به گزارش اکونا پرس،

 

به نقل از شرکت ملی نفت ایران امروز (یکشنبه، ۲۱ مهرماه) خبر کشف میدان گازی جدیدی را در جنوب استان فارس اعلام کرد که بر اساس اعلام مدیریت اکتشاف این شرکت، این میدان در فاصله ۲۰۰ کیلومتری جنوب شیراز، ۶۰ کیلومتری شمال عسلویه و ۲۵ کیلومتری جنوب باختری شهرستان خنج قرار دارد و از اثبات یکپارچه بودن دو تاقدیس دنگ و باغون که در سازندهای کنگان و دالان بالایی با یکدیگر مرتبط بوده و مخزن گازی یکپارچه‌ای به طول ۵۰ کیلومتر و پهنای میانگین ۵ کیلومتر را به وجود آورده، تشکیل شده است.

مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران درباره روند کشف این میدان توضیح داد: پس از چند سال تلاش مجدانه کارشناسان این مدیریت، احتمال وجود ذخایر غنی هیدروکربوری در ناحیه ارم تایید شد و به‌منظور شناخت دقیق‌تر و ارزیابی‌های فنی، پروژه‌های لرزه‌نگاری و ثقل و مغناطیس‌سنجی در این ناحیه اجرا و سرانجام محل چاه علامت‌گذاری شد. به دنبال آن، عملیات ساخت جاده دسترسی به طول ۶ کیلومتر و احداث سلر و محوطه چاه اجرا و سپس عملیات حفاری در تیرماه سال ۹۷ آغاز شد.

بر اساس این گزارش، حفاری پس از ۹ ماه با عبور از لایه‌های رسوبی مشتمل بر سنگ آهک، دولومیت، شیل، مارن، گچ و ماسه‌سنگ در عمق ۴۶۳۲ متری پایان یافت و پس از دریافت و تفسیر نمودارهای پتروفیزیکی و انجام لایه‌آزمایی، وجود گاز طبیعی در سازندهای مخزنی کنگان و دالان در میدان ارم اثبات شد. بر اساس محاسبات انجام شده، حجم گاز درجای این مخازن بالغ بر ۱۹ هزار میلیارد فوت مکعب است که بیش از ۱۳ هزار میلیارد فوت مکعب آن قابل استحصال است. این حجم تقریبا معادل یک فاز میدان گازی پارس جنوبی است.

نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد سیال مخزن کنگان و دالان بالایی حاوی گاز میعانی با درجه API ۴۹ و میزان سولفید هیدروژن در گاز برابر ۸۰۰ PPM و افق دالان پایینی دارای گاز میعانی سبک و شیرین با درجه API معادل ۵۰ و میزان سولفید هیدروژن در گاز برابر ۴۵ PPM است که نشان دهنده مرغوبیت این گاز است.