به گزارش اکونا پرس،

مهندس احمد محمدی ،مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ضمن تشریح دستاوردهای یکساله این شرکت، از خیز بلند قطب تولید نفت ایران برای تحقق اهداف سال جهش تولید سخن می گوید.

وی با اشاره به اینکه کشور ما امروز در جایگاهی است که آثار مخرب تحریم ها را براحتی جبران نموده و قادر خواهد بود از بروز هرگونه اخلال در روند امور مرتبط با تولید جلوگیری کند اما در دراز مدت باید برای روز آمدی تکنولوژی‌ها، کاهش آثار و عوارض زیست محیطی تولید نفت و گاز گام های بلندی بردارد.

افزایش ظرفیت تولید با به ثمر نشستن بسته های اجرایی طرح توسعه 28 مخزن

مهندس محمدی با تشریح دستاوردهای این شرکت در ارتباط با افزایش ظرفیت تولید در سال 1398 گفت: تحقق اهداف برنامه تولید از حیث تولید نفت خام، تأمین خوراک پالایشگاه های کشور و پتروشیمی های مستقر در خوزستان مهمترین دستاورد شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب از حیث انجام وظایف ذاتی بوده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته، تولید برخی از شرکت‌های بهره بردار از عدد برنامه مصوب، پیشی گرفته است تصریح کرد: در سال 99 نیز افزایش ظرفیت تولید، از طریق و به ثمر نشستن بسته های اجرایی طرح توسعه 28 مخزن، اجرای برنامه های حفاری و تعمیر چاه ها و حفظ و افزایش ظرفیت فرآورشی با تعمیر و بازسازی تاسیسات و ماشین آلات فرآیندی و خطوط لوله محقق خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با تشریح آخرین وضعیت طرح توسعه 28 مخزن اظهار داشت: این طرح اولویت اصلی این شرکت و یکی از اولویت های شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت است که با جدیت کامل دنبال می شود و با وقوع شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال گذشته و بوجود آمدن شرایط اضطراری، این طرح متوقف نشده است.

وی گفت: با مدیریت بهینه منابع انسانی و رعایت زمان بندی لازم، فرآیند مناقصات 4 بسته قراردادی جدید از این طرح شامل بالارود، مارون3، مارون6 و چیلینگر ،  گرنگان در مراحل پایانی قرار دارند و به زودی پیمانکاران آنها مشخص و قراردادها امضا خواهد شد.

 مهندس محمدی افزود: آغاز امور مناقصه 3 بسته دیگر شامل سولابدر، بینک و لالی بنگستان نیز در روزهای پیش رو کلید خواهد خورد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با اشاره به لزوم به سرانجام رسیدن مناقصات تمام ۲۷ بسته طرح افزایش و نگهداشت تولید ۲۸ مخزن این شرکت حداکثر تا ۳ ماه آینده، خاطر نشان کرد تاکنون تکلیف ۱۳ بسته از این طرح مشخص شده است و تا اردیبهشت ماه  تکلیف ۴ بسته دیگر نیز مشخص خواهد شد.

برنامه عملیاتی سال ۱۳۹۹ ‌بر اساس رویکرد EPC/EPD تدوین شده است

 وی با اشاره به اینکه برنامه مالی-عملیاتی این شرکت در سال ۱۳۹۹ ‌با محوریت پروژه های میدان محور EPC/EPD  تدوین شده است گفت: بر این اساس ده ها پروژه سطح الارض و تحت الارض برای نگهداشت و افزایش توان تولید اجرا خواهد شد.

مهندس محمدی افزود: با اجرای این پروژه ها در مجموع 80 دکل حفاری مشغول فعالیت خواهند شد که این مهم علاوه بر کمک به  شرکت ملی حفاری ایران و صنعت های وابسته به حفاری، رونق کسب و کار و فعالیت های اقتصادی پیمانکاران این طرح و همچنین شرکت های خصوصی حوزه نفت و گاز را به دنبال خواهد داشت.

