به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی پتروشیمی اروند، «حسن نشان‌زاده مقدم» در تشریح رکوردهای جدید تولید، فروش و صادرات بزرگترین زنجیره محصولات کلر ایران و خاورمیانه، گفت: پتروشیمی اروند از ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 800 هزار تن محصولاتی همچون کاستیک، اتیلن دی کلراید «ای.دی.سی»، وینیل کلراید منومر «وی.سی.ام» و گرید متونع پی.وی.سی برخوردار بوده که از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 104 درصد برنامه تولید در این پتروشیمی محقق شده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی اروند با اشاره به ثبت رکورد جدید سودآوری در این زنجیره کلر ایران، تصریح کرد: در شرایط فعلی پتروشیمی اروند نه تنها زیان ده نیست که به طور کامل به سودآوری رسیده و حتی بخش عمده‌ای از بدهی انباشت پرداخت شده و سود انباشت جایگزین زیان انباشته شده است.

وی با اعلام اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون میزان سودآوری این مجتمع پتروشیمیایی بیش از 40 درصد بالاتر از کل عملکرد پارسال بوده است، اظهار داشت: اروند بزرگترین تولیدکننده کلر در صنعت پتروشیمی کشور بوده که از ابتدای سال جاری افزایش تولید کلر منجر به افزایش عرضه خوراک بیشتری به پتروشیمی بندرامام، غدیر، کارون و خوزستان شده است.

او با یادآوری اینکه 650 هزار تولید گریدهای مختلف محصولات پی.وی.سی صنعت پتروشیمی کشور به خوراک عرضه شده از سوی پتروشیمی اروند وابستگی دارد، بیان کرد: به عبارت دیگر افزایش تولید کلر در این پتروشیمی منجر به افزایش تولید سایر مجتمع‌های پتروشیمی شده که خوراک خود را از اروند تامین می‌کنند.

نشان‌زاده یکی از برنامه‌های مهم و اولویت دار در دست اجرای در این مجتمع پتروشیمی را تکمیل ظرفیت تولید کلر عنوان کرد و افزود: پیش بینی می‌شود تا اواسط اسفندماه امسال حدود هشت درصد ظرفیت خالی تولید کلر در این مجتمع پتروشیمی کامل شده و زمینه تولید با ظرفیت اسمی کلر فراهم شود به طوری که انتظار داریم با این تکمیل ظرفیت سالانه حدود یکصد هزار تن به ظرفیت تولید محصولات در پتروشیمی اروند و حدود 250 هزار تن در صنایع تکمیلی و پائین دستی پتروشیمی افزوده شود.

مدیرعامل پتروشیمی اروند ظرفیت تولید سالانه کلر در این مجتمع پتروشیمی را حدود 585 هزار تن اعلام کرد و یادآور شد: اسفندماه امسال با اجرای طرح ویژه رفع گلوگاه‌ها و موانع تولیدی و فرآیندی بعد از گذشت بیش از یک دهه زمینه تولید با ظرفیت حداکثری کلر به عنوان خوراک استراتژیک دست کم پنج پتروشیمی کشور فراهم می شود.

وی در ادامه با اشاره به تولید با 90 درصد ظرفیت اسمی «اس.پی.وی.سی» و 70 درصدی «ای.پی.وی.سی» به عنوان دو محصول مهم زنجیره کلر و پی.وی.سی کشور، بیان کرد: هم اکنون شناسایی و رفع موانع و گلوگاه ها و دستیابی به پایداری تولید مهمترین برنامه در دست اجرا در پتروشیمی اروند است.

نشان زاده با تاکید بر اینکه با اجرای این برنامه کلیدی پتروشیمی اروند پس از سال‌ها خود را آماده رکوردشکنی در تولید محصولات زنجیره کلر می کند، گفت: در حال حاضر مشکلی در تامین خوراک اتیلن هم وجود ندارد و این موضوع مسیر را برای ثبت رکوردهای جدید تولید و سودآوری در این مجتمع پتروشیمی هموار کرده است.

وی با اشاره به اصلاح ساختارهای مالی، بازرگانی، انبارداری، لجستیک و اداری در این پتروشیمی، تصریح کرد: با اصلاح ساختاری درحالی پارسال با بیش از 38 هزار تن محصول فروخته نشده و دپو شده در انبارها روبرو بودیم که در شرایط فعلی حتی یک تن محصول فروخته نشده و بدون مشتری نه تنها وجود ندارد که حتی مشتریان اقدام به پیش فروش محصولات کرده‌اند.