به گزارش اکونا پرس،

به نقل ازروابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران ،مهندس رامین حاتمی در جلسه پیش بینی بهره دهی چاه های شرکت نفت مناطق مرکزی ایران برای نیمه اول سال 1399 در رابطه با جزییات تولید نفت و گاز از سه شرکت تابعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران  ، اظهار داشت : طی 11 ماه امسال بالغ بر 47 میلیارد و 169 میلیون متر مکعب گاز و دو میلیون و 37 هزار بشکه نفت در شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی تولید شده است.

وی افزود : در این مدت در شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق 13 میلیارد و 800 میلیون متر مکعب گاز برداشت شده است. همچنین بهره برداری از تنها میدان گازی در شرکت بهره برداری نفت وگاز غرب در این مقطع معادل یک میلیارد  و 690 میلیون متر مکعب و 33 میلیون بشکه نفت  بوده است.

 در این جلسات که با حضور مدیر عامل ، مدیران و روسای ستادی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و مدیران و روسای شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی ، شرق و غرب برگزار شد، مهندس حاتمی درباره برخی از طرحهای در دست اجرای این شرکت تصریح کرد : در شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی طرح افزایش تولید میدان آغار به میزان 20 میلیون متر مکعب در روز در برنامه های آینده این شرکت قرار دارد . در این طرح توسعه بخش بالادست و پایین دست میدان از ظرفیت 22 به 42 میلیون متر مکعب در روز  تعریف شده که شامل حفاری چاههای جدید ، توسعه مرکز تفکیک میدان آغار ، احداث خط لوله انتقال و توسعه پالایشگاه فراشبند می شود. همچنین برای تثبیت تولید گاز ،  طرح بازآرایی ایستگاه تقویت فشار نار ، احداث ایستگاههای تقویت فشار کنگان ، وراوی ، هما و سرخون برنامه ریزی شده است

بر اساس این گزارش ، مهندس حاتمی از تزریق یک میلیارد و 449 میلیون متر مکعب گاز به مخزن شوریجه D جهت ذخیره سازی در شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق  اشاره کرد و افزود : طی هشت ماه اول امسال یک میلیارد و 449 میلیون متر مکعب گاز تزریق شده و میزان بازتولید برای فصل سرد تاکنون یک میلیارد و 303 میلیون متر مکعب بوده است .

این گزارش می افزاید ، مهندس حاتمی با تقدیر از زحمات همکاران ستادی و عملیاتی شرکتهای تابعه ، نقش آنها را تامین و تضمین سوخت پایدار مهم برشمرد و خاطرنشان کرد : انجام تعهدات تکلیفی و تامین سوخت پایدار مرهون تلاش و زحمات همکاران در ستاد تهران ، ستاد شرکتهای تابعه و مناطق عملیاتی است و به نوبه خویش در این مجال از زحمات آنها تقدیر به عمل می آورم. به خصوص برداشت و تولید صیانتی از میدانهای مشترک که یکی از دغدغه های اصلی مجموعه صنعت نفت به شمار مِی آید.

مهندس حاتمی از انجام یکی از بزرگترین و پیچیده ترین طرح  برداشت داده های لرزه نگاری دو بعدی و سه بعدی صنعت نفت در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران روی میدانهای تنگ بیجار ،  دلاوران  ، باباگیر و بانکول در استان ایلام  خبر داد و تصریح کرد :  طرح  برداشت داده های لرزه نگاری میدانهای ذکر شده به وسعت یک هزار و 560 کیلومتر مربع در بخش سه بعدی و بیش از 800 کیلومتر در بخش دو بعدی در دست اقدام است.  در حال حاضر در این پروژه حدود 550 نفر مشغول به کار هستند و  با پردازش و تفسیر همزمان اطلاعات لرزه نگاری برداشت شده ، برنامه ریزی توسعه آتی و  تعیین موقعیت چاه های توسعه ای  بر روی این میدانها  را میسر می سازد.  

بر اساس این گزارش ، تعداد میدانهای تحت پوشش  شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در آغاز فعالیت در سال 1378  شامل 5 میدان نفتی و 9 میدان گازی بوده که هم اکنون 12 میدان گازی و 13 میدان نفتی توسعه  یافته در اختیار دارد و دو میدان نفتی و دو میدان گازی نیز در حال توسعه است . در مجموع مسئولیت توسعه، تولید، فرآورش و انتقال نفت و گاز بالغ بر 84 میدان گازی و نفتی شناخته شده در بخش اعظمی از مناطق خشکی کشور را بر عهده دارد. عملکرد این شرکت تاثیر بسزایی در چرخه اقتصاد و تامین انرژی پایدار با حفظ و صیانت از منابع ملی دارد.