آخرین گام های ساخت داخل، با بومی  سازی بالغ بر 7500 قلم قطعات یدکی

مهندس محمدی توجه به تولید داخل مهمترین دستاورد و نقطه قوت کشور در برابر توطئه ها و تلاطم های ناشی از تحریم است که به فرمایش مقام معظم رهبری منشاء قدرت و عامل استقامت ما در برابر تهدیدات ناشی از تحریم تجاری و مالی است، افزود: خدمت بزرگ صنعت نفت به کشور افزایش اعتماد به نفس ملی و اثبات ادعای توانستن در هیاهوی کرکننده تبلیغات منفی و جنگ تمام عیار اقتصادی علیه کشور است.

وی با اشاره به این که صنعت نفت ظرفیت بزرگی برای جهش تولید در کشور ایجاد خواهد کرد افزود: تنها در بخش ساخت داخل نیاز این شرکت به دستکم 7500 قلم کالای پرمصرف، نوید بخش تحرک و تکاپو در حوزه ساخت داخل است که به واسطه آن بسیاری از تولید کنندگان سهمی در فرایند طراحی و تولید این اقلام خواهند داشت.

مهندس محمدی ادامه داد: در راستای این برنامه لیست افزون بر 7500 قلم از اقلام یدکی ماشین آلات فرآیندی، حفاری، بهره برداری، برق و ابزار دقیق، تأسیسات سطح الارضی، تحت الارضی در قالب لوح فشرده در دو گروه اصلی تهیه و به 4 انجمن و تشکل صنعتی مرتبط با ساخت داخل ارائه شد و علاوه بر آن در سایت  WWW. nisoc.ir نیز با عنوان نمایشگاه مجازی اقلام یاد شده جهت رؤیت عموم سازندگان عضو، غیرعضو انجمن های سازندگان بارگذاری شده است.

وی خاطرنشان ساخت: طبق برآورد کارشناسان مدیریت تدارکات و امور کالا، پیش بینی می شود تا پایان سال 1399 کار ساخت و بومی سازی دانش فنی ساخت حدود 5000 قلم از این قطعات به سرانجام برسد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب تصریح کرد: با اقداماتی که طی سالیان اخیر در خصوص بومی سازی اقلام استراتژیک انجام شده است کلیه اقلام حفاری، تجهیزات سرچاهی ، مواد شیمیایی و کالای مورد نیاز عملیات حفاری از منابع داخلی تامین شده و در این بخش هیچ نیازی به خارج از کشور وجود ندارد.

وی با اشاره به تولید انواع مته های حفاری در کشور گفت: طی ده سال گذشته با پشتیبانی و راهبری شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب کار تولید فناورانه مته های حفاری توسط مراکز تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان آغاز شد که نتایج ارزنده این تلاش در قالب تولید مته های صخره ای و دکمه ای توسط جهاد دانشگاهی در سال گذشته نمایان گردید.

توسعه پایدار با حفظ محیط زیست؛ استفاده از روش های نوین حفاظت خاک در مناطق عملیاتی

مهندس محمدی با تشریح دستاوردهای ارزنده زیست محیطی این شرکت در یکسال گذشته گفت: در این بخش نیز کلیه اقدامات و تمهیدات متکی به توان داخل است به عنوان مثال طراحی و ساخت مشعل های بدون دود که از تکنولوژی خاصی برخوردار بوده و پیش تر از خارج وارد می شده است بیانگر ظرفیت بالقوه سازندگان ایرانی برای نقش آفرینی در این حوزه است.

وی افزود: با بهره گیری از توان شرکت های داخلی هم اکنون 4 قرارداد عمده و یک تفاهم نامه جمع آوری گازهای مشعل با هدف کاهش آلاینده های زیست محیطی و همچنین تأمین خوراک پتروشیمی ها، در در دست اجرا دارم که پیامدهای مثبت زیست محیطی و اقتصادی برای استان های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر به همراه دارند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: این قراردادها شامل جمع آوری گازهای مشعل منطقه گچساران و شرق استان خوزستان با شرکت پالایش بیدبلند خلیج فارس ، قرارداد  جمع آوری گازهای مشعل منطقه مارون و اهواز با شرکت پتروشیمی مارون، دو قرارداد مزایده فروش گازهای همراه با دو شرکت بخش خصوصی و تفاهم نامه با شرکت پتروپالایش بختیاری با هدف جمع آوری گازهای همراه نفت شمال استان خوزستان می باشد که با اجرای آنها90 درصد گازهای مشعل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب جمع آوری خواهد شد.

