۲۰۰ کیلومتر ادامه پیدا کرد و ....

چه مدت ساخت این خط لوله مهم به طول انجامید؟

این کار در دو مقطع انجام شد؛ مقطع نخست، در سال‌های گذشته و از عسلویه به اهواز بود و مقطع بعدی از اهواز به دهگلان که سال گذشته راه‌اندازی شد و پیشرفت بسیار خوبی هم داشته و به شبکه گاز متصل شده؛ اگرچه هنوز رسماً افتتاح نشده، با این حال، ما از آقای رییس‌جمهور قول گرفته‌ایم که خط ششم و بخشی از خط نهم که آن هم امسال به بهره‌برداری رسیده و گازدار شده را با حضور ایشان افتتاح کنیم.

ولی کار به نحو احسن انجام شده؛ چراکه خوشبختانه، پیمان‌کاران داخلی ‌ما امروز توانمندی‌های بسیار خوبی پیدا کرده‌اند و سرعت بسیار خوبی در اجرای خطوط لوله دارند، طوری که در کشور عراق هم در بخشی از آن، پیمان‌کاران ایرانی برخی از پروژه‌های خط لوله را اجرا کرده‌اند.

در خصوص استان سیستان و بلوچستان و آخرین شرایط گازرسانی به این استان هم توضیح کوتاهی می‌فرمایید؟

این استان جزو استان‌هایی بوده که شاید به علت دوری از عسلویه، ‌دیرتر از بقیه استان‌ها، کار گازرسانی به آن را آغاز کردیم ولی الآن، این کار شتاب بسیار خوبی گرفته و در حال حاضر، در شهر زاهدان، حدود ۱۸ تا ۲۰ درصد مردم زاهدان به شبکه سراسری گاز متصل شده‌اند.

کار خوب دیگری که در این زمینه انجام دادیم، آن بود که به‌رغم آن که همه استان‌های ما طی این ۴۰ سال پس از انقلاب، گازدار شده‌اند، اما چون نیت داشتیم که کار گازرسانی سیستان و بلوچستان خیلی سریع‌تر پیش رود، از برخی استان‌ها در این زمینه کمک گرفتیم. یعنی ۴ استان را به‌عنوان استان‌های معین به داخل شهر فرستادیم و اکنون هم‌وطنان‌مان شاهد آن هستند که کار بسیار سریع‌تر از آن‌چه انتظار می‌رفت، به پیش می‌رود و امیدواریم که بتوانیم تا زمستان امسال، بخش عمده‌ای از شهر و تا زمستان سال آینده، انشاءالله تمام شهر را به شبکه گاز متصل کنیم.

البته غیر از شهر زاهدان، برای بقیه شهرها هم برنامه داریم؛ برای خاش و زابل. البته زابل همین الآن نیز از طریق CNG به شبکه گاز متصل شده، ضمن این که یک خط لوله بسیار مهم هم داریم برای بحث ایرانشهر به چابهار که تقریباً خط پرهزینه‌ای است و به‌تازگی پیمان‌سپاری آن هم انجام شده و حدود ۴ هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

مختصراً باید بگویم که ما تقریباً در استان سیستان و بلوچستان در حال حاضر، حدود ۸ هزار میلیارد تومان پروژه تعریف کرده‌ایم که پیش‌بینی می‌کنیم در طول ۳ سال، سالی ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان، آن‌جا هزینه کنیم. البته یکی از تعهدات ما هم این بوده که در این پروژه‌ها در حد امکان از نیروهای بومی استفاده کنند. بر همین اساس، در حال حاضر، آن‌جا حدود ۲ هزار نیرو مشغول به کار هستند و در سال‌های آینده، این مساله شدت بیشتری پیدا می‌کند، چون این پروژه‌هایی که الآن تعریف کردیم، به مرور فعالیت‌های‌شان گسترش پیدا می‌کند و حجم کار و فعالیت در آن‌جا، مطمئناً چشمگیرتر خواهد شد.

... و پرسش پایانی؛ وزارت نیرو قبوض کاغذی را حذف کرده، آیا شرکت ملی گاز هم این کار را خواهد کرد؟

البته ما هم این کار را شروع کرده‌ایم، هرچند به نظر می‌رسد تبلیغات‌مان در این زمینه را باید افزایش دهیم. یعنی در برخی از شهرها شروع کرده‌ایم ولی به طور جدی، اکنون سامانه‌هایی را تعریف و معرفی کرده‌ایم که مردم خود با مراجعه با آن سامانه‌ها، شماره اشتراک و موبایل خود را وارد می‌کنند تا از این پس، قبض را از طریق موبایل خود، دریافت کنند.

البته بخشی از کار را هم توسط کنتورخوانان خود انجام می‌دهیم. در حال حاضر، حدود ۳۳ درصد از اطلاعات مشترکین را جمع‌آوری کرده‌ایم و با این سامانه‌ای که تعریف کردیم، انشاءالله در چند ماه آینده، این مهم را نهایی خواهیم کرد. من تصور می‌کنم که بر اساس پیش‌بینی‌ها، شرکت گاز هم از آبان یا آذرماه بتواند قبوض کاغذی را جمع کرده و همه استعلام و میزان مصرف را از طریق شماره همراه، به اطلاع مشترکین برساند.

ضمن این که کار دیگری را نیز در این زمینه انجام داده‌ایم؛ چون برخی خانواده‌ها ممکن است بخواهند قبض چند منزل مسکونی را پرداخت کنند، این امکان را گذاشته‌ایم تا برای هر اشتراک گاز، ۳ یا ۴ شماره موبایل داده، تا این اطلاع‌رسانی همزمان انجام شود.

ممنون و سپاس از وقتی که در اختیار رادیو اقتصاد گذاشتید.

من هم از شما برای اطلاع‌رسانی گسترده شما، سپاسگزارم.