به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، مهندس افشار عارفی سیگارودی رئیس اداره حفاری شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با اعلام این خبر درباره فعالیت‌ها و شاخص‌های عملکرد این اداره طی سال گذشته اظهار داشت: اداره حفاری درزمینه بهینه‌سازی عملیات حفاری مواردی همچون بهینه‌سازی انتخاب مته حفاری، پارامترهای مکانیکی و هیدرولیکی عملیات حفاری، طراحی و انتخاب رشته حفاری را در دستور کاری خود داشته و با اجرای مجموع فعالیت‌های برشمرده در میادین دهلران، سعادت‌آباد، تابناک، هما و چشمه خوش سبب کاهش قابل‌توجه زمان حفاری و جهش در نرخ حفاری در این میدان‌ها اعم از نفتی و گازی شده است.

وی درباره توسعه موفقیت‌آمیز حفر چاه‌های زاویه‌دار و Ultra Deep Highly Deviated Well به‌خصوص در میدان‌هایی با ویژگی‌های خاص تصریح کرد: این امر موجب توانمندسازی شرکت در حفر چاه‌های پیشرفته و با ضریب بازیافت بالا خواهد شد. در این رابطه می‌توان به حفاری میدان دهلران که دارای پیچیدگی و دشواری بسیار زیاد در عملیات حفاری در بین میادین ایران است اشاره کرد که اداره حفاری موفق شد یک حلقه چاه را در عمق ۴۷۰۰ متری (TVD=۴۴۰۰ Mt) و زاویه ۷۵ درجه (Highly Deviated) با طول حفره جهت‌دار دو هزار متری و در سایز حفره کوچک "۸/۷-۵ حفاری نماید. ثبت چنین رکوردی با توجه به شرایط حفاری این میدان و پیچیدگی‌های آن نه‌تنها در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، بلکه در سایر حفاری میادین خشکی بی‌نظیر می‌باشد.

رئیس اداره حفاری شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در رابطه با ارتقاء ساختار مدیریت ریسک و کاهش حوادث غیرمترقبه خاطرنشان کرد: با توجه به نقش تعیین‌کننده زمان‌های ازدست‌رفته ناشی از وقوع حوادث غیرمترقبه در زمان نهایی تکمیل چاه، با ایجاد ساختارهای مدیریت ریسک روزانه، بانک اطلاعاتی کامل و بررسی شرایط مشابه در تاریخچه هر میدان، ایجاد بهترین برنامه اقدامی (Action Plan) در زمان وقوع حادثه انتخاب و با کمترین انحراف از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده به انجام رسید که این امر خصوصاً در چاه‌های تعمیری و در جهت تحقق برنامه زمان‌بندی پروژه‌های حفاری از اهمیت بالایی برخوردار است.

مهندس سیگارودی، بهینه‌سازی رانش آستری و ارتقاء کیفیت سیمان‌کاری در افق‌های مخزنی را از دیگر اقدامات صورت پذیرفته در این اداره ذکر کرد و افزود: اقدامات مؤثر جهت کاهش ریسک رانش جداری و بهبود کیفیت سیمان‌کاری به‌خصوص در چاه‌های Highly Deviated با به‌کارگیری فنّاوری‌های روز دنیا مورد بهره‌برداری قرار گرفت که به‌طور مشخص می‌توان به استفاده از ابزار Spiralizer برای نخستین بار جهت رانش آستری ۵ اینچ در چاه دهلران-۲۵ تعمیری اشاره کرد که سبب رانش موفقیت‌آمیز آستری در حفره باز ۲۰۰۰ متری با زاویه ۷۵ درجه شد.

بر اساس این گزارش، توجه ویژه به محیط‌زیست با استفاده از تغییر اساسی در طراحی سیالات حفاری استفاده‌شده در افق مخزنی و جایگزین نمودن گل پایه روغنی با گل پایه آبی، توجه به نوآوری در این زمینه و استفاده از فنّاوری‌های جدید با رویکرد نوآورانه، کاهش هزینه و ارتقاء راندمان حفاری در بخش سیالات حفاری و صرفه‌جویی در مصرف مواد و همچنین کالای موجود در انبارها از دیگر شاخص‌های مهم اداره حفاری شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در توسعه میدان‌ها می‌باشد.

این گزارش می‌افزاید: نگرش صیانت از محیط‌زیست تأثیر مستقیمی در کاهش هزینه‌های حفاری در پی داشته، به‌عنوان نمونه دریکی از چاه‌های میدان دهلران با رعایت موازین و الزامات زیست‌محیطی ۲۷ میلیارد ریال صرفه‌جویی شده است. در رابطه با رویکرد صرفه‌جویی در مصرف مواد گل و سیمان و کالای موجود در انبارها نیز می‌توان به‌صرفه جویی ۷۵۱ میلیارد ریال و حدود ۱۵۰ هزار یورو در دو سال گذشته اشاره کرد.