به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، این جلسه بیستم آذرماه با حضور مشاور مسئولیت اجتماعی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، رئیس کانون کارآفرینی استان خوزستان، مشاور مدیرعامل شرکت پتروشیمی اروند و مسئول اسبق ارتباط فرمانداری و صنعت، مسئول و کارشناس واحد صنایع اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ماهشهر، مسئول کمیته سرمایه‌گذاری دفتر نماینده مردم ماهشهر در مجلس شورای اسلامی، مدیر شهرک‌های صنعتی بندر امام و ماهشهر، رییس روابط‌عمومی شرکت فجر انرژی و دبیر مجمع روسای روابط‌عمومی شرکت‌های پتروشیمی ماهشهر و همچنین کارشناس توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط در حوزه نوآوری و کارآفرینی برگزار شد.

مرویان حسینی، مشاور مسئولیت اجتماعی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در ابتدای این نشست، ضمن اشاره به مطالعات صورت گرفته در سطح منطقه ماهشهر و احصاء 54 مسأله با روش تحلیل مضمون نظرات و دیدگاه‌های مدیران و مسئولین شهری و شرکت‌های پتروشیمی، توسعه صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی و طراحی مدل‌های ترکیبی برای رفع نیازهای مختلف شرکت‌های پتروشیمی در چارچوب اشتغال‌آفرینی محلی را به‌عنوان یکی از استراتژی‌های حوزه مسئولیت اجتماعی مطرح کرد و افزود مهمترین اهداف تشکیل کارگروه مطالعات و توسعه صنایع پایین‌دستی و میان‌دستی، شناسایی پتانسیل‌های منطقه‌ای، آسیب‌شناسی و عارضه‌یابی طرح‌های صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی و همچنین بررسی سیاست‌ها و راهبردهای توسعه صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی پتروشیمی منطقه ماهشهر از طریق تعامل دستگاه‌های مختلف شهرستان با مجموعه‌های پتروشیمی منطقه است.

در ادامه نیک فرجام، مشاور مدیرعامل شرکت پتروشیمی اروند و مسئول اسبق ارتباط فرمانداری و صنعت با بیان آمار و اطلاعات از وضعیت تولید محصولات در شرکت‌های پتروشیمی منطقه و نیز میزان خرید کالاها و خدمات از شرکت‌های منطقه، به ویژگی‌های منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر به‌عنوان خوشه صنعتی پویا و فرآیندهای مرتبط با آن و نیز استراتژی‌های توسعه صنایع پایین‌دستی پرداخت.

در این جلسه قنواتی و بن‌رشید، مسئولین واحد صنایع اداره صمت ماهشهر ضمن بیان مشکلات موجود در صنعت و عدم توجه شرکت‌های پتروشیمی به خرید ملزومات عمومی از منطقه ماهشهر با وجود رعایت استانداردها و ظرفیت تولید، لیستی از ظرفیت‌های موجود شهرستان و نیز حمایت‌های مورد نیاز برای توسعه صنایع پایین‌دستی شهرستان را ارائه کردند.

پاپی‌زاده، مدیر شهرک‌های صنعتی بندر امام و ماهشهر نیز در اولین جلسه این کارگروه با معرفی خدمات حمایتی و مزایای استقرار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی بندر امام و بندر‌ ماهشهر و تببین وضعیت موجود شهرک‌ها بر ایجاد کنسرسیوم برای تضمین تعهدات و خرید محصولات از صنعتگر، تکمیل خوشه‌های تخصصی و همچنین واگذاری واحدهای زنجیره تأمین مواد اولیه به بخش خصوصی به‌منظور سهولت تأمین مواد اولیه صنایع شهرستان تأکید داشت.

در ادامه این جلسه، هرمز، رئیس کانون کارآفرینی استان خوزستان با ارائه آمار و اطلاعات به ارائه گزارش اقدامات محقق شده در زمینه توسعه صنایع پایین‌دستی و میان‌دستی و نقاط دارای پتانسیل توسعه و همچنین تشریح برخی ویژگی‌های فرهنگی و عوامل بازدارنده در توسعه کارآفرینی و رشد صنایع پایین‌دستی در منطقه پرداخت و افزود فرآیند و سیستم خرید شرکت‌های پتروشیمی نیازمند تعریف مدل، تغییر و بهبود است.

مسئول کمیته سرمایه‌گذاری دفتر نماینده مردم ماهشهر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از خروج سرمایه‌ از کشور و فقدان بستر سرمایه‌گذاری و ناهماهنگی دستگاه‌های متولی در این زمینه، پیشنهاد تدوین سند تکریم سرمایه‌گذار را مطرح کرد. لیاقت ضمن پیشنهاد تشکیل هلدینگ صنایع تکمیلی در سطح شهرستان و بیان برخی ویژگی‌های آن، بر شناسایی نیاز توسط بخش طرح‌ و ‌برنامه هلدینگ پیشنهادی و تعریف سیستم تک پنجره‌ای نیز اشاره داشت.

صیفوری، رییس روابط‌عمومی شرکت فجر انرژی و دبیر مجمع روسای روابط‌عمومی شرکت‌های پتروشیمی ماهشهر نیز در ادامه با آسیب‌شناسی و بررسی عوامل موثر در شکل‌گیری وضعیت موجود، نوع تفکر صنعت نسبت به جامعه پیرامونی، مشکلات و مسائل مرتبط با قوانین و مقررات، لایه‌های فرهنگی و‌ اجتماعی شکل گرفته در سطح منطقه، عدم توجه به بازار و شناخت نیاز و همچنین قائم به فرد بودن فعالیت‌ها را از جمله مهمترین عوامل عدم توسعه صنایع پایین‌دستی بر شمرد.

در انتهای این نشست، میبدی نیک، کارشناس توسعه کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط در حوزه نوآوری و کارآفرینی به ارائه مدل جامع مبتنی بر رویکرد نوآوری باز و ظرفیت‌های بومی برای توسعه کسب و کارهای پایدار در شهرستان بندر ماهشهر پرداخت. میبدی ضمن ترسیم نقش هر یک از بازیگران و ذی‌نفعان در مدل پبشنهادی توسعه کسب و کار نوآورانه در سطح شهرستان، نمونه‌های موفق اجرا شده صنایع پایین‌دستی با رویکرد دانش‌بنیان و همچنین زمینه‌های با پتانسیل بالای اشتغال‌آفرینی عمومی مبتنی بر نوآوری در سطح شهرستان بندر ماهشهر را برشمرد.

در پایان جلسه، حاضرین بر ادامه یافتن جلسات کارگروه و نیز پیگیری همه جانبه اعضاء به‌منظور تحقق اهداف تعیین شده برای کارگروه تأکید کردند.