به گزارش اکونا پرس،

 به نقل از شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، رئیس اداره ایمنی، بهداشت، محیط زیست و پدافند غیرعامل این شرکت گفت: این موفقیت در حالی کسب شده است که ضریب حوادث این شرکت نیز تنها با دو مورد حادثه موتوری کوچک، حدود صفر است.

مهندس علیرضا امینی، در ادامه با تشریح عملکرد اداره اچ‌اس‌یی در سال گذشته، فعالیت های این اداره را در بخش های ایمنی، آتش نشانی، بهداشت، پدافند غیرعامل، محیط زیست و آموزش تقسیم بندی کرد.

وی، در تشریح عملکرد بخش ایمنی، گفت: علاوه بر تحقق رکورد کار بدون حادثه، اجرای پروژه مطالعات HAZOP (تکنیک مطالعه خطرات و راهبری) در مناطق عملیاتی آغار و دالان و سروستان و سعادت‌آباد، اجرای دستور العمل هوا زدایی با گاز نیتروژن در مناطق عملیاتی، تشکیل کارگروه مدیریت ایمنی فرآیند، تشکیل کارگروه نرم‌افزار شبیه سازی حوادث، نظارت بر اجرای مقررات و دستورعمل‌های HSE در حوزه های بهره‌برداری و تعمیرات اساسی را از دیگر اقدامات مهم انجام گرفته در این زمینه است.

امینی، تشریح کرد: در بخش آتش نشانی نیز تعمیرات اساسی تجهیزات اطفاء حریق و بازسازی موتوری ۱۱ دستگاه خوردو اطفاء حریق در مناطق عملیاتی، اجرای پروژه مقاوم سازی ساختمان ۱۱ طبقه اداری ستاد شیراز در برابر حریق، بازنگری و اجرای سیستم های اعلان و اطفاء حریق مربوط به مناطق عملیاتی و ستاد شیراز، تهیه برنامه جامع آمادگی جسمانی پرسنل آتش نشانی از جمله اقدامات شاخص این بخش در سال گذشته است.

وی، به اقدامات انجام گرفته در حوزه محیط زیست اشاره کرد و گفت: در این حوزه نیز اجرای طرح خوداظهاری در پایش آلاینده های محیط زیستی، تعامل سازنده با ادارات حفاطت محیط زیست شهرستان های مختلف واقع در حوزه جغرافیایی شرکت، اجرای پروژه احیاء خاک‌های آلوده به مواد هیدروکربنی در منطقه عملیاتی آغار و دالان، اجرای پروژه مدل سازی و تحلیل انتشار آلاینده ها از مشعل های مناطق عملیاتی زاگرس جنوبی با استفاده از نرم افزارهای استاندارد، تدوین دستورعمل ارزیابی جنبه های محیط زیستی، ساخت آبشخور حیات وحش در منطقه عملیاتی پارسیان، توزیع بسته های محیط زیستی در مدارس شهرستان های فیروزآباد، کنگان و جم را از جمله مهمترین اقدامات محیط زیستی در سال ۹۸ است.

امینی، اضافه کرد: با اقدامات انجام گرفته در زمینه محیط زیست در این شرکت: سال گذشته، شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به عنوان شرکت برتر در حوزه کنترل آلاینده های هوا در میان شرکت های زیر مجموعه شرکت ملی نفت انتخاب شد و همچنین کارشناس حفاظت محیط زیست شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی نیز به عنوان کارشناس برتر در سطح شرکت ملی نفت ایران معرفی شد.

رئیس اداره اچ‌اس‌یی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در تشریح فعالیت‌های انجام گرفته در بخش پدافند غیرعامل، اظهار داشت: تجهیز و راه اندازی اتاق مدیریت بحران به صورت شبانه روزی، برگزاری ۱۸ رزمایش مختلف در مناطق عملیاتی، تهیه سناریوی رزمایش سایبری، آتش سوزی، تخلیه اضطراری، امداد و نجات در ستاد شیراز، به روز رسانی روش اجرایی واکنش در شرایط اضطراری، تهیه دستورعمل نگارش سناریو و رزمایش ها، انجام مطالعات جامع و تفصیلی پدافند غیر عامل از جمله اقدامات انجام گرفته در این حوزه است.

امینی، گفت: در حوزه بهداشت نیز اقداماتی مانند انجام پروژه بهبود وضعیت تغذیه شاغلین به صورت پایلوت در منطقه عملیاتی پارسیان، اجرای پروژه‌های ارزیابی ریسک بهداشتی و انجام مطالعات ارگونومیک مربوط به مشاغل عملیاتی و ستادی بر اساس متدهای پیشرفته، ساماندهی و مدیریت معاینات طب صنعتی کارکنان، اجرای طرح غربالگری فشار خون، پیاده‌سازی دستورعمل های مبارزه با بیماری کرونا، همکاری با شهرستان‌های مجاور تاسیسات در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی، انجام گرفته است.

وی، با اشاره به سایر فعالیت های انجام شده در حوزه عمومی و HSE پیمانکاران ، افزود: اجرای ممیزی داخلی از مناطق عملیاتی در راستای استقرار سیستم مدیریت HSE-MS، تهیه تفاهم نامه همکاری با سازمان هلال احمر شیراز، بازنگری در سیستم های صدور پروانه کار، تهیه ۴۵ فقره الزامات اچ‌اس‌یی جهت درج در قراردادها، بومی سازی دستورعمل های مدیریت اچ‌اس‌یی پیمانکاران وزارت نفت، مهمترین اقدامات انجام گرفته در زمینه HSE عمومی است.

امینی همچنین به فعالیت های آموزشی انجام گرفته در سال قبل اشاره کرد و گفت: برگزاری دوره های آموزش عمومی و تخصصی برای کلیه کارکنان، برگزاری دوره های آموزشی آشنایی با نحوه کار خاموش کننده های دستی حریق ویژه کارکنان حراست در سطح شرکت و استانداردسازی منابع آموزشی اچ‌اس‌یی از جمله این اقدامات است.

وی، در پایان با اشاره به اینکه تیم آتش نشانان این شرکت همواره جز سه تیم برتر المپیاد های ورزشی ویژه آتش نشانان وزارت نفت است، گفت: سال گذشته نیز نماینده این شرکت موفق شد مقام های دوم و پنجم در چهارمین المپیاد آتش‌نشانان شرکت ملی نفت و وزارت نفت را کسب کند.

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی یکی از شرکت های زیر مجموعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران است که تعدادی از میدان های نفتی و گازی کشور را در سه استان فارس، بوشهر و هرمزگان راهبری می کند.