به گزارش اکونا پرس،

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، جهانگیر پورهنگ گفت: در نتیجه فعالیت های صورت گرفته و با بهره گیری از الگوی برون سپاری فعالیت ها در توسعه میادین غرب کارون، در ۶ سال گذشته ۲۵۰۰ فرصت شغلی مستقیم ایجاد شده است.

وی در تشریح سازوکار فعالیت های انجام شده در میادین غرب کارون نیز گفت: پس از پایان مراحل توسعه هر یک از میدان های حوزه غرب کارون از سوی شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) به عنوان مجری طرح، راهبری تولید از میدان ها به شرکت نفت و گاز اروندان واگذار می شود که به تازگی مسئولیت بهره برداری از میدان آزادگان جنوبی به این شرکت واگذار شده است.

رونمایی از کارنامه ۶ ساله توسعه در حوزه غرب کارون

پورهنگ در خصوص دستاوردهای صنعت نفت در گستره عملیاتی شرکت نفت و گاز اروندان طی ۶ سال گذشته نیز گفت: راه اندازی فاز نخست تلمبه خانه نفت غرب کارون با ظرفیت اسمی ۴۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۱۳۹۴ از موفقیت های صنعت نفت در این منطقه است که بنابر تقویم کاری قرار است در فاز دوم توسعه این تلمبه خانه، ظرفیت آن به بیش از ۷۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان راه اندازی تصفیه خانه های آب صنعتی آزادگان و یادآوران با مجموع ظرفیت ۹۰ هزار بشکه در روز، احداث و راه اندازی خط لوله ۲۰ اینچ انتقال نفت خام از واحد بهره برداری دارخوین به تلمبه خانه غرب کارون به طول ۸۰ کیلومتر و احداث نیروگاه تولید برق غرب کارون با ظرفیت اسمی ۵۰۰ مگاوات را در شمار دستاوردهای وزارت نفت در گستره عملیاتی غرب کارون برشمرد. 

وی همچنین آغاز احداث کارخانه گاز مایع ۳۲۰۰ با ظرفیت اسمی ۵۷۰ میلیون فوت مکعب گاز در روز، شروع عملیات اجرایی کارخانه فرآورش و نمکزدایی میدان آزادگان جنوبی به ظرفیت اسمی ۳۲۰ هزار بشکه در روز و امضای قرارداد توسعه میادین نفتی سپهر و جفیر و همچنین میدان مشترک سهراب با شرکت های ایرانی را از دیگر فعالیت های وزارت نفت در این  منطقه برشمرد و افزود: در حوزه جمع آوری گازهای همراه نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است که از آن جمله می توان به انعقاد قرارداد جمع آوری گازهای مشعل واحد بهره برداری غرب کارون به میزان ۵۰ میلیون فوت مکعب در روز با یک شرکت ایرانی اشاره کرد.

به گفته پورهنگ، کشف میدان نفتی مشترک جدید مینو در جزیره مینو آبادان و کشف میدان بزرگ نفتی نام آوران از دیگر دستاوردهای وزارت نفت در گستره عملیاتی مناطق نفتخیز جنوب و این شرکت و حوزه عملیاتی غرب کارون بوده است.

فعالیت های اروندان در حوزه مسئولیت های اجتماعی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان در ادامه به خدمات این شرکت در حوزه مسئولیت های اجتماعی اشاره و اظهار کرد: این شرکت همسو با مسئولیت های ذاتی خود همواره صیانت از زیست بوم و تامین رفاه مناطق پیرامونی حوزه عملیاتی را سرلوحه فعالیت های خود قرار داده است که به عنوان نمونه می توان به احداث ورزشگاه فوتبال ۱۵هزار نفری در شهرستان خرمشهر و ساخت درمانگاه شهرستان دارخوین، همیاری و کمک رسانی به مناطق در معرض سیلاب در اوایل امسال و همچنین بازسازی مدارس و منازل و زیر ساخت های روستایی که به علت سیلاب به آنها آسیب رسیده است، اشاره  کرد.

وی همچنین از اخذ مصوبه و اخذ مجوزهای لازم برای احداث دو باب مدرسه استثنایی در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی در خرمشهر خبر داد. 

بنابراین گزارش، شرکت نفت و گاز اروندان در سال ۱۳۸۳ با هدف راهبری و تولید از ۱۴ میدان نفتی غرب رودخانه غرب کارون فعالیت خود را آغاز  کرد. با توجه به اینکه بیشتر این میادین درحوزه میادین مشترک کشور هستند، توسعه و تولید از این میادین همواره اولویت نخست وزارت نفت بوده و از اهمیت راهبردی برای کشور برخوردار است.

چشم انداز شرکت نفت و گاز اروندان در سال ۱۴۰۴ رسیدن به تولید روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز از این میادین است، که این مهم به سبب قرار گرفتن بیشتر چاه ها، خطوط لوله انتقال نفت و تاسیسات نفتی غرب کارون در جغرافیای تالاب هورالعظیم و شرایط آبی - خاکی عملیات نفتی در کشور بی نظیر است.