به گزارش اکونا پرس،

رامین حاتمی در حاشیه امضای قرارداد گازدوست کردن مخازن گاز میعانی که پیش از ظهر روز (سه شنبه، ۲۶ آذرماه) میان شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر امضا شد، گفت: اجرای روش تحریک شیمیایی چاه های گازی برای نخستین بار در کشور انجام می شود و با دستیابی به این فناوری، امکان افزایش تا سقف ۲ برابری تولید گاز و میعانات گازی در مخازن گاز میعانی وجود خواهد داشت.

وی با بیان اینکه این فناوری در پنج میدان گازی منتخب شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در تنگ بیجار،‌سرخون، تابناک، شانول و شوریجه به صورت پایلوت اجرایی خواهد شد، گفت: میزان بازدهی فرآیند تولید از هر یک از این میدان ها، به شرایط خاص سنگ مخزن آن میدان بستگی خواهد داشت.

وی متذکر شد: پس از اجرای آزمایشی این فناوری در یکی از مناطق منتخب اعلام شده، امکان بسط آن به سایر مخازن گازی میعاناتی کشور نیز وجود خواهد داشت.

حاتمی در ادامه با اشاره به اینکه در اجرای این طرح از کمک مشاور خارجی نیز استفاده خواهد شد، گفت: با اجرای این قرارداد و عملیاتی سازی مفاد مربوط به آن، ضمن امکان افزایش تولید گاز و میعانات گازی از مخازن گاز میعانی تا سقف ۲ برابر،‌امکان صادارت فناوری مربوطه به کشورهای همجوار نیز وجود خواهد داشت.

وی تاکید کرد: این قرارداد در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت و جلوگیری از کاهش تولید گاز در مخازن گاز میعاانی در حوزه زاگرس جنوبی، شرق و غرب منعقد شده است.

وی همچنین از پیگیری فناوری دیگری در حوزه افزایش تولید از چاه های نفتی خبر دارد و گفت: تلاش می شود تا تست میدانی این پروژه در منطقه دارخوین انجام پذیرد.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با اشاره به اینکه لازم است تا مشارکت با دانشگاه ها در پروژه های پژوهشی این شرکت افزایش یابد، گفت: شرکت نفت مناطق مرکزی ایران علاقهمند است تا هابی در زمینه بررسی چاه هایی با امکان تولید میعانات گازی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ایجاد شود.