 وی با تاکید بر این که طرح های زیست محیطی در درجه نخست برای افزیش سلامت مردم اجرا می شود اظهار داشت: این شرکت برای کاهش آلاینده های هوا در شهر اهواز در کوتاه مدت، نصب سامانه بهسوزی مشعل را در سال 1397 در واحد بهره برداری شماره 3 اهواز و نصب سامانه بهسوزی مشعل را در واحد بهره برداری شماره 2 اهواز در سال گذشته اجرا کرده است که ضمن کاهش آلاینده های زیست محیطی در مجاورت کلانشهر اهواز از سوزاندن روزانه 20 میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت جلوگیری به عمل می آید.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب اظهار داشت: این شرکت همسو با کاهش آلاینده های هوا، مسائل مربوط به آلودگی خاک ناشی را نیز دنبال می کند و استفاده از خدمات شرکت‌های دانش بنیان در پاکسازی خاک های آلوده را در دستور کار خود دارد.

وی گفت: سال گذشته برای نخستین بار در کشور طرح مدیریت پسماندهای حفاری به روش بیولوژیک(کمپوستینگ) در این شرکت اجرا شد و به بهره برداری رسید که علاوه بر تسریع در پاکسازی خاک های آلوده، در مقایسه با Zero Discharge 50 درصد ارزان تر است.

مهندس محمدی خاطرنشان ساخت: از 10 سال پیش تا کنون 7 دستگاه حفاری متعلق به شرکت ملی حفاری ایران به سیستم مدیریت پسماند(Zero Discharge)  مجهز شده که در این مدت بیش از 100 حلقه چاه بدون ایجاد آلایندگی خاک حفاری شده است.

سالی بدون تلفات و آسیب‌های انسانی و حوادث مهم صنعتی

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب پشت سر نهادن سالی بدون تلفات و آسیب‌های انسانی و حوادث مهم صنعتی را نشانه اثربخش بودن اقدامات پیشگیرانه در زمینه اجرای دقیق دستورالعمل ها و راهنمایی های مرتبط با اچ اس ای در ستاد و شرکت های بهره برداری برشمرد و افزود: این دستاورد نشانه اجرای نظام مدیریت HSE پیمانکاران، اصلاح نظام صدور پروانه کار سرد و گرم، افزایش کمیت و کیفیت نظارت‌های ایمنی و روش مندسازی آن در سراسر مناطق عملیاتی است.

وی افزود: این دستاورد ارزشمند در شرایطی حاصل شده است که سیلاب بی سابقه خوزستان در ابتدای سال و شیوع بیماری کرونا در ماه های پایانی شرایط دشواری را فراروی کارکنان این شرکت قرار داده بود.

مهندس محمدی ادامه داد: همه‌ی طرح‌های اولویت دار شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با همت و پشتکار مثال‌زدنی همکاران این شرکت، با وجود شرایط اضطراری کرونا، ضمن رعایت مسایل بهداشتی و ایمنی و توجه به دستورات کادر جهادگر درمانی، به‌صورت پیوسته در حال پیگیری و اجرا هستند.

عبور از مشکلات ناشی از تحریم و کمبود نقدینگی

وی در ادامه با بیان اینکه شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در خط مقدم تحریم است یادآور شد: در یک سال گذشته شرایط بسیار سختی را پشت سر گذارده و از موانع بسیار بزرگی عبور کرده ایم که تاریخ صنعت نفت در یکصد سال گذشته به یاد ندارد.

محمدی تصریح کرد: ظرفیت تجربی و تخصصی این شرکت برخورداری از نیروی انسانی کارآمد، انسجام و انضباط کاری و مجموعه ای همگن از عوامل پیش برنده در بخش های ستادی و عملیاتی موجب شده است تا شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در سال گذشته علاوه بر تحقق اهداف تولید، در مواردی از حدنصاب ها تعیین شده نیز فراتر رفته و از برنامه های ابلاغی پیشی بگیرد.